Close
Lastarna på Arlanda blir kvar i SGH.
Close

Lastarna på Arlanda kvar i SAS

SAS behåller ramparbetarna på Arlanda. – Vi har drivit på för att hitta argumenten mot att lägga ut verksamheten på andra företag, säger en ganska nöjd Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning. Helt nöjd kan han inte vara eftersom planen är att Aviator ska ta över på flygplatserna i Malmö och Göteborg.

Lite historia: SAS Ground handling (SGH) heter företaget som sköter ramparbeten, bagagehantering utanför flygplatsernas byggnader. I höstas presenterade SAS planer på att låta Aviator ta över dessa marktjänster på bolagets alla storflygplatser i Norden. I februari i år kom beskedet att Aviator lagt ett bud värt att förhandla om på SGH:s verksamhet – samtidigt som SAS hade för avsikt att behålla in- och utcheckning på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn.

I dag, onsdag, kom ett helt nytt besked från SAS. Från pressmeddelandet:

”SAS och Aviator har kommit fram till att det inte finns kommersiella förutsättningar för ett övertagande av markverksamheten vid huvudflygplatserna. SAS digitaliseringsagenda innebär möjligheter för ytterligare effektiviseringar och kundförbättringar inom markverksamheten som bedöms att kunna genomföras bäst i egen regi.”

Alltså: Aviator tar inte över ramparbetet. SAS behåller verksamheten på Arlanda, Gardemoen och Kastrup.

– Vi har varit väldigt pådrivande, säger Kenneth Grampe. Vår strategi är att vi har hjälpt stationschefen på Arlanda att hitta argumenten för att behålla marktjänsterna inom SAS.

– Och det har vi gjort för att det är viktigt för facket att värna om medlemmarnas jobb. I ett riskkapitalbolag som Aviator vet ingen hur framtiden ser ut.

Han berättar att facket ska vara med och se över gällande överenskommelser.

– Det viktiga är att kunderna stannar kvar hos SAS, och det gör de när de får en bra hantering på rampen.

Robert Maiorana är vd för SGH Sverige, och han konstaterar att företaget har utvecklats till ett mer konkurrenskraftigt alternativ sedan starten på diskussionerna om att lägga ut rampverksamheten på andra företag.

– Vi kommer att fortsätta se över organisation och arbetssätt, säger han. Men redan nu visade förhandlingarna att det är en bra lösning att fortsätta driva verksamheten på de tre storflygplatserna i egen regi.

Han tillbringade förmiddagen på Landvetter i Göteborg. Dit kom han med beskedet att SAS ska slutförhandla villkoren för att Aviator ska överta ramparbetet där och på Malmö airport. Något som personalen inte tog emot med glädje, märkte han.

– På linjestationer som dessa har SAS valt att lägga ut ramparbetet, vi hade bara Göteborg och Malmö kvar att upphandla, säger Robert Maiorana.

– Näe, där har vi inte lyckats, säger Transports Kenneth Grampe. Ledningen hade bestämt sig från början.

På Landvetter får personalen information när detta skrivs, och ingen från Transports klubb kan kommentera. Förhandlingarna mellan SAS och Aviator förväntas bli klara i sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.