Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

I avskräckande syfte. David hatade skolan, gick ut nian med 2,0 i snitt. 4:an i matte, som läraren motvilligt gav honom, drog upp betyget.

– Jag var bråkig och jobbig, klassens clown som låg efter i alla ämnen. 

Tunn var han, ständigt hungrig men petig med maten. Föräldrarna var för upptagna med sin egen frigörelse för att ta notis. Hemmet var som ett vandrarhem, fritt. Människor kom och gick, mycket
teaterfolk, sång, alkohol och musik, särskilt Dan Andersson.

– Jag gick med gummistövlar och regnjacka en hel vinter och blev en jävel på att lappa mina jeans.

David ser upp från kaffekoppen, liksom under lugg. Allvaret är närmare än leendet, ögonen lite sorgsna och mustaschen borta sedan länge. Han var storebror och fick styra upp det som inte funkade under uppväxten. Nu har han fyllt 64 men har inga planer på att lämna lastbilshytten.

Mamman var hemmafru, pappan journalist som jobbade natt och drömde om att bli poet. Men barnen satte stopp. David såg sällan till honom.

– Men han uppmuntrade mig att skriva.

Det blev en roman i tonåren som David tappade bort. Sen dröjde det upp i 30-årsåldern innan han började skriva dikter men gömde dem väl. Rädd att verka omanlig, fjollig. 

Från köksfönstret på Söders höjder i Stockholm är utsikten vidunderlig över Stadsgården, där Finlandsfärjorna kommer och går. Davids senaste roman, Den fredlösa, står i ett bokställ med porträtt av hans ”litterära pappa” författaren Ivar Lo-Johansson. I februari ska han ta emot fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris. Stället är en gåva från hustrun och konstnären Monica.

David visar in i arbetsrummet med tågbanan han byggt och ursäktar sitt belamrade skrivbord:

– Min yngre bror gick nyligen bort. Han var så stolt och presenterade mig alltid som lastbilschaufför.

Att föräldrarna dör är livets gång, men en bror som man delat livet med… Det är som om känslorna frusit till is. David tog hand om bägge föräldrarna mot slutet. Såg till att de kom till sjukhus, jagade biståndshandläggare. 

– Mamma hade en sån här hög med inkassobrev, måttar David mellan tumme och pekfinger.

Som 13-åring stack han hemifrån och liftade runt med en äldre tjej, lärde känna flera lastbilschaufförer. De var lugna och schysta, som Sören i Småland. David hängde med honom hem i helgerna, hittade fler andra hem. 

Han fick låna en lya på Söder, hankade sig fram. Att cykla ut kvällstidningar till fackförbunden vid Norra Bantorget gav mer betalt än jobbet på Posten. Sitt universitet fann David på en brädgård i Liljeholmen.

– Gubbarna där blev mina farsor, jag fick den struktur jag längtade efter.

Men förman ville han inte bli. I stället gav han sig i väg som vagabond, jobbade ur hand i mun i Finland, som dödgrävare i Köpenhamn och fruktplockare i Frankrike. En kvinna här och en annan där, händelser som lämnar avtryck i hans böcker. Liksom tradarslitet isiga nattimmar och gemenskapen längs svenska och europeiska motorvägar.

Att hans Monica blev med barn fick David att stadga sig och ta C- och E-kort, köpa dragbil, jobba för tre, och med ett ”aldrig mer” återgå till anställning. Nu arbetar han halvtid på Scanias testlab, provkör nya motorer och hemliga hytter i reguljär trafik. Trivs som bemanningsanställd. Det ger skrivtid. 

Kärlek är huvudtemat i hans senaste två romaner om Sven, som lånat drag av honom själv och Annie, som lever vid sidan av lagen och samhället. Finns hon? Som ett hopkok av udda personlighetstyper David mött, men ett liknande mord har skett. Nu skriver han på sin tredje fristående roman om de båda. 

Vad är han mest, lastbilsförare eller författare? Omöjligt att säga, är David Ericssons svar. Bägge jobben befruktar varandra.

– Det är längs vägen jag får höra alla historier. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Marc Bachelard:
    24 februari, 2023

    Mycket bra intervju som komplement till David Ericsson författarskap. Satt med i publiken vid utdelning av Ivar-Lo priset 2023 till honom och fick en bra inblick i Davids liv som inspirationskälla.

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.