Close
Mildare regler för 61-plussare men strängare för återbetalning av ersättning.
Close

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

De nya reglerna infördes den 1 september 2022. De innebär att den som fyllt 61 år inte längre ska bedömas mot allt normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden för att få rätt till sjukersättning. När Försäkringskassan bedömer arbetsförmågan hos 61-åringar och äldre ska myndigheten enbart se till arbeten som personen haft och har erfarenhet av under de senaste 15 åren.

I praktiken betyder det att 60-plussarna som slitit ut sig på jobbet och ansöker om sjukersättning inte ska nekas med hänvisning till att hon eller han kan försörja sig genom att ta ett jobb som inte är så fysiskt tungt.

– Vi tycker så klart det är positivt att ingen så kort tid före sin pension ska behöva ställa om till ett nytt arbete. Sedan kan man ju ha en del funderingar över upplägget om hur arbete de senaste 15 åren ska tolkas. Men i huvudsak är förändringen positiv, säger enhetschef Ellinor Gudmundsson på LO-TCO Rättsskydd.

Den juridiska byrån hjälper Transport och andra fackförbund att driva ärenden i rätten.

Från och med den 1 september i år skärps däremot reglerna för den som av olika anledningar fått beslut om att betala tillbaka ersättning till Försäkringskassan. Berörda får nu 30 dagar på sig att återbetala pengarna. Sker det inte kommer myndigheten att lämna skulden direkt till Kronofogden.

Tidigare har Försäkringskassan i första hand drivit in pengarna på egen hand och därefter ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Men den som lever med knappa resurser kan fortfarande kontakta myndigheten för att komma överens om en avbetalningsplan.

Hela skulden ska dock vara återbetald inom 12 månader.

Ändringarna grundar sig på en lagändring som riksdagen klubbade igenom den 21 juni. LO-TCO Rättsskydd skriver i sitt nyhetsbrev att nyordningen är ”synnerligen ingripande för den försäkrade”.

– Det ligger i sakens natur att personer som har sjukpenning, sjukersättning eller livränta redan är ekonomiskt utsatta. Ett återkrav på ersättning från Försäkringskassan kan för många bli en katastrof för ekonomin.

Ellinor Gudmundssons råd till berörda är att snarast kontakta sitt fackförbund för att få hjälp.

– Det här är ganska svåra juridiska frågor och det kan vara svårt för en medlem att förstå varför man får ett återkrav.

Ytterst beslutar fackförbundets ledning vilka fall som ska drivas av LO-TCO Rättskydd.

Kan det här innebära att fler fall hamnar hos fackens juridiska byrå?

– Det är jättesvårt att säga, men det är inte en otänkbar tanke. Det är inte ovanligt att vi ser återkrav på 500 000 kronor. Att betala tillbaka så stora summor på 30 dagar eller ett år kommer att bli ett problem för många.

De nya reglerna innebär att möjligheten för enskilda att bestrida ett återkrav och driva fallet i allmän domstol (som tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen) har tagits bort, förklarar Ellinor Gudmundsson.

– Så det här är en väldigt stor förändring, säger hon.

Däremot kan personer som fått återkrav fortfarande överklaga Försäkringskassans beslut i förvaltningsrätt, som granskar hur myndigheter handlägger olika ärenden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.