Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.
Close
Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.
Close
Månadens medlem

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

LO:s styrelse har precis anslutit sig till den omdiskuterade LAS-överenskommelsen när vi ses den 10 november. Yngve Lindkvist tror att förändringarna i arbetsrätten, som bland annat innebär att det blir lättare för arbetsgivare att göra undantag från turordningsreglerna, kan få allvarliga konsekvenser.

– En del äldre och fackligt aktiva, de som är obekväma för arbetsgivaren, kommer att sorteras ut, säger han när vi träffas på avdelning 28:s kontor i ett industriområde några kilometer från centrala Umeå.

Kärt återseende

Yngve Lindkvist. Gamla bekanta. Annika Sjöstam är administratör på Transports avdelningskontor i Umeå.
Gamla bekanta. Annika Sjöstam är administratör på Transports avdelningskontor i Umeå.

På avdelningen jobbar fortfarande flera av Yngve Lindkvists tidigare kollegor, även om adressen är ny. Det är ett kärt återseende, men Yngves bild att det har blivit svårare för facken att rekrytera medlemmar bekräftas av avdelningen.

– Det är så mycket annat som drar folk. Sköt dig själv och skit i andra har blivit en trend i samhället, säger han.

När Yngve Lindkvist fyllde 60 år och det var dags för pension var tanken först att inte göra just någonting alls. Men efter några månader blev det tyst och tråkigt. Han gick till ett PRO-möte och är i dag både ordförande för PRO Berghem och kassör i organisationens Västerbottensdistrikt.

– Det är pensionerna, åldringsvården och boendefrågor som är viktigast.

Brodern drog med

Han berättar att han inte alls var särskilt samhällsintresserad som ung. Han tyckte inte att det var så viktigt att rösta och i Transport gick han med som 24 åring, när hans äldre bror drog med honom på ett fackligt möte.

– I yngre år tänkte man inte så mycket på orättvisor, säger Yngve Lindkvist som gärna delar med sig av sin långa karriär.

Han började jobba i skogen som 15-åring. Efter lumpen blev han, på sin brors uppmaning, lastbilschaufför – efter ett dygns utbildning.

Han körde lastbil från 1960 till 1980. Men när hans bror, som också var lastbilschaufför, fick ett åderbråck i hjärnan på grund av överansträngning fick han sig en tankeställare och bestämde sig för att byta jobb.

Yngve Lindkvist var regional ombudsman i tio år. Då höll han kurser runt om i landet, bland annat i föreningskunskap och att hålla anföranden. Omkring 140 hotellövernattningar per år kunde det bli.
Yngve Lindkvist var regional ombudsman i tio år. Då höll han kurser runt om i landet, bland annat i föreningskunskap och att hålla anföranden. Omkring 140 hotellövernattningar per år kunde det bli. Foto: Kamilla Kvarntorp

Kartlägga åkeribranschen

Planen var att utbilda sig till yrkeslärare. Men innan det blev av fick han ett erbjudande från Transport om att vara med och kartlägga åkeribranschen.

– Det var intressant. Jag höll kontakt med Transports avdelningar och hittade lämpliga personer att intervjua.

Utredningen presenterades på Transports kongress 1982. Efter den blev Yngve Lindkvist kvar på Transport, först som regional ombudsman med Norrbotten och Västerbotten som ansvarsområde. Då var en viktig uppgift att hålla i kurser, bland annat i föreningskunskap. Kurserna, där han fick träffa många bra människor, lyfter han fram som det mest givande i sin långa karriär.

– Jag har upplevt så mycket. Växlingarna mellan olika jobb har gått väldigt snabbt, säger Yngve Lindkvist med ett stort leende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?