Chaufförer från Taxi Kurir och Taxi 020 l en protestaktion i Stockholm.
Close
Omkring 80 taxibilar kom till affärscentrumet Bromma blocks. Fler arga taxiförare slöt upp på vägen mot landstingshuset i Stockholm.
Close

Ilskna taxiförare samlades till ny protestaktion

Uppåt 200 chaufförer från Taxi Kurir och Taxi 020 samlades i dag, torsdag, till en ny protestaktion i Stockholm. Förarna är främst missnöjda med ersättningen som betalas vid färdtjänstresor.

– Frustrationen är stor. Det är många åkare som deltog i protesten också, säger Transports lokalombudsman Bo Nilsson.
I mitten av mars samlades omkring 100 uppretade förare till en protestaktion, ledd av Allonias Sebhatu. Hösten 2013 fick han sparken från Taxi Kurir och har sedan dess, parallellt med Transport, slagits för kollektivavtal och försäkringar i taxibranschen.

En het fråga är också den senaste färdtjänstupphandlingen i Stockholm. Taxi Kurir och systerföretaget Taxi 020 hade redan innan merparten av trafiken, men genom att dumpa priserna med ytterligare tio procent fick man 100 procent av de samhällsbetalda resorna.

I morse var det alltså dags för ny en ny aktion. Klockan nio samlades ett 80-tal taxibilar vid ett affärscentrum i Bromma. Förarna körde sedan i konvoj förbi Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor till landstingshuset i centrala Stockholm. På vägen dit anslöt fler bilar och totalt deltog uppåt 200 fordon.

Förarna kom trots att Taxi Kurir och 020 gått ut med information där man hävdar att aktionerna betraktas som vilda strejker. Bolagen skriver också att åkarna, till skillnad från anställda förare, över huvud taget inte har någon laglig rätt att strejka.

Bo Nilsson arbetar som ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ansvarar för taxiområdet. Han har sett informationen från taxibolagen:

– Ännu har jag inte stött på någon förare som utsatts för repressalier på grund av aktionerna. Missnöjet är verkligen kompakt bland dem som kör färdtjänst. Vi är inte med och arrangerar protestaktionerna, men vi fanns på plats i dag och bjöd på fika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.