LO granskar hot mot skyddsombud

Skyddsombud hotas, trakasseras och hindras att utföra sitt uppdrag. LO granskar hur vanligt det är – och presenterar resultatet på skyddsombudens dag i oktober. I den förra undersökningen utmärkte sig Transport som det förbund där skyddsombuden motarbetades mest av sina arbetsgivare.

2002 gjorde LO en stor undersökning om skyddsombudens situation. Skyddsombud i alla LO-fack svarade på mängder av frågor. När det gällde om arbetsgivaren motarbetar dem var siffran för hela LO sex procent. Bland Transports skyddsombud kände sig 17 procent motarbetade i sin roll.

– Sedan dess har vi ökat utbildningen av skyddsombuden, berättar Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på förbundet.

– Vi har startat egna utbildningar där en hel del bygger på verkliga händelser. Vi betonar hur viktigt det är med samverkan när det gäller arbetsmiljön. Och om ett skyddsombud hindras i rollen som facklig förtroendeman tar vi det ofta till central förhandling.

Den 26 oktober kommer LO:s nya undersökning om läget för skyddsombuden i samtliga förbund. Industriarbetarnas tidning Dagens Arbete berättar att ett antal händelser ligger bakom beslutet att göra den nya enkäten.

– Vi har till och med fått rapporter om våld mot skyddsombud, säger LO:s arbetsmiljöexpert Sten Gellerstedt till Transportarbetaren. Och samtidigt hör vi om fler som motarbetas i sitt uppdrag och utsätts för hot.

Transports Martin Miljeteig beskriver hur skyddsombud har lämnats utanför det systematiska arbetsmiljöarbetet. Och hur de kan bli illa bemötta av sin arbetsgivare, dekan till exempel få ändrat schema eller sämre arbetsuppgifter.

– Om du som skyddsombud upplever att du blir motarbetad så ta kontakt med avdelningens regionala skyddsombud eller med en ombudsman, säger han. Men tänk på att det inte räknas som att bli hindrad i sitt uppdrag bara för att du har en annan uppfattning än arbetsgivaren i en arbetsmiljöfråga.

Martin Miljeteig kan också se något positivt i rapporterna om skyddsombud som hindras av sin arbetsgivare:

– Det visar att skyddsombuden har förstått sina rättigheter – och inte accepterar något annat än att vara en likvärdig part i arbetsmiljöfrågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.