Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba.
Close
Månadens medlem

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

En förebild, yrkeskunnig och inkluderande. Så beskrevs Kaveh Tiba när han tog emot priset och utmärkelsen ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på Stockholmsmässan i Älvsjö i oktober. Utöver äran fick han en check på 10 000 kronor och en hotellnatt med trerätters middag.

När Transportarbetaren hälsar på honom på jobbet i början av november bjuder han på årets första lussebullar. Han är fortfarande rörd och lite generad över utnämningen.

Kaveh Tiba fick 10 000 kronor och en hotellnatt med trerätters middag tillsammans med sin fru när han utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen”.
Kaveh Tiba fick 10 000 kronor och en hotellnatt med trerätters middag tillsammans med sin fru när han utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen”. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det var väldigt oväntat. Det är ju inget man tänker på när man arbetar att man ska få en belöning. Men jag försöker alltid göra jobbet med hjärtat och tänka på mina kollegor och vänner. Det är klart att jag blev väldigt glad över att de tycker att jag gör ett bra jobb och är en bra kollega, säger Kaveh.

– Men personligen tycker jag att alla i mitt team är lika duktiga. Vi kompletterar varandra. Så utmärkelsen kunde lika gärna ha gått till vem som helst av dem.

Skyddsvakt i 19 år

Kaveh har jobbat som skyddsvakt på Arlanda i 19 år.

– Jag gick en utbildning till säkerhetshandläggare och ville skaffa mig erfarenhet av säkerhetsbranschen för att sedan kunna arbeta med säkerhetsanalyser. När jag började här hade jag bara tänkt stanna en kort tid. Men jag blev kvar. Jag trivs så bra, säger han.

Jobbet handlar om alltifrån att skydda flygplatsen mot angrepp eller terrorism till att hänvisa passagerare som behöver hjälp att checka in till rätt bolag – och utföra livräddande insatser när någon drabbas av hjärtstopp.

– Vi är i princip alltid först på plats när det händer något. Det är ett enormt viktigt arbete och väldigt spännande. Ingen dag är den andra lik och det är det som gör det här jobbet så roligt, säger Kaveh.

Kaveh Tiba trivs med spänningen på jobbet.
Kaveh Tiba trivs med spänningen på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

Men sommarens långa köer var något av en utmaning.

– Det var kaos, men alla jobbade helhjärtat för att hjälpa till i stressen så att folk inte skulle missa sina resor.

Långdistanslöpning

När Kaveh inte jobbar tränar han långdistanslöpning. Fem mil minst blir det i veckan. Och fem maratonlopp per år. Hittills i år har han sprungit loppet i Madrid, Stockholm, Oslo och Uppsala. Näst på tur är Florens.

– Mitt mål är att springa 100 maratonlopp. Hittills har det blivit 64, säger han.

Det låter som väldigt mycket löpning, men Kaveh håller sig på en nivå som är precis lagom för honom.

– Jag har bestämt att löpningen aldrig ska få gå ut över mitt jobb. Så jag ser till att inte ta ut mig för mycket eller skada mig. Om jag har ont någonstans så taggar jag ner. Men jag mår bra av att springa.

Genom åren har Kaveh fått löparvänner över hela världen.

– Vi brukar planera ett maratonlopp ihop i en stad som ingen av oss har varit i. På så vis blir det en minisemester där vi ser sevärdheter och gör något kul ihop vid sidan om loppet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Martin Bjurhem, BYA:
    13 december, 2022

    Kul och bra uppföljning av Transportarbetaren gällande Kaveh som verkligen är ett stort föredöme för all bevakningspersonal.

Lästips:

Biljettkontroll i busväder

Bevakning. I snålblåst eller sol. Väktarna som kontrollerar biljetter i Östergötland är ute varenda dag och ser till att resenärerna betalar.

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.