Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.
Close
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.
Close
Månadens medlem

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Mariann Tönnesen hade jobbat som väktare i många år när hon för 14 år sedan bytte spår och blev parkeringsvakt. Det var faderns död som fick henne att ta steget.

– Han dog i sviterna av högt blodtryck och övervikt. Dagen efter att han dog slängde jag alla mina cigaretter och sökte jobb som parkeringsvakt. Jag ville ut och röra på mig.

Efter över ett decennium i branschen har hon nu röstats fram till Sveriges bästa parkeringsvakt. Det var Aftonbladet som bad alla företag som har p-vakter att nominera den som var bäst. Kollegorna röstade sedan enhälligt fram Mariann till den bästa i landet.

– Det känns jättebra att få den uppskattningen. Det tyder på att jag kan det jag gör, och att jag har betytt något för mina kollegor, säger Mariann Tönnesen när vi hörs på telefon i början på september.

Aftonbladet har räknat ut att hon totalt har lappat omkring 75 000 bilar. Men det är inte den som utfärdar flest böter som gör sitt jobb bäst. Det är snarare den som har lägst antal makulerade lappar. Det är ett tecken på att de parkeringsanmärkningar som har utfärdats är korrekta, berättar Mariann Tönnesen.

Uppdaterad

Bäst i landet på parkering har hon blivit genom att läsa domslut och på andra sätt hålla sig uppdaterad om förändringar i regelverket.

– Jag lusläser allt som har med parkering att göra. Jag utmanar också mig själv, försöker komma på olika scenarier och lösa problemet. Jag lever för parkering. Det roterar i huvudet på mig nästan dygnet runt.

Förutom att de kan regelverket, kännetecknas bra parkeringsvakter av att de är lyhörda och ödmjuka, enligt Mariann Tönnesen.

– Det här är ett serviceyrke. Det är viktigt att ha en mjuk framtoning i sitt bemötande med människor, försöka hjälpa dem i stället för att stjälpa dem. Vi måste kunna förklara hur skyltar och lagstiftning ska tolkas, och framför allt varför det är så farligt att felparkera.

Om en person tar till sig informationen ser Mariann Tönnesen ingen vits med att utfärda en parkeringsanmärkning.

– Då hoppas jag att personen har förstått budskapet och inte gör om det igen. Man kan inte vara för fyrkantig, det producerar bara en massa irritation och hotfullhet. Det vill vi undvika. Vi är redan utsatta, eftersom vi har ett av de mest hatade yrkena i världen.

Okunskap

Hon tror att det är okunskap som gör att hennes yrkesval provocerar så många, att människor inte förstår hur farligt det är med felparkeringar.

– Jag har varit vittne till åtskilliga olyckor och ringt åtskilliga ambulanser när folk har blivit skadade på grund av felparkerade bilar.

Att yrket väcker ilska har hon själv fått känna av många gånger.

– Jag har blivit jagad med bil, fått grejor kastade på mig, fingrarna dragna ur led och tvingats putta folk ifrån mig. Det värsta var när en man grep tag i mig och slog ner anmärkningen i halsen på mig. Jag kunde inte äta på en hel månad därför att käken gick sönder. Det var ett fruktansvärt övergrepp.

Tuffare klimat

Hon upplever att våldet har blivit grövre och respekten för parkeringsvakter mycket mindre sedan hon började i branschen, en utveckling hon tror beror på att det inte är tillräckligt kännbart att angripa en parkeringsvakt.

– Vi anmäler alla incidenter, men det är ytterst få som går till åtal. Det sänder fel signaler till allmänheten, den respekt som tidigare fanns för vår uniform och yrkeskår har sakta vattnats ur.

Men de allra flesta hon träffar i tjänsten är ändå bra människor.

– När jag lugnt och sansat förklarar för bilisterna varför lagen är skapt som den är, är de flesta mycket förstående och lugnar ner sig. Många ber om ursäkt för att de har brusat upp, säger Mariann Tönnesen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.

Månadens klubb
Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Månadens medlem
Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.