reklamblad
Avtal 2020

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

– Precis som andra löntagare får de tre grupperna en förbättring av avtalspensionen också, säger Transports ombudsman Jerker Nilsson.

Reklam

Reklamutdelning är en omdebatterad bransch. Många som jobbar är unga och de återkommande klagomålen handlar ofta om mycket slit och låg förtjänst.

Transports kollektivavtal gäller för anställda som är 16 år och uppåt. (Det har inte ansetts möjligt att teckna ett avtal som reglerar barnarbete.)

I det nuvarande avtalet är den fasta timlönen drygt 152 kronor i den högsta löneklassen (över 24 år). Utdelare som är 16 till 17 år ska ha drygt 117 kronor.

Fast företagen betalar sällan fast timlön, utan prestationslön. Det är då många känner sig utnyttjade.

Vid prestationslön finns också en garantilön. Hur den ska beräknas tvistar parterna om och Transport har stämt arbetsgivarna till Arbetsdomstolen.

– Vinner vi i Arbetsdomstolen kan det få stor betydelse för de anställda. Då kan lönerna åtminstone bli lite mer anständiga, säger Jerker Nilsson.

I väntan på domen tecknade Transport ett avtal som gäller från den 1 januari 2021 till den 30 juni 2023. Lönerna höjs i två omgångar.

  • med 2,93 procent från den 1 februari 2021.
  • och med ytterligare 2,3 procent från den 1 juli 2022.

I årets avtalsrörelse är löneutrymme satt till 5,4 procent. Precis som andra yrkesgrupper får reklamutdelarna en liten avräkning för en förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till.

För reklam blir avräkningen 0,17 procentenheter.

Bilvård

Transport organiserar även personal som jobbar med bilvård och rekonditionering. Uppgörelsen med Almega ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.

Också här ingår en förbättrad avtalspension, som ger ett visst avdrag. Genom ett misstag blev siffran fel i det nya avtalet, något som påverkar lönehöjningarna. Avräkningen ska vara 0,62 procent. Vi återkommer med rätt siffror för lönerna.

Klart är ändå att bilvårdarna får två lönehöjningar, vid samma tidpunkter som reklamutdelarna.

Terminal

I november tecknade Transport ett nytt avtal för förbundets största yrkesgrupp – lastbilschaufförer och terminalarbetare. Då var motparten Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Transport har också något enstaka företag som omfattas av ett terminalavtal med Almega. Den uppgörelsen är klar och följer också industrin och LO:s så kallade märke. (5,4 procent i löneökning på 29 månader.) Här är avräkningen för pensionsförbättringen 0,32 procentenheter.

Lönerna höjs två gånger:

  • med 2,89 procent från den 1 december 2020.
  • och med 2,19 procent från den 1 maj 2022.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Egon Larssson:
    10 februari, 2021

    Det var en bra och tydlig information

  2. Alcides:
    22 december, 2020

    Hej,

    Då betyder att avtalet innehåller ingen retroaktivitet för perioden 1 maj - 30 november 2020.
    Vilket innebär att arbetstagare subventionerar företag.

Lästips:

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.