Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför
Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.
Det här är först Marika Jausovec berättelse, arbetsgivaren Veronica Hedenmark AB har en annan.
Marika nappade på en annons hos Arbetsförmedlingen. Så mycket är klart. Det gällde ett jobb under en sommarmånad: Att fungera som privatchaufför åt Veronica Hedenmark då hon, och sonen, semestrade på Västkusten.
Hedenmark har en funktionsnedsättning och är välkänd för att driva rättigheter för andra med funktionsnedsättningar.

– På pappret lät det jättetrevligt. Och hon är ju en person som gått i bräschen för mycket när det gäller funktionshindrades rätt, och också fått en rad kända personer involverade, säger Marika.
Hon beskriver upplevelsen att jobba för Hedenmark som ”märklig”. Marikas berättelse är lång. Det handlar om en arbetsgivare som på en rad punkter har brustit vad gäller regler och god sed på arbetsmarknaden under den knappa månad som timanställningen varade.
Något riktigt anställningsbevis blev aldrig skrivet och, enligt Marika, fick hon bara betalt för lite mer än hälften av de timmar hon faktiskt arbetat.
Som Transportmedlem vände sig Marika Jausovec till avdelningen i Göteborg, efter att anställningen avbrutits. Hon har haft kontakt med ombudsman Ana Kokol.

– Jag tycker att det är konstigt hur en själv utsatt person – med patos för svaga – inte ens kan ta fram ett anställningsbevis. Veronica Hedenmark står ju inte över lagen, den gäller för samtliga medborgare, säger Kokol.
Transports ombudsman har begärt förhandling och skickat begäran i ett rekommenderat brev till Veronica Hedenmark.
Det rekommenderade brevet blev aldrig uthämtat utan har kommit i retur till avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland. Veronica Hedenmark har heller inte besvarat mejl från facket.
När Transportarbetaren till slut lyckas få kontakt med Hedenmark är det via sms, från ett annat telefonnummer än det som står utsatt på hennes hemsida.
I textmeddelandet uppmanas tidningen kontakta Veronica Hedenmark på en mejladress som går till Assistansjuristerna, ett annat företag Hedenmark driver, för att ställa frågor.
I sitt sms:et skriver Veronica Hedenmark att hon har ”dokumentation” som uppenbart skulle ge en annan bild av avskedet. Det handlar om ”sms/mail/annan assistent som vi vill visa er”.
Ord står mot ord
Arbetsgivaren ger i mejlsvar en helt annan version än sin tidigare anställda, bland annat när det gäller anställningsbevis som ska ha skickats till Marika med e-post. Enligt Marika stämmer det att hon fått mejl men att anställningsbeviset saknade alla nödvändiga uppgifter.
I Transports kallelse till förhandling är just anställningsbeviset något som tas upp då det inte uppfyller lagstiftningen.
Veronica Hedenmark har bett att få alla frågor skriftligt innan det kan bli aktuellt att visa något av företagets dokumentation.
Transportarbetaren har skickat två frågor:
- Har du/företaget Veronica Hedenmark AB inte fått ett rekommenderat brev från Transport (med begäran om förhandling)?
Ur mejlsvar (22 oktober): ”Jag har inte fått något tidigare, och inte heller under dessa dagar sedan du och jag haft kontakt”.
- Har Veronica Hedenmark AB hos Arbetsförmedlingen annonserat efter en privatchaufför (taxiföraravtalet), förutom annons gällande personlig assistent?
Svar: ”Assistansbolaget annonserade efter en tidsbegränsad anställning som personlig assistent för perioden. I annonsen angavs att det var meriterande att inneha taxilegitmation. Arbetsuppgifter var i huvudsak att köra bil men även hjälpa till med… (exempel på uppgifter som personlig assistent, reds anmärkning)”. ”Det är dock viktigt att tjänsten inte avsåg någon chaufförstjänst, vilket tydligt framgår den inspelade intervjun, den sms-konversation som förts mellan parterna, samt det anställningsavtal som medlemmen fått via e-post.”
Chauffören Marika Jausovec tycker inte att det är konstigt att hon uppfattade att Veronica Hedenmark AB annonserade efter en chaufför. Rubriken på Arbetsförmedlingens annons är ”Privatchaufför – Varberg”.

Bland kvalifikationerna som listas står inledningsvis ”minst 5 års dokumenterad erfarenhet som chaufför”.
En skärmdump av annonsen visar övriga kvalifikationer i punktform, bland annat: giltig taxiförarlegitimation, van att köra längre sträckor och i olika europeiska länder, trygg i trafikmiljöer, simkunnig och ”flexibel, serviceinriktad och med hög integritet”.
Chauffören Marika Jausovec berättar öppet sina upplevelser hos arbetsgivaren.
– Det började krångla redan när vi skulle mötas upp i Munkedal.
Hedenmarks ordinarie chaufför kom från Strömstad där sällskapet hade tillbringat natten. Marika skulle möta honom för att ta över den specialanpassade bussen, som är Veronica Hedenmarks privata.
– Jag väntade i två och en halv timme och började ana oråd. Då fick jag ett sms med meddelande att jag kunde ta lunch. Allt var stängt, jag satt på en perrong och hade tur att en tågvärd kunde låsa upp toaletten.
Till slut möttes de upp och Marika åkte tillbaka till Strömstad för att fortsätta till Varberg, där arbetsgivaren under semestern hyrt en lägenhet. Marika blev ombedd att packa ur bilen så att det var möjligt att ta in rullstolen via ramp på baksidan.
– Så långt var det inte några konstigheter. Jag är van att köra alla slags människor och är inte rädd för att ta i, städa eller torka upp i bilen eller bära upp matkassar, säger Marika.
Nästa dag fick hon sitt schema, som betydde arbete varannan dag men pass på upp mot 14–15 timmar. Men något riktigt anställningsavtal kom inte.
– Det hon skickade var tomt, ett sådant som ska fyllas i. Jag skrev tillbaka och fick till svar att jag skulle gå till ett bibliotek och trycka ut det. Men vi var inte ens i närheten av ett bibliotek.
Många turer
Marika försökte dock göra det bästa av situationen. Men efter flera turer, i samband med ett födelsedagsfirande i Tylösand, tvingades Marika ta tåg till Varberg med pengar till biljett som hon fick låna av sin mamma.
– Dagen efter fick jag mejl att jag inte behövde komma mer. Då skrev jag till chauffören i Stockholm att jag har nog fått sparken, säger Marika, som förvarnade om att risken nog var att den ordinarie chauffören skulle bli ombedd att komma ner och ta över.
Det visade sig stämma. I ett sms fick Marika Jausovec sedan veta att hennes anställning avslutats ”av säkerhetsskäl”. För henne var innebörden oklar.
Efter anställningen kontaktade hon Transports Göteborgsavdelningen. Marika själv är medlem i Transport sedan snart 15 år men har också ett tidigare förflutet som fackligt aktiv inom IF Metall, bland annat som klubbordförande vid en större industri.
Marika Jausovec har i dag en ny anställning och arbetar som chaufför i Linköping.