Hotad naturresurs bakom betongen

Hela hjullastaren skakar när Patrik Bergkvist kör in den tunga skopan i Munsös mäktiga grusås. Brytningen i täkten har pågått i 140 år. Fast snart kan det vara slut. Statsmakterna har bestämt att det värdefulla naturgruset ska ersättas av krossat berg.

En lastbil kör nedför den branta slingan till Jehanders grustäkt i Bålsta, några mil norr om Stockholm. Ett moln av damm driver bort mot den konstgjorda sjö som upptar halva täktens yta.

– Vattnet är azurblått, som du ser. Inte blygrått som Mälarens. Varför ljuset bryts så vet jag faktiskt inte, säger Niclas Pettersson.

Han är produktionschef på Jehanders anläggningar i Stockholmsregionen, bland annat täkterna i Bålsta och Löten ute på Munsö. I Bålsta började brytningen 1964. Täkten har i decennier försett norra Stockholm med basmaterialet till betongen. Till broar, bostadshus och kontorskomplex.

Nu är åsen i stort sett borta. Utvinningen sker i stället på djupet. Geologerna har funnit att det åtråvärda naturgruset sträcker sig bortåt 60 meter ner i marken.

Sjöbrytningen sker med specialutrustning. Fast det är inte särskilt avancerat. Ett vajerspel släpar en tung skopa längs sjöbotten och den drar med sig tonvis med sand, grus och rundslipade stenar.

Fångsten hamnar på land, via en ramp. Med hjälp av hjullastare förs ”ballastmaterialet” sedan till en sorteringsanläggning. I änden av de olika transportbanden kommer allt från fin sand – korn på 0–8 millimeter, till rejäla stenbumlingar.

Niclas Pettersson har jobbat med sand, grus och makadam i många år. Han erkänner utan omsvep att han är lite miljöskadad. Det är numera svårt att gå över en vanlig badstrand utan att reflektera över kornstorlek och tänkbara bergarter.

Grustäkten i Bålsta har fått namn efter den lilla byn Wij. Tillståndet för brytning gäller fram till år 2020. Då är tanken att hela täktområdet ska vara urkarvat och förvandlat till en stor sjö, bara några meter från Mälaren.

Vid sidan av sjöbrytningen producerar man jord. Grus och lera blandas med hitfraktad torv och kompost. Den svarta myllan säljs sedan som planterings- eller anläggningsjord.

Det finns också krossmaskiner som omvandlar berg till grus. En del av sjömaterialet är så grovt att det måste finfördelas – för att bli säljbart. Inom området finns dessutom granitklack, som också ska brytas och tas om hand innan täkten slutligen avvecklas.

För vanliga människor är grus antagligen grus. Varken mer eller mindre. Fast Niclas Pettersson beskriver det ändå som ”hokus pokus” när byggföretagen beställer olika storlekar och blandningar, när betong med särskilda egenskaper ska röras ihop.

En av de stora utmaningarna för branschen är att skapa krossgrus som blir lika runt och gjutmässigt bra som det inlandsisen lämnade efter sig för 10 000 år sedan.

Bakgrunden är en omvärdering av grusåsarna. Den som flyger över Sverige ser på många håll de 20, 30, 40 meter höga ryggarna som ringlar genom landskapet. På hundratals platser syns också spår efter brytning. Öppna vita sår i moder Sveas gröna hud.

Är det egentligen ont om naturgrus, är det på väg att ta slut? Frågan går till Karin Grånäs, förste statsgeolog på den statliga myndigheten, SGU, Sveriges geologiska undersökning:

– Det är en bristvara på många håll i landet. Naturgruset är inte jämnt fördelat. I Storstockholm är det akut brist. I Göteborgsregionen också. Fast i Västsverige var tillgången dålig redan från början. Där var man tidigt ute och lärde sig krossa berg.

– Riksdagen har slagit fast att användningen av naturgrus ska minska. Främsta skälet är grusåsarna fungerar som vattentäkter. De förstörs när man bryter gruset.

Grusåsen har inte bara förmågan att genom kapillärkraften suga upp och magasinera grundvatten långt över den omgivande marknivån. Sanden och gruset fungerar dessutom som reningsverk.

Brytningen av naturgrus har minskat. Från 50–60 miljoner ton årligen i början av 1990-talet, till omkring 13 miljoner ton i dag. För att nå 2010 års mål – tolv miljoner ton – infördes en punktskatt på naturgrus. Just nu är den 13 kronor per ton.

– Skatten hade ingen större inverkan. Andra åtgärder har varit effektivare. Som när Vägverket införde totalstopp för naturgrus vid vägbyggnationer. Bara krossat berg får användas, säger Karin Grånäs.

I vissa regioner, som södra Vättern, Dalarna och Norrbotten finns gott om grusavlagringar. Kruxet är att avståndet till storstadsregionerna är långt. Grus är en lågvärdig produkt där höga transportkostnader snabbt äter upp värdet av det som ligger på flaket.

Ute på Munsö, en av Mälaröarna ett par mil från huvudstaden, ligger Jehanders äldsta täkt, Löten. Här började brytningen 1874. Arbetarna skyfflade för hand och gruset lastades på segelskutor, så kallade sandkilar, för transport in till huvudstaden.

Olle Groth är arbetsledare i Löten. Han blir överraskad över Transportarbetarens oanmälda besök, men tar sig ändå tid för en guidad tur i täkten, som numera täcker ett par kvadratkilometer.

– Varje grustag är unikt och åsen bjuder hela tiden på överraskningar. På vissa ställen finns inslag av lera. Det vill kunderna absolut inte ha i betongen, förklarar Olle.

Med fyrhjulsdriven jeep far vi upp på krönet av den 35 meter höga grusåsen. Ett surrealistiskt ökenliknande landskap öppnar sig framför våra fötter. I en jättelik tall häckar ett fiskgjuspar. Längre bort, i en sandbank, har backsvalorna grävt ut sina hålor.

– De är fridlysta. Vi gör vad vi kan för att inte störa häckningen, inflikar Olle.

Löten har tillstånd att fortsätta utvinningen till 2015. Jehanders har ansökt om förlängning. Bollen ligger hos Länsstyrelsen.

I löten tas grus ur den väldiga åsen, men även på djupet – genom sjöbrytning. Skopan finns på en flytande ponton.

Allt material tippas på ett galler. Under rullar ett transportband som för gruset och stenarna vidare mot sorteringsanläggningen. Den ser ut som ett Mekano-bygge från min barndom och härstammar mycket riktigt från 1960- och 1970-talet.

Olle Groth berättar om glansdagarna. Det var när miljonprogrammet byggdes. Förorter med namn som Tensta och Rinkeby. Under det mest hektiska året skeppade Löten ut uppåt en miljon ton grus.

Fortfarande går i princip allt material i väg med båt. Med Jehanders två egna fartyg.

– Det är en fördel med sjötransporterna. Det minskar miljöpåverkan, jämfört med lastbil. Jag hoppas att vi får fortsätta efter 2015. Gruset är bra här i Löten, säger Olle Groth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.