Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn.
Close
Månadens klubb

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

– Vi brinner för jämställdhet. Kanske är det inte möjligt fullt ut, men så långt det går. Det handlar om att alla ska ha chans att jobba lika mycket, med samma villkor och inte beroende av chefens inställning till en, säger Patrik Sundström, ordförande för Transports klubb.

– Och sådant som möjligheter att gå utbildningar, säger Filip Sjölin, som också sitter i klubbstyrelsen, innan han måste avvika för att återgå till jobbet.

Det är snart slut på rasten för många av dem som sitter inne i lunchrummet på hamnkontoret. Flera är medlemmar i Transportklubben. Även Hamnarbetarförbundet, som också organiserar stuveriarbetare, har medlemmar här. ”Men de är svaga, dem behöver vi inte prata om”, tycker Patrik Sundström och klubben lyfter i stället det positiva i att Transport nyligen värvat flera nya medlemmar.

– Hög organiseringsgrad är självklart en styrka, och ett starkt fack är ju också en viktig anledning att gå med. Är man inte med kan man inte klaga. Eller klaga kan man ju, men inte räkna med att få hjälp, säger Patrik.

Tog in bemanningsbolag

För ett par år sedan tvingades facket se hur det kommunala hamnbolaget vid behov ersatte de så kallade extringarna med personal från ett bemanningsbolag. Efter Södertälje har flera andra hamnar också gjort samma sak.
Transport sa nej, och hos fast anställda fanns också en rädsla att ersättas med bemanningsanställda.
Hamnbolaget motiverade sitt beslut med att få ned personalomsättningen, som enligt arbetsgivaren – men inte facket – var jämförelsevis hög i Södertälje.
ingen ifrågasätter att arbetsmiljön var problematisk. Bland annat gällde det hur riskbedömningar skulle göras. Stämningen blev allt sämre.

Stängdes ute

I oktober för tre år sedan varslades dåvarande klubbordförande och huvudskyddsombud, Patrick Hörstam, om avsked och stängdes ute från arbetsplatsen med omedelbar verkan.

Han anklagades bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Men själv tillbakavisade han alla anklagelser, och fick också stöd från många arbetskamrater som menar att han enbart agerat utifrån sin roll som skyddsombud och förtroendevald.
Avskedet river fortfarande upp känslor.

– Sättet han fick gå på, hur de gjorde det… Vi var med i styrelsen och det blev väldigt upprört under förhandlingarna, säger Örjan Jansson, som arbetat i hamnen i 42 år.

Stor skillnad nu

Nuvarande ordförande, Patrik Sundström, betonar att det skett förändringar.
– Det är jättestor skillnad med den nya HR-ansvariga, som är mycket bättre, säger han.

– Men mycket är kvar att göra. Från klubbens sida har vi arbetat hårt för arbetsmiljön, och för att kunna lämna det här bakom oss.

Den enorma bilparkeringen är åter full efter pandemiåren – Södertälje hamn står traditionellt sett för en tredjedel av nybilsimporten i landet.

– Nu är det också mycket husmoduler, och containertrafik, säger Patrik, och tillägger att alla som utför arbeten i hamnen borde värderas lika.

Jämlikhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.