Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn.
Close
Månadens klubb

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

– Vi brinner för jämställdhet. Kanske är det inte möjligt fullt ut, men så långt det går. Det handlar om att alla ska ha chans att jobba lika mycket, med samma villkor och inte beroende av chefens inställning till en, säger Patrik Sundström, ordförande för Transports klubb.

– Och sådant som möjligheter att gå utbildningar, säger Filip Sjölin, som också sitter i klubbstyrelsen, innan han måste avvika för att återgå till jobbet.

Det är snart slut på rasten för många av dem som sitter inne i lunchrummet på hamnkontoret. Flera är medlemmar i Transportklubben. Även Hamnarbetarförbundet, som också organiserar stuveriarbetare, har medlemmar här. ”Men de är svaga, dem behöver vi inte prata om”, tycker Patrik Sundström och klubben lyfter i stället det positiva i att Transport nyligen värvat flera nya medlemmar.

– Hög organiseringsgrad är självklart en styrka, och ett starkt fack är ju också en viktig anledning att gå med. Är man inte med kan man inte klaga. Eller klaga kan man ju, men inte räkna med att få hjälp, säger Patrik.

Tog in bemanningsbolag

För ett par år sedan tvingades facket se hur det kommunala hamnbolaget vid behov ersatte de så kallade extringarna med personal från ett bemanningsbolag. Efter Södertälje har flera andra hamnar också gjort samma sak.
Transport sa nej, och hos fast anställda fanns också en rädsla att ersättas med bemanningsanställda.
Hamnbolaget motiverade sitt beslut med att få ned personalomsättningen, som enligt arbetsgivaren – men inte facket – var jämförelsevis hög i Södertälje.
ingen ifrågasätter att arbetsmiljön var problematisk. Bland annat gällde det hur riskbedömningar skulle göras. Stämningen blev allt sämre.

Stängdes ute

I oktober för tre år sedan varslades dåvarande klubbordförande och huvudskyddsombud, Patrick Hörstam, om avsked och stängdes ute från arbetsplatsen med omedelbar verkan.

Han anklagades bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Men själv tillbakavisade han alla anklagelser, och fick också stöd från många arbetskamrater som menar att han enbart agerat utifrån sin roll som skyddsombud och förtroendevald.
Avskedet river fortfarande upp känslor.

– Sättet han fick gå på, hur de gjorde det… Vi var med i styrelsen och det blev väldigt upprört under förhandlingarna, säger Örjan Jansson, som arbetat i hamnen i 42 år.

Stor skillnad nu

Nuvarande ordförande, Patrik Sundström, betonar att det skett förändringar.
– Det är jättestor skillnad med den nya HR-ansvariga, som är mycket bättre, säger han.

– Men mycket är kvar att göra. Från klubbens sida har vi arbetat hårt för arbetsmiljön, och för att kunna lämna det här bakom oss.

Den enorma bilparkeringen är åter full efter pandemiåren – Södertälje hamn står traditionellt sett för en tredjedel av nybilsimporten i landet.

– Nu är det också mycket husmoduler, och containertrafik, säger Patrik, och tillägger att alla som utför arbeten i hamnen borde värderas lika.

Jämlikhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför hos Schenker, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.