Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll
Close
Innehållet i det orange kuvertet oroar många unga transportare som nyss tagit klivet ut i arbetslivet.
Close

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Den gamla sanningen om pension vid 65 år stämmer inte. En 20-åring som jobbar får sikta på 70 år för att få en hygglig pension, tidigast får hen gå vid 67 år. Men då blir det inte ens hälften av lönen i pension.

För den som jobbat på ett företag med kollektivavtal och tjänstepension blir det mer. Tjänstepensionen för en privatanställd arbetare utgör normalt ungefär en tredjedel av den totala pensionen.

Fyra exempel

I den gula rutan med rödvita staplar här intill ser vi exempel på hur pensionerna för dagens unga transportarbetare kan bli. Vi har fått hjälp av Hannes Nilsson på Pensionsmyndigheten för att ta fram siffrorna. Siffrorna är baserade på typfall där en viss lön och tjänst följer en arbetare hela livet.

– Prognosen gäller för en individ som arbetar heltid med avsättningar till tjänstepension fram till pensionsålder. I realiteten kommer en individ dock att vara sjuk, arbetslös eller föräldraledig, vilket kommer att påverka pensionen negativt under ett liv, säger han.

I uträkningen valde vi att inte ta med eventuella sjukskrivningar och annat som kan sänka pensionen. Det är ju nästan alla med om, någon gång i livet. Men vi har inte heller tagit med några antaganden om övertids- eller ob-ersättning. Något som också är väldigt vanligt för många transportare.

Pensionsrätter

Den som vill testa sig fram kan gå in på minpension.se och testa olika utfall på den egna lönen. Vi lägger in en del av vår lön i pensionssystemet och får pensionsrätter. Det du betalat in i pensionsrätter får du i genomsnitt ut när du går i pension. Om vi lever längre och medellivslängden ökar så ska pensionen betalas ut på fler år. Det betyder att samma påse pensionsrätter ska delas ut på fler månader, vilket sänker pensionen per månad. Det kan också bli tvärtom. Som under pandemin. Medellivslängden gick ner, pensionerna upp.

Världens rika länder kallas för OECD-länderna. Snittet bland dem är en pensionsutbetalning på 60 procent. I Sverige ligger vi på 55. Men utöver det tillkommer tjänstepensionen. För en LO-arbetare som jobbar på ett företag med kollektivavtal är det minst 4,5 procent av inkomsten.

– Det är bra för den som är ung och ska ut och jobba att komma till en arbetsplats med tjänstepension. Annars är ett viktigt råd att försöka spara själv och att försöka få mer i lön än annars. Det är kanske svårt i praktiken för den som är ung och ska förhandla lönen till sitt första jobb, men det är bra att veta i alla fall, säger Hannes Nilsson.

Oro för pensionen

Lisa Gemmel, Katalys. Foto: Severus Tenenbaum
Lisa Gemmel, Katalys. Foto: Severus Tenenbaum

Att pensionerna är så mycket lägre än lönerna ser ut att skapa en oro bland människor. Det har en rapport, (Pensionsoron: Så känner svenskarna inför sin pension) skriven av Lisa Gemmel på den fackliga tankesmedjan Katalys, visat.

Kanske är det också därför flera av riksdagens partier valt att lyfta pensionsfrågan. Senast vid förra årets regeringskris där Socialdemokraterna och Vänsterpartiet in i det sista förhandlade om frågan och kom överens om en lösning som är tänkt att ge ett tillskott till vissa pensionärer. Vi har inte sett det slutgiltiga förslaget. Sverigedemokraterna har också skrivit debattartikel om en satsning på pensionärerna.

”Orimligt”

Oron finns där ute. Lisa Gemmel pekar särskilt på att unga oroas.

– Jag tänkte inte på min pension när jag var 23, 24 år. Jag tycker att det är orimligt att ungdomarna måste vara så oroade. Nu undrar många hur de ska klara sig när de blir gamla.

– Oron syns särskilt i arbetaryrken. Hur ska det gå till. Hur ska jag orka jobba på ett äldreboende eller köra lastbil tills jag är 72 år gammal?

Sjukpenning om utsliten

Katalys följde upp rapporten om pensionsoro med en rapport där en reformering av dagens pensionssystem presenterades. Ett av kraven har till viss del redan mötts av regeringen. Det om att det ska vara lättare att få sjukpenning för den som fyllt 60 år. Det ska vara en slags ventil för utslitna arbetare. Att få vara sjukskriven när kroppen inte pallar med, i stället för det som många menar är vanligt: Att tidig pensionering blir en enda utväg när kroppen tagit slut.

– De sista åren innan pension påverkar pensionen jättemycket. Att den här ventilen saknades gjorde att fattiga pensionärer blev ännu fattigare.

Lisa Gemmel vill också se ökade inbetalningar till pensionssystemet. Så att dessa motsvarar den försäkrade inkomsten när en person blivit sjukskriven, arbetslös eller varit föräldraledig.

Vem gynnas av dagens system?

– Jag skulle säga akademiker som började studera direkt och tog examen vid utsatt tid, har haft bra lön och ett jobb som går att behålla några år efter riktåldern för pension. Den som inte är arbetare lever längre och får i praktiken fler år av pensionsutbetalningar och mer pengar av systemet. Så är du övre medelklass är det ett bra system.

– För en arbetare som börjar jobba tidigt får ofta en sliten kropp. Blir kanske sjukskriven eller tvingas jobba deltid. Är föräldraledig några gånger och arbetslös i perioder. Då är det inte ett särskilt bra system.

Ordlista

Garantipension: Är vad du får om du haft liten eller ingen inkomst.

Tjänstepension: Finns ett normalt kollektivavtal får du tjänstepension. Arbetsgivaren betalar in drygt 4,5 procent och det blir runt en tredjedel av pensionen för en privatanställd arbetare.

Premiepension: Är en liten del av den allmänna pensionen. 2,5 procent av din pensionsgrundande inkomst går till premiepensionen. Du kan själv välja bland ett antal fonder. Om du inte väljer hamnar pengarna i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa.

Bostadstillägg: Är ett tillägg för den som har låg pension. För att få det måste man vara 65 år eller äldre och bo i Sverige. Flera saker i den sökandes ekonomi avgör hur stort tillägget blir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    1 februari, 2022

    Det gäller att ta eget ansvar för sin egen pension.Minska dina utgifter och öppna ett ISK-konto och köp fonder varje månad för minst 10% av din lön och låt sedan dina pengar arbeta för dig med ränta på ränta effekten under hela ditt arbetsliv.För egen del så betalde jag in 35% av min lön i tjänstepension under 7-8 år för att sedan successivt minska inbetalningarna när jag var egen åkare.Nu är jag 55 år och pensionär och sparar ca 60 % av mina inkomster och lever ändå ett väldigt bekvämt liv utan att behöva bry mig om vad det kostar att köpa det jag vill ha inom rimliga gränser.Ett gott råd är att spara mycket när du är ung för att sedan låta pengarna arbeta för dig med ränta på ränta effekten i hela ditt arbetsliv istället för att spendera dina pengar på onödiga saker.

  2. stevO:
    28 januari, 2022

    Vi har bland som sämsta pensionerna i hela EU, samtidigt som vi har bland dom högsta skatterna i världen. Vi betalar för en Ferrari, men vi får en Dacia.

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Alexandras krönika. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.