Jessica Höglin och Emma Lundberg.
Close
Jessica Höglin och Emma Lundberg vill ha bättre villkor för landets taxitelefonister. Högre lön och kortare arbetstid är två krav på listan.
Close

Kortare arbetstid tungt krav från taxitelefonisterna

Jessica Höglin och Emma Lundberg är taxitelefonister. De sitter i den fackliga delegation som i dag inleder förhandlingarna om nya löneavtal inom taxi. Deras vardag skiljer sig åt. Emma jobbar på ett bolag som har 300 taxibilar ute en vanlig vardagsnatt. Hos Jessica räcker det med två bilar.

Emma Lundberg jobbar på Taxi 020 i Stockholm, ett bolag som hamnat i hetluften sedan vd:n slog mobilen ur handen på en taxiförare som deltog i en demonstration.

– Jag är förvånad över företagets agerande. Det enklaste hade ju varit om vd:n bad om ursäkt, säger Emma som jobbat som telefonist i drygt tio år.

Hon är fackligt aktiv och har fått massor av jobb sedan Taxi 020 och Taxi Kurir börjat slå ihop sina två växlar.

– Arbetsmiljön är under all kritik. Det har blivit stressigt och bullrigt sedan vi flyttade ihop i samma lokaler. Många reagerar över försämringar. Företaget har dragit in de fria taxiresor som vi tidigare hade rätt till efter nattpassen. Det har gjort att telefonister tvingats sluta.

När det gäller avtalsrörelsen säger Emma Lundberg:

– Den fråga som engagerar flest på min arbetsplats är ob-ersättningen. En rejäl höjning är det alla vill ha.

Jessica Höglin jobbade i 15 år på Taxi Sundsvall, som nyligen köptes upp av Cabonline – en jättekoncern där Taxi 020 och Kurir ingår. Numera är Kurir hennes arbetsgivare, fast jobbet är detsamma. Hon bemannar ofta växeln ensam och känner de flesta av förarna.

I Stockholm har den nya tekniken fått stort genomslag i taxinäringen. På bara något år har de inkommande telefonsamtalen till Taxi 020 minskat med omkring 50 procent. Fler och fler kunder bokar resa genom mobilappar.

– Våra telefonister har numera mest att göra på vardagsmorgnarna. Då är det många som ringer och bokar färdtjänst, säger Emma Lundberg.

Jessica Höglin fyller i:

– Hos oss har det inte gått lika långt. Det är fortfarande många som ringer och beställer på helgnätterna.

Emma och Jessica är överens om att taxitelefonisterna är undervärderade som yrkesgrupp. De jobbar ofta obekväm arbetstid, har nästan ingen arbetstidsförkortning och utför många gånger arbetsuppgifter som normalt ligger på arbetsgivare eller arbetsledare.

Som exempel berättar Jessica Höglin om en natt då hon blev magsjuk.

– Jag ringde arbetsgivaren och sa att jag inte kunde jobba dagen därpå. Då blev jag uppmanad att försöka få tag på en ersättare, men det är faktiskt inte mitt jobb.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har precis inlett matchen om nya löner och anställningsvillkor för taxitelefonister och hyrverkschaufförer. Förhandlingsdelegation är inkallad i dag, torsdag, och i morgon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.