Kryssa nummer 10 för ordning och reda på vägarna

Debatt. På söndag är det sista chansen att rösta i valet till Europaparlamentet. Det är ett viktigt val för Transports medlemmar.

Parlamentet beslutar i frågor som påverkar vår vardag och vårt arbetsliv. EU sätter även ramarna för nationella beslut. En fråga med tydlig koppling mellan nationell och europeisk nivå är åkerinäringen.
Dagens reglering och kontroll av transportmarknaden är otillräcklig. Tio år av borgerligt styre i EU:s institutioner och åtta år i Sverige har skapat en konkurrenssituation som främjar missbruk, kriminalitet och social dumpning. Oseriösa åkeriföretag kan härja fritt på den inre marknaden, på bekostnad av arbetstagarnas löner och villkor, seriösa åkeriers konkurrenskraft, trafiksäkerheten och miljön.

De åkerier och chaufförer vi träffat under valrörelsen vittnar om en vardag som blir alltmer pressad och ohållbar. Många utländska förare tvingas vistas månader i sträck i sina lastbilar under odrägliga levnadsvillkor.

I den andra änden sätts svenska företag i konkurs när de inte längre klarar av att konkurrera. Stora speditörer handlar i dag upp transporttjänster för 70 kronor milen trots att de vet att det skulle krävas det dubbla om man ska gå runt med svenska löner och arbetsvillkor.

Den moderatledda regeringen har under snart åtta års tid konsekvent vägrat att göra något åt situationen. Med stöd av Moderaterna i Europaparlamentet har EU-kommissionen aviserat ett borttagande av EU:s så kallade cabotageregler, som tillåter tre inrikestransporter under sju dagar i ett annat EU-land.

Moderaterna vill alltså lösa problemet med den olagliga trafiken genom att göra den laglig. Detta skulle rasera hela den svenska åkerinäringen. Frågan kommer att avgöras av det parlament som vi nu ska rösta fram.

Vi behöver socialdemokratisk politik i både Europaparlamentet och riksdagen för att kunna skapa ordning och reda på våra vägar. Socialdemokraterna har föreslagit följande åtgärder:

•Frys de nu gällande EU-reglerna för cabotagetrafik i kombination med striktare kontroller. Ingen vidare avreglering ska göras.

•Krav på internationella frakthandlingar som styrker att trafiken är laglig.

•Klampning av fordon, så att man kan garantera att böter och sanktionsavgifter betalas – dessa ska dessutom höjas kraftigt för att fungera avskräckande.

•Mer resurser till polisen för kompetensutveckling och för samordning med andra myndigheter vad gäller kontroll av regelefterlevnaden.

•Införa ett beställaransvar i alla led.

•Införa en holländsk modell med krav på tillsvidareanställda förare i åkeriföretagen.

•Införa ett socialt protokoll i EU:s fördrag som garanterar att fackliga fri- och rättigheter har företräde framför ekonomiska vinstintressen på den inre marknaden.

Bedrivs det inrikestrafik i Sverige ska bilen registreras och skatter betalas här. Svenska löner och arbetsvillkor enligt kollektivavtal ska gälla för de anställda chaufförerna.

Både upphandlande myndigheter och speditörer måste ta ett gemensamt ansvar för de arbetsvillkor som råder i det företag som i slutändan utför transporten.

Det är dags för en aktiv politik både i Sverige och EU för att vi ska få en transportmarknad som kombinerar goda arbetsvillkor, hög trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

Det är självklart att även utländska företag ska få köra på våra vägar men det är lika självklart för oss att det ska vara på samma villkor för alla i Sverige.

Gå och rösta i valet till Europaparlamentet och kryssa nummer 10 på Socialdemokraternas lista!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.