reklamblad
Avtal 2020

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

– Precis som andra löntagare får de tre grupperna en förbättring av avtalspensionen också, säger Transports ombudsman Jerker Nilsson.

Reklam

Reklamutdelning är en omdebatterad bransch. Många som jobbar är unga och de återkommande klagomålen handlar ofta om mycket slit och låg förtjänst.

Transports kollektivavtal gäller för anställda som är 16 år och uppåt. (Det har inte ansetts möjligt att teckna ett avtal som reglerar barnarbete.)

I det nuvarande avtalet är den fasta timlönen drygt 152 kronor i den högsta löneklassen (över 24 år). Utdelare som är 16 till 17 år ska ha drygt 117 kronor.

Fast företagen betalar sällan fast timlön, utan prestationslön. Det är då många känner sig utnyttjade.

Vid prestationslön finns också en garantilön. Hur den ska beräknas tvistar parterna om och Transport har stämt arbetsgivarna till Arbetsdomstolen.

– Vinner vi i Arbetsdomstolen kan det få stor betydelse för de anställda. Då kan lönerna åtminstone bli lite mer anständiga, säger Jerker Nilsson.

I väntan på domen tecknade Transport ett avtal som gäller från den 1 januari 2021 till den 30 juni 2023. Lönerna höjs i två omgångar.

  • med 2,93 procent från den 1 februari 2021.
  • och med ytterligare 2,3 procent från den 1 juli 2022.

I årets avtalsrörelse är löneutrymme satt till 5,4 procent. Precis som andra yrkesgrupper får reklamutdelarna en liten avräkning för en förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till.

För reklam blir avräkningen 0,17 procentenheter.

Bilvård

Transport organiserar även personal som jobbar med bilvård och rekonditionering. Uppgörelsen med Almega ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.

Också här ingår en förbättrad avtalspension, som ger ett visst avdrag. Genom ett misstag blev siffran fel i det nya avtalet, något som påverkar lönehöjningarna. Avräkningen ska vara 0,62 procent. Vi återkommer med rätt siffror för lönerna.

Klart är ändå att bilvårdarna får två lönehöjningar, vid samma tidpunkter som reklamutdelarna.

Terminal

I november tecknade Transport ett nytt avtal för förbundets största yrkesgrupp – lastbilschaufförer och terminalarbetare. Då var motparten Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Transport har också något enstaka företag som omfattas av ett terminalavtal med Almega. Den uppgörelsen är klar och följer också industrin och LO:s så kallade märke. (5,4 procent i löneökning på 29 månader.) Här är avräkningen för pensionsförbättringen 0,32 procentenheter.

Lönerna höjs två gånger:

  • med 2,89 procent från den 1 december 2020.
  • och med 2,19 procent från den 1 maj 2022.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Egon Larssson:
    10 februari, 2021

    Det var en bra och tydlig information

  2. Alcides:
    22 december, 2020

    Hej,

    Då betyder att avtalet innehåller ingen retroaktivitet för perioden 1 maj - 30 november 2020.
    Vilket innebär att arbetstagare subventionerar företag.

Lästips:

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.