Transcargo Sweden AB.
Close
Trots åtal och fällande domar drivs Trans Cargo vidare, nu under namnet Transcargo Sweden AB.
Close

Kännbara straff för de åtalade i Trans Cargo

Åkarparet som drivit Trans Cargo i Göteborg fälldes i dag för grova ekobrott. Maken döms till 2,5 års fängelse. Hustrun skulle egentligen ha fått åtta månader på kåken, men tingsrätten väljer i stället skyddstillsyn och samhällstjänst med hänsyn till parets sju barn. En funktionshindrad man som utnyttjats som målvakt får en månads fängelse.

Trans Cargo är ett dragbilsåkeri som kört för flera speditörer i Västsverige. Verksamheten har kantats av konkurser och flera företrädare har tidigare dömts för bokföringsbrott.

För åtta, nio år sedan krävde Transport kollektivavtal och det blev upptakten till en härva av svarta löner, momsfiffel och brevlådeföretag där Trans Cargos chaufförer påstods vara anställda.

Hösten 2015 häktades huvudmannen, en 44-åring som vi kan kalla Johan. Hans jämngamla hustru kallades till förhör, som formell företrädare i flera av bolagen.

Hon bröt ihop och förklarade att hon visserligen stått för bolagen, men att allt skötts av maken och åkeriets transportledare. Hustrun uppgav att hon haft fullt upp med parets sju barn i åldrarna 3 till 20 år.

I förhören och vid rättegången som avslutades i januari tillbakavisade Johan de flesta av anklagelserna. Han hävdade att frun var ansvarig och att hela upplägget med Trans Cargobolagen styrts av hustruns morfar, som drev en bokföringsbyrå. Morfadern avled 2012 och bokföringen togs då över av en annan släkting på byrån.

Klockan elva i dag, fredag, meddelade Göteborgs tingsrätt dom i målet. Rätten anser att en lång rad vittnesmål från kunder, chaufförer och bankpersonal visar att det är Johan varit den verklige huvudmannen i Trans Cargo.

Han döms till fängelse för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott under åren 2012 till 2014. Dessutom får han näringsförbud i fem år.

Hustrun slipper inte undan ansvar, trots att mycket talar för att hon blivit lurad av sin man. Tingsrätten menar att kvinnan haft ”ett större engagemang” än hon medgivet. Hon har i vart fall fått vetskap om oegentligheter, utan att agera.

Domstolen konstaterar att hustruns brottslighet motsvarar ett straffvärde på åtta månaders fängelse. Men barnen – och låg risk för fortsatt kriminalitet – anförs som skäl till att straffet ska omvandlas till 200 timmars samhällstjänst. Kvinnan får även näringsförbud i tre år.

Under många år har Johan utnyttjat en barndomskompis, en 46-åring man, som målvakt i bolagen. Vid ett tillfälle följer Johan med 46-åringen till banken och ser till att denne öppnar ett nytt bankkonto. Ett konto som sedan används för att betala ut omkring åtta miljoner kronor i svarta löner till chaufförerna.

Målvakten klassas som intellektuellt funktionshindrad, men rätten dömer honom ändå till skyddstillsyn och en månad bakom galler.

Så sent som i november 2012 dömdes 46-åringen till fängelse i åtta månader för grovt bokföringsbrott. Han hade då suttit som företrädare i bolag som ingått i Trans Cargosfären.

Enligt åklagaren har åkeriet haft uppåt 60–80 chaufförer anställda, kortare eller längre tid. Många av dem riskerar nu eftertaxering. I en del fall har inga inkomster alls deklarerats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.