Jessica Thorzén
Close
Turnéchauffören Jessica Thorzén bor i Paris – men hennes Paris är en liten ort utanför Norrtälje i Roslagen. Grusvägarna gör att lastbilen får stanna i ett industriområde.
Close
Kultur

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Uppvuxen med gammal rock hemma, som Elvis och Chuck Berry. Kompletterade med hårdare band hemma hos bästa kompisen, där det blev mer av Metallica och Nirvana.

I dag blandar Jessica Thorzén friskt: rockabilly, gammalrock, hårdaste hårdrocken, mycket punk. På långkörning och motorväg skruvar hon upp volymen och vrålar med i texterna.

– Drömmen är att köra åt Metallica eller Iron Maiden, säger hon.

Meshuggah
”Meshuggah har nästan blivit som min familj. Jag körde deras Europaturné förra sommaren och vi var på festivaler i Tyskland, England och Frankrike. Och på Sweden rock”, säger Jessica Thorzén. Foto: Pressbild

Ett par av de riktigt roliga jobben än så länge är att köra till Sabaton­konserter och att ligga ute på turné mellan Europas festivaler med Umeåbandet Meshuggah. Transporter åt Molly Sandén, Zara Larsson, Melodifestivalen och Idol finns också på cv:t.

Det som fick henne att upptäcka en helt ny musik var en turné med Riksteatern.

– Tidigare bytte jag alltid kanal om det blev klassiskt eller opera på radion …

Men eftersom Jessica Thorzén alltid ser till att lyssna och se de föreställningar som hon kör blev det en kväll med Mozarts Requiem också.

– Och det var så mäktigt! Vackert, jättehäftigt och berörande.

Turnébranschen hamnade hon i mest av en slump. Körde betong ett par år, träffade en gammal bekant på raggarträff – och fick kontakt med ett åkeri inom turnélogistik. Då hade hon aldrig kört trailer, men fick prova att backa ekipaget på plats. En dryg vecka efter raggarmötet hade hon nytt jobb.

– Det roligaste val jag har gjort i mitt liv.

Sabaton
”Jag älskar att se Sabaton”, säger turnéchauffören Jessica Thorzén. ”De har en sån jäkla show med eld, pyroteknik och smällar.” Foto: Pressbild

När Transport­arbetaren ställde en Facebookfråga fick vi känslan av att många yrkesförare gärna lyssnar på rock, kanske allra helst heavy metal. Enligt den ovetenskapliga undersökningen är det mycket Sabaton, Iron Maiden, Marilyn Manson, Rammstein, Def Leppard, Ozzy Osbourne, Toto, ZZ Top, Five Finger Death Punsch … som strömmar ut ur lastbilshytternas högtalare.

Är det så att chaufförer över lag gillar hårdrock, Lars Lilliestam professor i musikvetenskap i Göteborg?

– Det är inte lätt att svara på, jag har inte sett mycket forskning om yrken och musik. Men det finns sedan tidigare en ganska etablerad tanke om att lastbilschaufförer gillar country.

Han berättar att forskningen däremot har kommit fram till att ju högre utbildning en person har desto större är chansen/risken att hen gillar opera, klassiskt, jazz och folkmusik. Med lägre utbildningsgrad är intresset för svensktopp och dansbandsmusik vanligare. Och hårdrock – det går rakt över mänskligheten, enligt Lars Lilliestam.

Men hur använder människor musiken?

– Musik är ett identitetsskapande verktyg. Man kan tala om vem man är – både för omvärlden och för sig själv, säger professorn.

Jessica Thorzén:

– Ibland lyssnar jag bara på ljudet från lastbilen. Och njuter av det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ingvor Ekstrand:
    7 maj, 2019

    Hejar på dej Jessica!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Linköping och Uppsala domkyrkor

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.