Matilda som jobbar på Securitas under Almedalsveckan
Close
Matilda började jobba på Securitas i våras. Hon trivs i folkvimlet under Almedalsveckan.
Close

Högtryck också för Gotlands bevakningspersonal

Taxi och åkerichaufförer jobbar för högtryck under Almedalsveckan. Men det gäller också bevakningsbranschen. Amanda och Matilda fick jobb på Securitas i våras och sköter nu bommarna som ska styra bort privatbilisterna från det värsta folkmyllret.

– Jag fungerar mer som turistguide än som väktare. Men det är kul med alla frågor, säger Matilda.

Den som vandrar runt i Visby under Almedalsveckan kan inte undgå att på armlängds avstånd möta TV-kändisar, författare, ministrar och andra toppolitiker och makthavare. De flesta går runt till synes utan bevakning och personskydd.

En polisman vid en piketbuss håller med om beskrivningen. Hur är det möjligt?

– Vi kallar det Almedalsandan, säger han. Det fungerar här, men ingen annanstans – vare sig i Sverige eller utomlands.

Amanda som bemannar bommen i början av veckan tycker att det är trivsamt lugnt på gatorna, med tanke på alla tusentals besökare.

Hennes kollega, Matilda, står där i dag, fredag, och nu går politikerveckan på tomgång. Många har rest hem, trots att evenemanget blåses av först på söndag den 10 juli.

Matilda säger:

– Förra söndagen var det stora ”konfliktdagen” vid bommen. Då skulle alla in eller ut och det blev många diskussioner. Nu har folk förstått vad som gäller.

Tommy Akkanen är Securitas platschef på Gotland. Han basar till vardags över 25 anställda. Under politikerveckan har personalstyrkan utökats med fyra inlånade väktare från Växjökontoret.

Akkanen började jobba på Gotland 2006 och har förstås noterat makthavarnas ”fria rörlighet”. Han är mer oroad än imponerad och målar snabbt upp ett antal olika skräckscenarier – om potentiella attentatsmän skulle vakna till i sommarvärmen.

– Fast det är ju trevligt att det är så här, avslutar han utläggningen.

Som platschef är Tommy Akkanen nöjd med Securitas utveckling på Gotland. Efter nästan tio års diskussioner med polisen och affärsinnehavare i Visbys Östercentrum har han fått in ordningsvakter på området. Permanent, veckans alla dagar.

– Det är stökigt i centrum. Året runt faktiskt. På vintern blir det ett tillhåll för missbrukare och andra som söker en värmestuga i gallerian. Som det varit drar sig många gotlänningar för att åka dit. Min vision är att Östercentrum ska vara en trygg plats för barnfamiljer.

Akkanen har många idéer kring säkerheten under Almedalsyran. Han tycker att polisen borde göra hela Visby till ett ”paragraf-3-område”, hela veckan. Det skulle innebära att polisen inte behöver ”förordna” om ordningsvakter för varje enskilt evenemang, krog eller annat stökigt objekt.

– Som det är nu har vi personal som under arbetspasset jobbar som ordningsvakter ena stunden. En halvtimme senare ska de iväg till ett annat ställe, som väktare. De får ha en väska med sig och byta om på vägen. Jag har bra personal, de knorrar inte. Men det skulle vara bra med en smidigare lösning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.