Civilminister Ardalan Shekarabi.
Close
Civilminister Ardalan Shekarabi räknar med att krav på schysta villkor ska föras in i upphandlingslagen vid årsskiftet, trots kritik.
Close

Kritik mot ny lag om schystare upphandling

Svåröverskådligt, otydligt och kraftlöst. Lagrådet har en hel del synpunkter på regeringens förslag till ny lag om vad myndigheten ska kräva när de upphandlar tjänster. Men civilminister Ardalan Shekarabi räknar med att lagen – som ska kräva schysta villkor – ändå kan börja gälla vid nyår.

I ett 18 sidor långt protokoll går Lagrådet igenom förslaget som säger att en upphandlande myndighet måste kräva att leverantören betalar lön, ger semester och reglerar arbetstiden för sina anställda i nivå med kollektivavtalen.

En grundkritik är att förslaget från regeringen är otydligt och svårt att överskåda. Att upphandling kan bli dyrt och tidskrävande. Och att resultatet skulle bli en kraftlös lag eftersom den inte innehåller sanktioner för myndigheter som inte följer den.

Grunden i lagförslaget kan uttryckas i några punkter:

  • Myndigheter som ska köpa tjänster ska kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
  • Myndigheter har möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.
  • Onormalt låga anbud ska nobbas.
  • Kraven gäller inte bara den entreprenör som lämnar anbudet och får uppdraget. Även underentreprenörer ska uppfylla dem.

Civilminister Ardalan Shekarabi kommenterar Lagrådets utlåtande via mejl. Han uppger att synpunkterna kommer att beaktas när arbetet med den nya lagen fortsätter, och fortsätter:

”Vi arbetar intensivt med propositionen om ett nytt regelverk om upphandling som vi avser att besluta om inom kort. Den senaste lagrådsremissen är en del av det arbetet.”

Civilministern skriver också att det nya regelverket ska ”säkerställa skäliga arbetsvillkor enligt lag eller kollektivavtal”.

Hans plan är att riksdagen ska hinna fatta beslut om den nya upphandlingslagen så att den kan träda i kraft den 1 januari 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.