Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.
Close
Transport anser att minus 30 graderC bör utgöra en undre köldgräns då färdtjänst- och skolskjutsfordon ska ställas.
Close

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

– Om bussar och tåg stoppas och folk ställer sina bilar. Ska du då skicka ut färdtjänst- och skolbussförare i 30–50 graders kyla, undrar regionala skyddsombudet Robert Savela på Transports avdelning 26 i Luleå.

Avdelningen svar är nej. Savela har inlett en dialog med upphandlaren, Länstrafiken, och vill gärna se en handlingsplan, som även omfattar kommunens skolskjuts, vid extremväder. Minus 30 är en rimlig köldgräns, anser avdelningen.

Men hur resonerar taxibolagen? Mikael Hjorth är koncernchef vid Luleå taxi. Han tar fasta på att Arbetsmiljöverket inte har någon lägsta temperaturgräns för när arbete måste avbrytas. Och hänvisar i stället till

Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat
Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat

arbetsmiljöreglerna om arbetsgivarens ansvar att göra riskbedömningar och avgöra om det går att jobba säkert, även i stark kyla.

– Vi gör en riskanalys inför varje uppdrag, beroende på vart resan bär. I Norrbotten är vi vana vid kyla. Det är lättare att klä och skydda sig vid minus 45 grader än plus 45, säger han.

Men går en taxibil sönder och blir stående medger Hjorth att det kan bli kallt.

– Därför är det viktigt att inte köra till platser där det inte finns ställen att värma sig på. Vi tittar på kundernas klädsel. Är de dåligt rustade för kylan så kör vi inte. Men all tätortstrafik är helt riskfri oavsett hur kallt det är, säger han.

Riskbedömningen omfattar också val av fordon. Dieselbilar klarar inte temperaturer under 35 grader minus medan bensin tål minus 50. Elbilar rullar men körsträckan kortas till omkring en tredjedel, förklarar Hjorth, som stoppat dieselbilar och dirigerat om till elbilar i stället. Möjligheten att ta alternativa vägar för att slippa obygd finns också, poängterar han.

– Bedömer vi att en resa innebär risk för hälsan så ställer vi in den. Fast det har aldrig hänt.

Att tåg stoppar trafiken vid köldknäppar är rimligt eftersom det rör sig om betydligt fler passagerare som kan behöva evakueras, resonerar Mikael Hjorth. Han är skeptisk till en generell köldgräns.

– Det går inte att säga att minus 30 är för kallt. Det beror helt på förutsättningarna, säger han.

David Lindström är stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride, som kör fler sträckor i obebyggda trakter. Han stoppade morgonturerna med skolskjuts vid ett tillfälle på grund av kylan, av hänsyn till elevernas

David Lindström stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond
David Lindström, stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond

och chaufförernas säkerhet. Och har diskuterat frågan med Transport. Debatten som följde ledde fel, tycker Lindström.

– Vi ställde inga taxibilar, men där emot våra skolbussar. De rymmer som mest 52 personer och som minst 22. Blir en skolbuss stående krävs ett antal fordon för att evakuera eleverna och det är svårt att uppbåda vid rusningstid, säger han.

Han pekar på att skolungdomarna kan komma i ”bara jackan” och att det är orimligt att chaufförerna ska ställa sig och sortera ut ”du får åka men inte du”.

– Vi samarbetar med Länstrafiken och de tittar på vad vi kan sätta för köldgräns. Ett gemensamt regelverk för alla bolag vore bäst så vi slipper pajkastning mellan transportörer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.