Houshang Rahmati
Close
Houshang Rahmati, 71, planerar att jobba ytterligare några år inom bevakning. Han vill se att alla i arbete har rätt till avtalsförsäkringarna, oavsett ålder.
Close
Granskning: Pensionsfusket

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

– För mig är avtalsförsäkringarna väldigt viktiga, säger Houshang Rahmati, som själv tidigare varit försäkringsansvarig och skyddsombud hos Transport.

Han tillhör den växande skara som fortsätter arbeta efter 65-årsdagen. Han tillhör också dem med utländsk bakgrund som inte har rätt till full garantipension, vilket kräver 40 år som bosatt i Sverige. Houshang kom till Sverige från Iran för 33 år sedan och bor i Göteborg.

Från sitt tidigare jobb på ett parkeringsbolag har Houshang diplom, som bästa vakt. Han jobbade då natt för Addici Security, som uppskattade honom och gärna såg att Houshang fortsatte att arbeta efter att han fyllt 65.

– Vi var överens om att de skulle betala in till alla försäkringar som tidigare.

Men när Houshang senare loggade in på sin sida hos Fora upptäckte han att uppgifterna hade förändrats. Eller snarare att pengarna till hans pension försvunnit.

Inrapporterad premie som överförts till pensionsförvaltaren för 2015, redovisad maj följande år: 16 415 kronor. Ett halvår senare: 0 kronor.

– Jag ringde då jag trodde att det blivit något fel, säger Houshang.

Men det visade sig att det var korrekt. Hans arbetsgivare hade, utan att meddela något till sin anställde, begärt en återbetalning av premien. Vilket de har rätt till, och vilket Folksam administrerar på uppdrag av Fora.

– Då kontaktade jag facket. Hur kan man gå in och dra pengar från mitt konto?

Ombudsmannen Peter Åkesson engagerade sig och Transport lyckades förhandla fram ett mindre belopp, som kompensation för de pensionsinbetalningar företaget hade tagit tillbaka. Men Houshangs tidigare arbetsgivare erkände aldrig att de gjort något fel.

I dag arbetar Houshang Rahmati hos Securitas och planerar att fortsätta till han blir 75 år.

 

Fotnot: Läs även Så blir du blåst på pensionspengar.

Arbetsgivare kan ta tillbaka inbetald premie

Pensionspremier. En arbetsgivare kan ha rätt att ta tillbaka pensionspengar som redan har betalats in. Den anställda får lägre tjänstepension, ibland utan att arbetsgivaren meddelar det. Ren stöld, anser Transports Peter Åkesson.

– Det fuskas fruktansvärt mycket med tjänstepensionerna. Och det finns företag som har betalat in pensionspengar och sedan lyckats få tillbaka dem genom att begära återtag, säger Transports ombudsman Peter Åkesson.

Som Transportarbetaren skrev om i förra numret har Peter Åkesson och de andra ombudsmännen på Transports Göteborgsavdelning under lång tid sett problemen med tjänstepensionsinbetalningar växa.

En sak som särskilt upprört dem är arbetsgivarens rätt att ta tillbaka pengar som har rapporterats in för anställda över 65 år. Pengar som redan funnits inbetalda på det konto som tillhör den försäkrade arbetaren.

Peter Åkesson
Peter Åkesson. Foto: Lilly Hallberg

– Jag ser det som ren stöld, säger Peter Åkesson. Företaget behöver inte ens meddela den anställda om ändringen, att man gjort ett återtag oavsett vad som tidigare sagts.

LO:s utredare Renée Andersson, specialist på avtalspension, påpekar att en arbetsgivare har rätt att göra rättelser upp till tio år efter en årsrapportering. Om arbetsgivaren exempelvis rapporterat för hög lön på en anställd har Fora rätt att göra ett återtag. Pengarna betalas då tillbaka till företaget. Det är Folksam som administrerar den här typen av utbetalningar till arbetsgivaren, på uppdrag av Fora.

Det finns i dag ingen skyldighet för arbetsgivare att betala in pensionspremier till anställda som fyllt 65 år.

Om det har gjorts en särskild överenskommelse mellan anställd och arbetsgivare om att pensionspremier ändå ska betalas in, då måste den anställda kunna styrka det, slår Renée Andersson fast. Annars har en arbetsgivare som ändrar sig, och tar tillbaka premien, inte gjort något formellt fel.

Men Peter Åkesson anser att det rör sig om egenmäktigt förfarande.

Ordning och reda i avtalsförsäkringarna är en central fråga för LO. I årets avtalsrörelse kräver facket bland annat att arbetsgivarens avsättningar till avtalspensionen ska vara obligatoriska från första till sista intjänad krona, inte som i dag från 25 till 65 år.

LO-samordningen har gått ut med flera krav som arbetarfacken tillsammans driver i avtalsrörelsen. Bland annat att premierna ska betalas in månadsvis och inte, som i dag, årsvis. LO vill också att det ska synas på lönebeskedet hur mycket arbetsgivaren betalar in.

Både Peter Åkesson och hans ombudsmannakollega Tony Blomberg i Göteborg ser inbetalningarna som centrala för en anställds framtid: Avtalspensionen är uppskjuten lön. Den arbetsgivare som inte betalar in 4,5 procent av lönen till Fora bryter mot kollektivavtalet, framhåller de.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Psykisk ohälsa
Diagram psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Mikael Wahlberg, RSO avdelning 9 Örebro. Foto: Kamilla Kvarntorp

Stress och press även hemifrån kan påverka

Åkeri. Kvinnliga yrkesförare hör till de LO-arbetare som är mest långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser. Det finns inga självklara svar på vad det beror på och varför männen i branschen inte är lika drabbade.

Helena Stenbom har nyligen valts till lokalt skyddsombud.

Chauffören Helena gick in i väggen – två gånger

Åkeri. För sju år sedan: Lastbilschauffören Helena Stenbom satt och körde hemåt från Kopparberg mot Örebro. Plötslig började hon tappa känseln i fingrarna och tungan. Hon blev yr och visste inte vad som hände.