Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Jan Kirre Kirkhaug
Jan Kirre Kirkhaug Foto: Privat

Vad gör ni i ert yrkesråd?

– Vi träffas och tar upp aktuella trafikfrågor. Det är ett sätt att komma till rätta med fel och brister i trafiken och att få ner trafikdöden. Det är också ett sätt att arbeta gemensamt för att skapa ett tryck på ansvariga, som Trafikverket, att göra något åt de problem och risker vi vet finns.

– Från Transport är jag invald på två år. I yrkesförarrådet finns annars bland annat Handels och Kommunal representerade, liksom NTF och branschorganisationen Mittåkarna. Dalarnas försäkringsbolag är också en av de drivande aktörerna med oss andra.

Borde inte folk från Trafikverket komma på era möten?

– Jo, verkligen. Det är långt ifrån alltid de är det, senast var när vi var hos dem på Trafikverket. Men vi har lyckats få med Borlänge kommun och jag tycker överlag att vi fått bättre gehör för våra synpunkter under senare år. Vi vill också ha med polis och räddningstjänst.

Kan du säga något akut som ni vill åtgärda?
– Ja, Dalporten i Grängesberg. Tunneln under järnvägen är smal och där vill vi att Trafikverket byter till rödljus i stället för blinkande signal. Eller i alla fall byter glas från gula till röda blinkande ljus. Det har hänt flera gånger att man kört in i tunneln och fått möte. Ibland har husvagnar fått backa ut … Vi har framfört riskerna men hittills har inget hänt trots att nytt glas ju inte lär kosta mycket. Kanske väntar Trafikverket på att den nya förbifarten ska bli klar men det dröjer ju många år.

Vad har ni lyckats få igenom?
– Här i Borlänge ska vi, efter att ha kämpat länge, äntligen få uppställningsplatser för tunga fordon. I maj börjar 40 platser anläggas på SSAB:s mark i samarbete med kommunen, som också köpt mark i andra änden av stan för fler platser. En annan sak är en infart från riksväg 70 till Leksands bröd. Där har man varit tvungen att stanna mitt i vägen vid möte. Det kan bli tvärstopp eftersom det inte finns någon avsvängningsfil. Det har vi påtalat för Trafikverket och det ska byggas en nu.

Finns aktiva yrkesförarråd i hela landet?
– Nja, centralt har det fört en ganska slumrande tillvaro under senare år. Vi här i Dalarna är ett av få distrikt där det fortfarande fungerar. Vad det beror på? Ja, att vi har många eldsjälar kanske, främst Hans Moberg, vd på NTF i länet.

Hur ofta träffas ni i yrkesförarrådet i Dalarna?
– Vi ses fyra gånger om året. Nästa möte blir på Kvarnsvedens pappersbruk, den 19 september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Tomas Eneroth.

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.