Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.
Close
Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.
Close
Månadens medlem

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

LO:s styrelse har precis anslutit sig till den omdiskuterade LAS-överenskommelsen när vi ses den 10 november. Yngve Lindkvist tror att förändringarna i arbetsrätten, som bland annat innebär att det blir lättare för arbetsgivare att göra undantag från turordningsreglerna, kan få allvarliga konsekvenser.

– En del äldre och fackligt aktiva, de som är obekväma för arbetsgivaren, kommer att sorteras ut, säger han när vi träffas på avdelning 28:s kontor i ett industriområde några kilometer från centrala Umeå.

Kärt återseende

Yngve Lindkvist. Gamla bekanta. Annika Sjöstam är administratör på Transports avdelningskontor i Umeå.
Gamla bekanta. Annika Sjöstam är administratör på Transports avdelningskontor i Umeå.

På avdelningen jobbar fortfarande flera av Yngve Lindkvists tidigare kollegor, även om adressen är ny. Det är ett kärt återseende, men Yngves bild att det har blivit svårare för facken att rekrytera medlemmar bekräftas av avdelningen.

– Det är så mycket annat som drar folk. Sköt dig själv och skit i andra har blivit en trend i samhället, säger han.

När Yngve Lindkvist fyllde 60 år och det var dags för pension var tanken först att inte göra just någonting alls. Men efter några månader blev det tyst och tråkigt. Han gick till ett PRO-möte och är i dag både ordförande för PRO Berghem och kassör i organisationens Västerbottensdistrikt.

– Det är pensionerna, åldringsvården och boendefrågor som är viktigast.

Brodern drog med

Han berättar att han inte alls var särskilt samhällsintresserad som ung. Han tyckte inte att det var så viktigt att rösta och i Transport gick han med som 24 åring, när hans äldre bror drog med honom på ett fackligt möte.

– I yngre år tänkte man inte så mycket på orättvisor, säger Yngve Lindkvist som gärna delar med sig av sin långa karriär.

Han började jobba i skogen som 15-åring. Efter lumpen blev han, på sin brors uppmaning, lastbilschaufför – efter ett dygns utbildning.

Han körde lastbil från 1960 till 1980. Men när hans bror, som också var lastbilschaufför, fick ett åderbråck i hjärnan på grund av överansträngning fick han sig en tankeställare och bestämde sig för att byta jobb.

Yngve Lindkvist var regional ombudsman i tio år. Då höll han kurser runt om i landet, bland annat i föreningskunskap och att hålla anföranden. Omkring 140 hotellövernattningar per år kunde det bli.
Yngve Lindkvist var regional ombudsman i tio år. Då höll han kurser runt om i landet, bland annat i föreningskunskap och att hålla anföranden. Omkring 140 hotellövernattningar per år kunde det bli. Foto: Kamilla Kvarntorp

Kartlägga åkeribranschen

Planen var att utbilda sig till yrkeslärare. Men innan det blev av fick han ett erbjudande från Transport om att vara med och kartlägga åkeribranschen.

– Det var intressant. Jag höll kontakt med Transports avdelningar och hittade lämpliga personer att intervjua.

Utredningen presenterades på Transports kongress 1982. Efter den blev Yngve Lindkvist kvar på Transport, först som regional ombudsman med Norrbotten och Västerbotten som ansvarsområde. Då var en viktig uppgift att hålla i kurser, bland annat i föreningskunskap. Kurserna, där han fick träffa många bra människor, lyfter han fram som det mest givande i sin långa karriär.

– Jag har upplevt så mycket. Växlingarna mellan olika jobb har gått väldigt snabbt, säger Yngve Lindkvist med ett stort leende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens klubb
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Dyrtider
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.