I skuggan av hamnkonflikten

Krönika. I skuggan av hamnkonflikten har förbundet för första gången på många år tecknat avtal inom flygområdet utan att behöva varsla och tillgripa konflikt.

Dessutom, vilket är långt ifrån vanligt har förbundet skapat ett nytt kollektivavtal, denna gången för flygplansmekanikerna. Ett stort tack till alla de som på ett eller annat sätt bidragit till denna framgång.

Nu har vi endast Tidningsdistributörsavtalet kvar innan årsskiftet. Men redan innan dess börjar arbetet med många av våra andra avtal.
I sedvanlig ordning kommer vi att genomföra en konferens tillsammans med arbetsgivarna inom Transportavtalets område. Förberedelsearbetet inför de andra avtalsförhandlingarna kommer också de att påbörjas under årets sista månader.

Jag är säker på att vi trots den höga arbetsbelastningen kommer att klara av alla de utmaningar som står framför oss. Det viktigaste är nu att alla drar åt samma håll och att vi har förmågan att koppla ihop förbundets olika arbetsområden med varandra.

Att hålla ihop och stå enade i både med och motgång är kittet som håller ihop förbundet. Ett välorganiserat förbund med många medlemmar som förstår den inre dynamik som finns gör ett fackförbund som Transport oövervinnligt. Den nyss avslutade hamnkonflikten är beviset för detta.

Förvisso finns det två fackliga organisationer som verkar i hamnarna. Det är vi och Svenska Hamnarbetarförbundet. Det finns historiska och organisatoriska orsaker till detta och jag tänker inte utveckla mina tankar kring det i denna krönika. I stället kan jag konstatera att våra två organisationer organiserar så gott som 100 procent av hamnarbetarkåren i Sverige.

Det ger oss styrka och självförtroende. Det ger oss den kraft som är absolut nödvändig om vi vill vrida makten ur händerna på arbetsgivarna.

Förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal presenterade arbetsgivarna långtgående krav på förändringar i arbetsorganisationen och i dess förlängning olika typer av ersättningar för utfört arbete.

Det var en krigsförklaring mot hamnarbetarna. Det visar också på en arrogant hållning från arbetsgivarnas sida. De trodde att makten över arbetstidens förläggning kunde köpas för pengar. Förvisso är historien full av fackliga förhandlare som inte haft tillräckligt med is i magen och man har lämnat ifrån sig makten till arbetsgivarna för någon spottstyver. Detta har fått långtgående konsekvenser, kanske inte dagen efter avtalen skrevs på, men på lite sikt har det definitivt förändrat maktbalansen på arbetsmarknaden. Sveriges hamnarbetare visade även denna gång, klart och tydligt, att arbetsgivarna göre sig icke besvär i denna typ av frågor.

Det gamla ordspråket ”enade vi stå – söndrade vi falla” äger fortfarande giltighet. Därför är arbetet med att organisera och värva fler medlemmar det viktigaste och mest prioriterade. Vi ska lära av hamnarbetarnas kraft och beslutsamhet och vi ska visa på deras framgångar för medlemmarna inom våra andra avtalsområden.

Vi ska tala om för dem att med hög organisationsgrad och med många medlemmar blir vi oövervinnerliga. Samtidigt ska vi visa på att Transport är en ansvarstagande organisation, men märk väl: vi räds inte striden om den påtvingas oss, det är inte vi som väljer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamnarbetare och andra invånare i Livorno turas om att samlas vid protesttältet vid en av infarterna till hamnen. De är beredda att ingripa snabbt om något fartyg med material till Israels militär skulle lägga till.

Italienska hamnfack hotar med ännu en storstrejk

Internationellt. Hamnarbetarna i Italien fortsätter att protestera mot Israels handlingar i Gaza. I toskanska Livorno har facken tillsammans lyckats hindra en leverans med material till Israels armé och i hamnar över hela landet är arbetarna beredda att göra samma sak. Nu hotar förbunden med ännu en storstrejk.

Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.