Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.
Close
Transport anser att minus 30 graderC bör utgöra en undre köldgräns då färdtjänst- och skolskjutsfordon ska ställas.
Close

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

– Om bussar och tåg stoppas och folk ställer sina bilar. Ska du då skicka ut färdtjänst- och skolbussförare i 30–50 graders kyla, undrar regionala skyddsombudet Robert Savela på Transports avdelning 26 i Luleå.

Avdelningen svar är nej. Savela har inlett en dialog med upphandlaren, Länstrafiken, och vill gärna se en handlingsplan, som även omfattar kommunens skolskjuts, vid extremväder. Minus 30 är en rimlig köldgräns, anser avdelningen.

Men hur resonerar taxibolagen? Mikael Hjorth är koncernchef vid Luleå taxi. Han tar fasta på att Arbetsmiljöverket inte har någon lägsta temperaturgräns för när arbete måste avbrytas. Och hänvisar i stället till

Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat
Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat

arbetsmiljöreglerna om arbetsgivarens ansvar att göra riskbedömningar och avgöra om det går att jobba säkert, även i stark kyla.

– Vi gör en riskanalys inför varje uppdrag, beroende på vart resan bär. I Norrbotten är vi vana vid kyla. Det är lättare att klä och skydda sig vid minus 45 grader än plus 45, säger han.

Men går en taxibil sönder och blir stående medger Hjorth att det kan bli kallt.

– Därför är det viktigt att inte köra till platser där det inte finns ställen att värma sig på. Vi tittar på kundernas klädsel. Är de dåligt rustade för kylan så kör vi inte. Men all tätortstrafik är helt riskfri oavsett hur kallt det är, säger han.

Riskbedömningen omfattar också val av fordon. Dieselbilar klarar inte temperaturer under 35 grader minus medan bensin tål minus 50. Elbilar rullar men körsträckan kortas till omkring en tredjedel, förklarar Hjorth, som stoppat dieselbilar och dirigerat om till elbilar i stället. Möjligheten att ta alternativa vägar för att slippa obygd finns också, poängterar han.

– Bedömer vi att en resa innebär risk för hälsan så ställer vi in den. Fast det har aldrig hänt.

Att tåg stoppar trafiken vid köldknäppar är rimligt eftersom det rör sig om betydligt fler passagerare som kan behöva evakueras, resonerar Mikael Hjorth. Han är skeptisk till en generell köldgräns.

– Det går inte att säga att minus 30 är för kallt. Det beror helt på förutsättningarna, säger han.

David Lindström är stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride, som kör fler sträckor i obebyggda trakter. Han stoppade morgonturerna med skolskjuts vid ett tillfälle på grund av kylan, av hänsyn till elevernas

David Lindström stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond
David Lindström, stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond

och chaufförernas säkerhet. Och har diskuterat frågan med Transport. Debatten som följde ledde fel, tycker Lindström.

– Vi ställde inga taxibilar, men där emot våra skolbussar. De rymmer som mest 52 personer och som minst 22. Blir en skolbuss stående krävs ett antal fordon för att evakuera eleverna och det är svårt att uppbåda vid rusningstid, säger han.

Han pekar på att skolungdomarna kan komma i ”bara jackan” och att det är orimligt att chaufförerna ska ställa sig och sortera ut ”du får åka men inte du”.

– Vi samarbetar med Länstrafiken och de tittar på vad vi kan sätta för köldgräns. Ett gemensamt regelverk för alla bolag vore bäst så vi slipper pajkastning mellan transportörer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?