Megafack lockar inte förbunden

Transports förslag om ett enda stort LO-fack gör ingen direkt succé bland de andra förbunden. I juni avgör LO-kongressen om idén ska utredas vidare.

Transportarbetaren har frågat ordförandena i de övriga 13 LO-förbunden hur de ställer sig till förslaget att gå ihop i ett gemensamt fack. Åtta säger blankt nej. I dag är de olika arbetarfacken samlade i LO, men är helt egna organisationer.

– Tankarna ligger långt utanför boxen, konstaterar Målarnas ordförande Mikael Johansson, den enda av förbundsordförandena som inte kan ge ett rakt svar på om idén är värd att utreda eller inte.

– Det sämsta man kan göra är att säga definitivt nej till nya tankar, säger han. Men den här är vi nog inte mogna att ta i än.

Transports argument är att ett stor-LO kan agera starkare, locka fler unga medlemmar och bygga upp en bättre ekonomi. Omkring sex, sju yrkessektioner skulle ta tillvara fackets specifika intressen
i de olika branscherna.

– Det kan vara en väg att få slut på tjafset som hotar att spräcka LO, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport, efter en avtalsrörelse där förbunden inte kunde enas om en gemensam linje.

LO:s styrelse, som består av de olika förbundens ordförande, har gemensamt svarat på motionen. Den klumpades ihop med flera andra som handlar om organisationsfrågor. Styrelsens förslag till kongressen är att tillsätta en utredning om LO:s framtida roll och uppdrag – men inte med siktet att gå ihop i ett megaförbund.

När ordförandena svarar på Transportarbetarens frågor framkommer ändå olika sätt att se på förslaget:

Omkring hälften av dem kan se tänkbara fördelar som kostnadseffektivitet och mera samarbete. Bland de omedelbara nackdelarna nämns att avståndet till medlemmarna riskerar att bli för långt och att yrkesfrågorna kan komma bort.

– Vi i GS-facket har gått igenom en rad sammanslagningar och jag vet att det finns en gräns för när medlemmarna identifierar sig med sitt fack, säger Per-Olof Sjöö.

Bara Fastighets ordförande Magnus Pettersson stöttar förslaget:

– Vi och Transport hade en liknande motion till LO-kongressen 2000. Vi ville ha en organisationsutredning med intentionen ett förbundslöst LO. Men det blev inte ens debatt om frågan den gången.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.