Hög tid för hållbara transporter

Krönika. För en tid sen var jag inbjuden till ett seminarium som handlade om åkerinäringens klimatpåverkan och vad som kan göras för att minimera den. Frågeställningen är inte så enkel som den glättiga inbjudan antydde. Det torde vara allom bekant att det inte är någon enkel sak att kombinera modern logistik med utvecklade miljö-mål och klimatsmarta transportlösningar.

Å ena sidan vet vi att nästan all ekonomisk verksamhet kräver lastbilstransporter i något led. Lastbilen är och förblir en förutsättning för byggande, handel, fungerande regionalpolitik och industriell verksamhet.

Vi vet också att de tunga lastbilarna även under överskådlig tid kommer att drivas av dieselmotor-er och därmed förblir transport-sektorn en källa till utsläpp av växthusgaser.

Å den andra sidan måste vi ta klimathotet och miljöbelastningen på allvar. De problemen kan aldrig lösas inom ramen för den kapacitetsbrist vi ser i järnvägsnätet.

Än mindre kan de lösas inom ramen för det kaos som kännetecknar dagens åkeribransch. En näring som i så hög grad präglas av låg lönsamhet, fragmentisering, bristande investerings- och planeringsförmåga kan aldrig minimera sin klimatpåverkan. Vi lever helt enkelt med ett system där det är för billigt att köra gods på lastbil och där klimatsmarta lösningar och politisk styrning riskerar att betraktas som handelshinder. Detta är en farlig utveckling. Det är därför vi i Transport nu engagerar oss för en transportpolitik som håller för framtiden, samtidigt som den skapar goda förutsättningar för såväl åkerinäringen som för våra medlemmars möjlighet till en bra utkomst och att få en bra och säker arbetsmiljö.

Bland annat vill vi se en kilometerskatt av tysk modell som pressar upp priserna för långväga transporter på lastbil, och stimulerar en ordning där importgods lastas om från trailers på 18 meter till bil- och släp på 25,25 meter.

Dessutom vill vi se att det beställaransvar som redan återfinns i svensk lagstiftning ges högre prioritet än i dag i och menar att det är nödvändigt att lägga ansvaret för utvecklingen av mer klimatsmarta transportlösningar där de hör hemma, nämligen hos kunderna. Industri, handel, speditörer och offentliga upphandlare har profiterat grundligt på åkeriernas underläge och den inre marknadens möjligheter att utveckla snabba, billiga och miljöskadliga transportlösningar. Denna utveckling måste vi bryta innan det är för sent.

Jag är säker på att alla förstår att dagens transportsystem i längden är dödsdömt som ett miljö-förstörande resursslöseri. I vår del av världen, har vi vant oss vid fördelarna med alla snabba leveranser av billiga varor. Men samtidigt skjuter vi konsekvenserna framför oss till kommande generationer. Det är dålig politik.

Vi bör i stället skapa en ordning som håller i längden och ger kommande generationer förutsättningar att leva och verka i en värld där frågan om klimatförstöring inte hänger som ett svärd över deras huvuden.

I det perspektivet har alla aktörer inom transportnäringen ett stort ansvar att tänka nytt, och utnyttja de regler och bestämmelser som finns för att finna smarta transportlösningar som minimerar de farliga utsläppen.

Läs fler Ordföranden har ordet här!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.