Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.
Close
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.
Close
Månadens klubb

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

I klubbens bokhylla står en rosa bordsflagga bredvid en ljusblå med Flygavdelningens symbol. Vi är inkluderande, förklarar ordförande Hans ”Hasse” Ahlberg och sekreterare Terry Jonker i SAS Ground Handlings arbetsplatsklubb.

Flyget liknar de vid en levande organism där minsta rörelse påverkar: sen passagerare – sent bagage – sen lastning – sen avgång…

– Det har lugnat ner sig lite nu jämfört med början av sommaren, det ser vi i terminalen. Men det är fortfarande mycket, säger Hasse.

– Redan förra hösten påtalade vi från facket att det riskerade att bli problem med bemanningen när folk kom tillbaka och började resa efter pandemin. Och det är inte kul att säga att man hade rätt.

Fullt kaos

I mitten av juni i år var kaoset ett faktum, med rapporter om en överfull terminal, timslånga köer till incheckningen och missade flighter. Av de grupper Transport organiserar var det ofta flygplatskontrollanterna som fick fronta i medier, och tala om problemen. Men alla påverkades. För Hasse och Terry vore ökat samarbete med övriga fackklubbar inom ”inhägnat område” önskvärt, visa på styrkan i att hålla ihop.

– Vi i klubben här jonglerar ständigt mellan ärenden, det är både på gott och ont. Ibland skulle man vilja känna att vi nått målet, men så fungerar det inte, säger Hasse.

För närvarande ligger ett ärende som rör belastningen hos Arbetsmiljöverket. I september väntar centrala förhandlingar som rör schemaläggning.

– Det finns inget Utopia, det är aldrig en lugn stund, säger Terry.

Inte fackliga på heltid

Varken han eller någon annan i den stora klubbens styrelse arbetar heltid fackligt.

– Vi vill inte ha det avståndet, vi ska lyfta samma väskor som alla medlemmar, säger Terry Jonker.

Samtidigt betonar både han och Hasse att jobbet är komplext. Det är fysiskt tungt, men kräver också kognitiv förmåga för att klara planering och ­logistik. För att under tidspress i chatt kunna kommunicera med folk på olika kontinenter, för att ha total koll på vikt, balans och volym.

I mitten av augusti är trafikvolymen på flyget uppe i 80 procent av hur det såg ut före pandemin. Men bemanningen har inte alls fått samma återväxt.

Många konsekvenser

Covid har fått många konsekvenser, som att flygpassagerare i snitt har två kilo tyngre packning ”kanske för att säkra för en lockdown” enligt lastarna. Än värre är att många tidigare arbetskamrater inte återvänt efter nedstängningen våren 2020, då flygtrafiken i princip frös på marken. Och nära hälften av de anställda vid SAS marktjänstbolag tvingades lämna.

– Det var inga lätta förhandlingar. Och det finns fortfarande en bitterhet för att det inte drabbade en enda chef, säger Hasse Ahlberg.

– Sedan vill jag säga att vi ska vara ödmjuka. Vi har fått ta över en väl fungerande facklig verksamhet, på många arbetsplatser finns ingen alls. Det gäller att förvalta arvet på ett bra sätt, säger Hasse Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tre flygavtal landade

Avtal 2025. Transport och Svenska Flygbranschen har kommit överens om nya avtal för flygets markpersonal. Nytt för i år är avsättning till deltidspension.

Transportarbetarens logga

Obehörig i varselväst stoppad bland planen

Bevakning. Säkerhetspersonal på Arlanda upptäckte tidigt på söndagsmorgonen en obehörig man i varselväst ute vid flygplanen. Mannen greps kort senare av polis och är nu misstänkt för sabotage.

Transportarbetarens logga

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.