Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Jan Kirre Kirkhaug
Jan Kirre Kirkhaug Foto: Privat

Vad gör ni i ert yrkesråd?

– Vi träffas och tar upp aktuella trafikfrågor. Det är ett sätt att komma till rätta med fel och brister i trafiken och att få ner trafikdöden. Det är också ett sätt att arbeta gemensamt för att skapa ett tryck på ansvariga, som Trafikverket, att göra något åt de problem och risker vi vet finns.

– Från Transport är jag invald på två år. I yrkesförarrådet finns annars bland annat Handels och Kommunal representerade, liksom NTF och branschorganisationen Mittåkarna. Dalarnas försäkringsbolag är också en av de drivande aktörerna med oss andra.

Borde inte folk från Trafikverket komma på era möten?

– Jo, verkligen. Det är långt ifrån alltid de är det, senast var när vi var hos dem på Trafikverket. Men vi har lyckats få med Borlänge kommun och jag tycker överlag att vi fått bättre gehör för våra synpunkter under senare år. Vi vill också ha med polis och räddningstjänst.

Kan du säga något akut som ni vill åtgärda?
– Ja, Dalporten i Grängesberg. Tunneln under järnvägen är smal och där vill vi att Trafikverket byter till rödljus i stället för blinkande signal. Eller i alla fall byter glas från gula till röda blinkande ljus. Det har hänt flera gånger att man kört in i tunneln och fått möte. Ibland har husvagnar fått backa ut … Vi har framfört riskerna men hittills har inget hänt trots att nytt glas ju inte lär kosta mycket. Kanske väntar Trafikverket på att den nya förbifarten ska bli klar men det dröjer ju många år.

Vad har ni lyckats få igenom?
– Här i Borlänge ska vi, efter att ha kämpat länge, äntligen få uppställningsplatser för tunga fordon. I maj börjar 40 platser anläggas på SSAB:s mark i samarbete med kommunen, som också köpt mark i andra änden av stan för fler platser. En annan sak är en infart från riksväg 70 till Leksands bröd. Där har man varit tvungen att stanna mitt i vägen vid möte. Det kan bli tvärstopp eftersom det inte finns någon avsvängningsfil. Det har vi påtalat för Trafikverket och det ska byggas en nu.

Finns aktiva yrkesförarråd i hela landet?
– Nja, centralt har det fört en ganska slumrande tillvaro under senare år. Vi här i Dalarna är ett av få distrikt där det fortfarande fungerar. Vad det beror på? Ja, att vi har många eldsjälar kanske, främst Hans Moberg, vd på NTF i länet.

Hur ofta träffas ni i yrkesförarrådet i Dalarna?
– Vi ses fyra gånger om året. Nästa möte blir på Kvarnsvedens pappersbruk, den 19 september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.