Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn.
Close
Månadens klubb

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

– Vi brinner för jämställdhet. Kanske är det inte möjligt fullt ut, men så långt det går. Det handlar om att alla ska ha chans att jobba lika mycket, med samma villkor och inte beroende av chefens inställning till en, säger Patrik Sundström, ordförande för Transports klubb.

– Och sådant som möjligheter att gå utbildningar, säger Filip Sjölin, som också sitter i klubbstyrelsen, innan han måste avvika för att återgå till jobbet.

Det är snart slut på rasten för många av dem som sitter inne i lunchrummet på hamnkontoret. Flera är medlemmar i Transportklubben. Även Hamnarbetarförbundet, som också organiserar stuveriarbetare, har medlemmar här. ”Men de är svaga, dem behöver vi inte prata om”, tycker Patrik Sundström och klubben lyfter i stället det positiva i att Transport nyligen värvat flera nya medlemmar.

– Hög organiseringsgrad är självklart en styrka, och ett starkt fack är ju också en viktig anledning att gå med. Är man inte med kan man inte klaga. Eller klaga kan man ju, men inte räkna med att få hjälp, säger Patrik.

Tog in bemanningsbolag

För ett par år sedan tvingades facket se hur det kommunala hamnbolaget vid behov ersatte de så kallade extringarna med personal från ett bemanningsbolag. Efter Södertälje har flera andra hamnar också gjort samma sak.
Transport sa nej, och hos fast anställda fanns också en rädsla att ersättas med bemanningsanställda.
Hamnbolaget motiverade sitt beslut med att få ned personalomsättningen, som enligt arbetsgivaren – men inte facket – var jämförelsevis hög i Södertälje.
ingen ifrågasätter att arbetsmiljön var problematisk. Bland annat gällde det hur riskbedömningar skulle göras. Stämningen blev allt sämre.

Stängdes ute

I oktober för tre år sedan varslades dåvarande klubbordförande och huvudskyddsombud, Patrick Hörstam, om avsked och stängdes ute från arbetsplatsen med omedelbar verkan.

Han anklagades bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Men själv tillbakavisade han alla anklagelser, och fick också stöd från många arbetskamrater som menar att han enbart agerat utifrån sin roll som skyddsombud och förtroendevald.
Avskedet river fortfarande upp känslor.

– Sättet han fick gå på, hur de gjorde det… Vi var med i styrelsen och det blev väldigt upprört under förhandlingarna, säger Örjan Jansson, som arbetat i hamnen i 42 år.

Stor skillnad nu

Nuvarande ordförande, Patrik Sundström, betonar att det skett förändringar.
– Det är jättestor skillnad med den nya HR-ansvariga, som är mycket bättre, säger han.

– Men mycket är kvar att göra. Från klubbens sida har vi arbetat hårt för arbetsmiljön, och för att kunna lämna det här bakom oss.

Den enorma bilparkeringen är åter full efter pandemiåren – Södertälje hamn står traditionellt sett för en tredjedel av nybilsimporten i landet.

– Nu är det också mycket husmoduler, och containertrafik, säger Patrik, och tillägger att alla som utför arbeten i hamnen borde värderas lika.

Jämlikhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.