Collage till Motordublar (film)
Kultur

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.

filmrulleThe Stuntman Connection

Death Proof  Drive

Du tänker kanske att det är Ryan Goslings Driver i Drive och Kurt Russells Stuntman Mike i Death Proof som är föreställningens stuntMÄN. Gjorde jag i alla fall. Men hade fel som vanligt. Stuntigaste stuntpersonen i den här dubbelvolten är Zoë Bell i Death Proof. Hennes motorhuvssurfning är lika omotiverad som underbar. Hon spelar stuntman och gör sina egna stunts. Bell får vi lära känna i Death Proofs andra hälft. Vi kan se hennes halva som kvällens mellanakt.

Kvällens dubbel är också en duell mellan två uttryck, skapta av samma repiga filmrullar och vhs-band. Regissören Tarantinos populärkulturella finkänslighet möter Nicolas Winding Refns konstskolepretention.

Två filmskapare som kan kasta obskyra filmtitlar på dig tills du spyr. Deras avtryck kunde inte vara mer olika varandra. Ryan Goslings karaktär Driver säger knappt ett ord. Och en Tarantino-film har mycket dialog, det vet vi sen gammalt.

Death Proof är inte Tarantinos bästa film men så värd vår tid. Vem kan klaga när det är musik från Stax-soul till T Rex, och bilar från Charger till Challenger?

Om Death Proof är buskörningen med polarna, är Drive bilresan hem från nattskiftet. Fast natten råkar utspela sig i Los Angeles och har ett übercoolt soundtrack av Cliff Martinez.

 

Truckers utan YKB

Fruktans lön (1977)  Nu blåser vi snuten

Burt Reynolds mustasch och leende möter Roy Scheiders vanlighet. Bärs mot dynamit.

Reynolds kör så klart inte lastbilen, han gasar Trans Am före Jerry Reeds Cleetus. Men showen är som alltid Burts. Kultfaktorn i Nu blåser vi snuten är förvisso skyhög. Men bland cineaster är Fruktans lön en favorit som ständigt hittar nya beundrare. Det är filmen William Friedkin gjorde efter Exorcisten. Oturligt nog hade Fruktans lön USA-premiär samma dag som en liten lågbudgetfilm med namnet Stjärnornas krig. Totalflopp på biografen efter en strulig, långdragen och dyr inspelning i djungeln. Roy Scheider beskriver det som att omvittnat struliga inspelningen av Hajen var en semester i jämförelse. Scheider fick lära sig att köra lastbil inför rollen som en av dem med det fördömda uppdraget att köra dynamit genom Sydamerikas djungler. Det finns en ruggig scen i slutet där lastbilen ska köra över en repbro. När filmen gjordes fanns inget datafusk, kameravinklarna tillät ingen trickfilmning. Den här filmen är det oäkta barnet av ren galenskap och svettig dödsfruktan.

Jerry Reed körde nästan aldrig lastbilen i Nu blåser vi snuten. Oftast satt han i en hytt som drogs på en trailer. Dessutom så var Pontiacens motorljud hämtat från en cheva, samma som hörs i Sista natten med gänget. Men vem bryr sig om det när sheriffen Buford T jagar filmens hjältar efter snirkliga vägar på snabbspolad film.

 

Hypnotisk asfalt

Jakten mot nollpunkten  Duellen

Såg du Death Proof? Minns du att Zoë Bell och hennes kompisar pratade om en vit Dodge Challenger i en film med namnet Vanishing Point. På svenska heter filmen Jakten mot nollpunkten. Om du vill se den får du leta lite grann på loppisar eller importera från utlandet. Men det är en del av charmen när vi snackar kult. Och den här filmen är KULT.

Kowalski kör genom USA i sin vita Challenger. Jagas av poliser på motorväg och i öken. En ljudkuliss bestående av instrumental musik, motorljud och en radiopratares röst. Som rapporterar om Kowalski och polisen. Men vad handlar filmen om? Jag vet inte riktigt. Men det spelar ingen roll. Det här är en av de filmer som kanske är allra bäst när du är i det där fredagstillståndet någonstans mellan vakenhet och sömn, filmen mår bra av att ses i en halvsovande dimma.

Sedan. När du kommer in i andra andningen. Kanske värmt upp din egen motor med lite svart kaffe eller cola. Då drar vi i gång Duellen. En tv-film som regisserades av en ung oprövad talang med namnet Steven Spielberg.

Jag säger bara: Lastbilsskräck. En affärsman som jagas av transporten från helvetet. Duellen skulle kunna vara exakt så tråkig som den låter. En 90 minuter lång biljakt på landsväg i max 130 kilometer i timmen. Men kamerans utsökta vinklar, asfaltens svett, den amerikanska landsbygdens damm och analogin om en mansroll i kris är ett utmärkt sätt att fira in en efterlängtad helg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Horror photo of an old black scary haunted tv set with ghost hands on screen, standing on dark foggy ruined city with spirit figures background. Foto: Shutterstock

8 skrämmande bra filmtips

Film. November. Det blir allt mörkare ute och det är ett bra läge att låta sig skrämmas. Eller vänta. Är du en av dem som tror att all skräckfilm är splatter och ger dig mardrömmar i hundra år? Här är tips på filmer som många skräckfilmsskeptiska borde kunna uppskatta. Men smaken är olika, så inga garantier lämnas.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Psykisk ohälsa
Diagram psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Mikael Wahlberg, RSO avdelning 9 Örebro. Foto: Kamilla Kvarntorp

Stress och press även hemifrån kan påverka

Åkeri. Kvinnliga yrkesförare hör till de LO-arbetare som är mest långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser. Det finns inga självklara svar på vad det beror på och varför männen i branschen inte är lika drabbade.

Helena Stenbom har nyligen valts till lokalt skyddsombud.

Chauffören Helena gick in i väggen – två gånger

Åkeri. För sju år sedan: Lastbilschauffören Helena Stenbom satt och körde hemåt från Kopparberg mot Örebro. Plötslig började hon tappa känseln i fingrarna och tungan. Hon blev yr och visste inte vad som hände.