Close
Chauffören Marika Jausovec hittade annonsen på Arbetsförmedlingen och fick jobb hos Veronica Hedenmark, känd som assistansprofil och sin kamp för att personer med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter som andra.
Close

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Det här är först Marika Jausovec berättelse, arbetsgivaren Veronica Hedenmark AB har en annan.

Marika nappade på en annons hos Arbetsförmedlingen. Så mycket är klart. Det gällde ett jobb under en sommarmånad: Att fungera som privatchaufför åt Veronica Hedenmark då hon, och sonen, semestrade på Västkusten.

Hedenmark har en funktionsnedsättning och är välkänd för att driva rättigheter för andra med funktionsnedsättningar.

Marika Jausovec. Foto: Privat

– På pappret lät det jättetrevligt. Och hon är ju en person som gått i bräschen för mycket när det gäller funktionshindrades rätt, och också fått en rad kända personer involverade, säger Marika.

Hon beskriver upplevelsen att jobba för Hedenmark som ”märklig”. Marikas berättelse är lång. Det handlar om en arbetsgivare som på en rad punkter har brustit vad gäller regler och god sed på arbetsmarknaden under den knappa månad som timanställningen varade.

Något riktigt anställningsbevis blev aldrig skrivet och, enligt Marika, fick hon bara betalt för lite mer än hälften av de timmar hon faktiskt arbetat.

Som Transportmedlem vände sig Marika Jausovec till avdelningen i Göteborg, efter att anställningen avbrutits. Hon har haft kontakt med ombudsman Ana Kokol.

Ana Kokol. Foto: Avdelning 3 Göteborg

– Jag tycker att det är konstigt hur en själv utsatt person – med patos för svaga – inte ens kan ta fram ett anställningsbevis. Veronica Hedenmark står ju inte över lagen, den gäller för samtliga medborgare, säger Kokol.

Transports ombudsman har begärt förhandling och skickat begäran i ett rekommenderat brev till Veronica Hedenmark.

Det rekommenderade brevet blev aldrig uthämtat utan har kommit i retur till avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland. Veronica Hedenmark har heller inte besvarat mejl från facket.

När Transportarbetaren till slut lyckas få kontakt med Hedenmark är det via sms, från ett annat telefonnummer än det som står utsatt på hennes hemsida.

I textmeddelandet uppmanas tidningen kontakta Veronica Hedenmark på en mejladress som går till Assistansjuristerna, ett annat företag Hedenmark driver, för att ställa frågor.

I sitt sms:et skriver Veronica Hedenmark att hon har ”dokumentation” som uppenbart skulle ge en annan bild av avskedet. Det handlar om ”sms/mail/annan assistent som vi vill visa er”.

Ord står mot ord

Arbetsgivaren ger i mejlsvar en helt annan version än sin tidigare anställda, bland annat när det gäller anställningsbevis som ska ha skickats till Marika med e-post. Enligt Marika stämmer det att hon fått mejl men att anställningsbeviset saknade alla nödvändiga uppgifter.

I Transports kallelse till förhandling är just anställningsbeviset något som tas upp då det inte uppfyller lagstiftningen.

Veronica Hedenmark har bett att få alla frågor skriftligt innan det kan bli aktuellt att visa något av företagets dokumentation.

Transportarbetaren har skickat två frågor:

  • Har du/företaget Veronica Hedenmark AB inte fått ett rekommenderat brev från Transport (med begäran om förhandling)?

Ur mejlsvar (22 oktober): ”Jag har inte fått något tidigare, och inte heller under dessa dagar sedan du och jag haft kontakt”.

  • Har Veronica Hedenmark AB hos Arbetsförmedlingen annonserat efter en privatchaufför (taxiföraravtalet), förutom annons gällande personlig assistent?

Svar: ”Assistansbolaget annonserade efter en tidsbegränsad anställning som personlig assistent för perioden. I annonsen angavs att det var meriterande att inneha taxilegitmation. Arbetsuppgifter var i huvudsak att köra bil men även hjälpa till med… (exempel på uppgifter som personlig assistent, reds anmärkning)”. ”Det är dock viktigt att tjänsten inte avsåg någon chaufförstjänst, vilket tydligt framgår den inspelade intervjun, den sms-konversation som förts mellan parterna, samt det anställningsavtal som medlemmen fått via e-post.”

Chauffören Marika Jausovec tycker inte att det är konstigt att hon uppfattade att Veronica Hedenmark AB annonserade efter en chaufför. Rubriken på Arbetsförmedlingens annons är ”Privatchaufför – Varberg”.

Skärmdump av annons.

Bland kvalifikationerna som listas står inledningsvis ”minst 5 års dokumenterad erfarenhet som chaufför”.

En skärmdump av annonsen visar övriga kvalifikationer i punktform, bland annat: giltig taxiförarlegitimation, van att köra längre sträckor och i olika europeiska länder, trygg i trafikmiljöer, simkunnig och ”flexibel, serviceinriktad och med hög integritet”.

Chauffören Marika Jausovec berättar öppet sina upplevelser hos arbetsgivaren.

– Det började krångla redan när vi skulle mötas upp i Munkedal.

Hedenmarks ordinarie chaufför kom från Strömstad där sällskapet hade tillbringat natten. Marika skulle möta honom för att ta över den specialanpassade bussen, som är Veronica Hedenmarks privata.

– Jag väntade i två och en halv timme och började ana oråd. Då fick jag ett sms med meddelande att jag kunde ta lunch. Allt var stängt, jag satt på en perrong och hade tur att en tågvärd kunde låsa upp toaletten.

Till slut möttes de upp och Marika åkte tillbaka till Strömstad för att fortsätta till Varberg, där arbetsgivaren under semestern hyrt en lägenhet. Marika blev ombedd att packa ur bilen så att det var möjligt att ta in rullstolen via ramp på baksidan.

– Så långt var det inte några konstigheter. Jag är van att köra alla slags människor och är inte rädd för att ta i, städa eller torka upp i bilen eller bära upp matkassar, säger Marika.

Nästa dag fick hon sitt schema, som betydde arbete varannan dag men pass på upp mot 14–15 timmar. Men något riktigt anställningsavtal kom inte.

– Det hon skickade var tomt, ett sådant som ska fyllas i. Jag skrev tillbaka och fick till svar att jag skulle gå till ett bibliotek och trycka ut det. Men vi var inte ens i närheten av ett bibliotek.

Många turer

Marika försökte dock göra det bästa av situationen. Men efter flera turer, i samband med ett födelsedagsfirande i Tylösand, tvingades Marika ta tåg till Varberg med pengar till biljett som hon fick låna av sin mamma.

– Dagen efter fick jag mejl att jag inte behövde komma mer. Då skrev jag till chauffören i Stockholm att jag har nog fått sparken, säger Marika, som förvarnade om att risken nog var att den ordinarie chauffören skulle bli ombedd att komma ner och ta över.

Det visade sig stämma. I ett sms fick Marika Jausovec sedan veta att hennes anställning avslutats ”av säkerhetsskäl”. För henne var innebörden oklar.

Efter anställningen kontaktade hon Transports Göteborgsavdelningen. Marika själv är medlem i Transport sedan snart 15 år men har också ett tidigare förflutet som fackligt aktiv inom IF Metall, bland annat som klubbordförande vid en större industri.

Marika Jausovec har i dag en ny anställning och arbetar som chaufför i Linköping.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Bergström:
    23 oktober, 2025

    För jävligt.
    Så får man inte vara som arbetsgivare

  2. Björn Svenhard:
    23 oktober, 2025

    Jag tycker den var bra; inte alltför vinklad. Man fick en del fakta serverat, så man höll med om att den anställde hade fått en underlig behandling.

Lästips:

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.