Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson
Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson

När författaren och journalisten Anneli Jordahl fick ABF:s litteraturstipendium förra året växte snabbt en idé fram om att hon skulle hålla i en skrivarkurs för LO-medlemmar.

­– Det är viktigt att rösterna i samhället och litteraturen breddas. Det finns ett fantastiskt arv av arbetarlitteratur, men det är inte så samtiden ser ut i dag. Därför behöver vi stötta, hjälpa och inspirera dagens arbetare som har en ambition att skriva, säger Michael Jonsson, som var ansvarig för vårens skrivarkurser på ABF.

Anneli Jordahl hade själv tänkt hålla i skrivarkurser förra åren, men pandemin satte stopp för dem. När LO:s och ABF:s digitala skrivarkurs blev av ville hon därför gärna leda den.

– Att leva som författare, kulturjournalist och litteraturkritiker är ett otroligt ensamt jobb. Det är roligt att träffa människor, jobba med något tillsammans. Jag fick formulera vad jag gör som författare. Det är inte alltid så lätt att förmedla, mycket sker intuitivt. Men det var väldigt roligt och gav mersmak, säger hon.

Vid fyra kurstillfällen fick deltagarna i uppgift att skriva en novell och vid ett tillfälle en dikt på teman som pengar, familj och arbete.

– Ordet pengar satte i gång många tankar. Det blev väldigt starka texter. Många hämtade ur egna erfarenheter.  Det gör mycket med människor, fysiskt och psykiskt, att inte ha pengar, säger Anneli Jordahl.

Efter kursen hoppas hon att kursdeltagarna fortsätter att skriva. Och hon tycker att deras röster behövs.

– I medierna märks arbetare knappt av, annat än i förnedrings-tv, där de får statuera exempel över någon som lever över sina tillgångar eller är överviktig. Det är viktigt att allas perspektiv kommer fram, att alla får berätta sin historia, så att den ofta stereotypa bild som finns av arbetare i medier och på film nyanseras. De berättelserna kan vi inte få nog av, de är otroligt viktiga.

Att arbetare sällan förekommer i medier och litteratur tror hon kan få allvarliga konsekvenser.

– Det skapar en känsla av att arbetare inte existerar i samhället. Det kan övergå i vrede, att arbetare tycker att demokratin är överskattad, därför att de inte omfattas. Det är farliga saker. Om inte alla samhällsmedborgare är representerade i offentligheten är det en demokrati med allvarliga brister.

Kursen i våras hölls digitalt för att minska smittspridningen under pandemin.Det gjorde det möjligt för människor i hela landet att delta. Kursen blev också tillgänglig för småbarnsföräldrar, ensamstående och andra som annars kan ha svårt att vara hemifrån.

Ny kurs

Nu planeras en ny omgång av skrivarcirkeln till våren 2022. Även denna gång digitalt.

Det är viktigt att LO-medlemmar får den här möjligheten, anser Anneli Jordahl.

– För den som kommer från en familj där ingen är akademiker, man har dåligt med pengar och den enda inkomstmöjligheten på orten finns i fabriken, gruvan eller i tvätteriet blir det ett stort avsteg att ha ett konstnärligt yrke. Ofta saknas en buffert. Då blir det mer riskabelt att skriva. En kurs kan ge råg i ryggen, säger hon.

Hennes bild är att arbetsmiljön blir allt tuffare inom många arbetaryrken, och att det kan vara en bra grogrund för arbetarlitteraturen.

– Mycket av arbetarlitteraturen hänger ihop med missförhållanden, det finns en vrede i botten. Man måste skriva och berätta hur det faktiskt går till. Men det är sorgligt att det finns så många fruktansvärda missförhållanden som måste få komma på pränt, säger Anneli Jordahl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Örjan Wallon, Transport avdelning 26 Norrbotten. Foto: Privat

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Hallå där!

Lars Klang

…ombudsman i Malmö, som har hjälpt två medlemmar att driva in totalt drygt 110 000 kronor.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Månadens avdelning
Robert Savela, RSO, Olov Wiklund, ombudsman, Urban Vikström, RSO, Veronica Ökvist, ombudsman, Catrin Rönnlund, kontorist.

Störst och alltid på topp

Norrbotten. Kronan bland avdelningar i ett avlångt land. Så beskriver någon på kontoret lite på skämt avdelning 26. De långa avstånden längst i norr är inget hinder i arbetet: Att förbättra medlemmarnas villkor på arbetsplatserna.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Årets transportskola 2021
På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.