Tomas Eneroth
Close
Tomas Eneroth, ny infrastrukturminister. Ett av hans första beslut var att anställa Transports utredare Antti Vainio som politiskt sakkunnig.
Close

Nya ministern utlovar snabba åtgärder

Politik. När Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister klev Tomas Eneroth (S) fram. Den gamla industriarbetaren från Småland har nu ansvaret för att se till att hela Transportsverige rullar.

1. Är frågorna om transporter och infrastruktur nya för dig?
– Nej, det är de inte. Som riksdagsledamot har jag jobbat en hel del med dem. Jag har följt åkerinäringens utveckling hemma i länet och i södra Sverige. EU-medlemskapet och de nya aktörerna på åkerimarknaden innebar ganska stora förändringar där jag kommer från. Redan innan det var en nationell debatt hörde vi om förändringarna från åkarna i skogsnäringen. Jag har själv också varit engagerad och motionerat med förslag om taxinäringen.

2. Vilka förslag om taxinäringen?
– De handlade om insatser mot svarttaxi och att attrahera schysta åkare. Min svärfar var taxiförare och medlem i Transport hela livet. Jag har själv varit upprörd över hur upphandlingar fungerat och hur arbetsvillkor och löner pressats ner i branschen på ett sätt som inte gynnat en seriös utveckling.

3. Vad vill du göra för att minska fusket i åkeribranschen?
– För det första gäller det att hitta schysta konkurrensvillkor. Polisen fick nyss extra resurser för att kunna kontrollera fordon bättre. Sedan måste vi se till att följa de regler vi har. Det finns uppenbart problem med åkerier som inte följer dagens regelverk. Om det behövs måste vi kanske vässa lagstiftningen. Inte heller åkeribranschen vill se en utveckling där man pressar ner villkoren.

4. Vad kan regeringen göra för dem som trots allt jobbar under svåra förhållanden på svenska vägar?
– Jag blir förbannad när jag ser reportage och får vittnesbörd om hur man utnyttjar människor. Det finns alltid någon som har beställt transporttjänsten, då ska den som köpt transporten ha ansvar. Därför är frågan om beställaransvar otroligt viktig.
– Jag har följt frågan om uppställningsplatser och liknande lokalt, där finns det mycket kvar att göra.

5. Kan du tänka dig att höja sanktionsavgifterna?
– En rapport visade nyligen att klampning av lastbilar och sanktionsavgifter som tas ut direkt på plats har haft effekt. Men jag är inte främmande för att ta till mig ny kunskap och se om det finns behov av förändringar framöver. Det är därför jag vill träffa alla aktörer. Tommy Wreeth (Transports ordförande) var en av de första jag ringde efter att jag blivit vald.

6. Det är bara ett år kvar till valet, mycket av det du ansvarar för tar lång tid. Finns det något du vill få klart fort?
– Ja.

7. Vad?
– Det berättar jag inte, haha. Jo, men det är klart jag tittar på några saker jag hoppas få igenom. Jag vill så klart att vi levererar förslag som inte minst gynnar Transports medlemmar och ger bättre förutsättningar på våra vägar. Så jag har några förslag jag hoppas vi kan få igenom.

8. Hur ser du på EU:s mobilitetspaket, där det bland annat finns förslag om förändrade cabotageregler?
– Ingen i EU ska tveka om den svenska ambitionsnivån. Jag kommer vara tydlig och försöka ta ledningen för vilket ansvar vi ska ta som medlemsstater för att höja de sociala kraven. Jag vet också att det finns motsättningar inom EU. Det är viktiga frågor vi måste komma överens om. Men det är minst lika viktigt att säkerställa efterlevnaden av reglerna i Sverige.

3 röster om …

… Tomas Eneroth (S) som ny infrastrukturminister.

Rickard GegöRickard Gegö,
vd i Sveriges Åkeriföretag:

– Det känns jättebra. Han verkar både duktig och erfaren. Och han har visat ett genuint intresse för att samarbeta med branschens parter när han redan har kontaktat oss.

 

 

Lars MikaelssonLars Mikaelsson,
Transports förbundssekreterare:

– Hans bakgrund från fackföreningsrörelsen är en väldigt bra början. Sedan verkar han var en framåt kille som vill lösa problem. Vad jag förstår lyckas han kompromissa utan att det blir alltför urvattnat resultat.

 

Jessica RosencrantzJessica Rosencrantz (M),
vice ordförande i riksdagens trafikutskott:

– Jag ser fram mot många spännande debatter med honom. Hoppas att han snabbar på arbetet för schysta villkor och ordning och reda i åkeribranschen. Och att han begraver förslaget om kilometerskatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kadir Kasirga (S). Foto: Sveriges riksdag

Stoppa gigbolagen i välfärden

Debatt. Gigbolaget Bolt har nyligen vunnit upphandlingar om samhällsbetalda resor i både Region Uppsala och Sigtuna kommun. Det handlar om färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, transporter som utförs för barn, äldre och personer med funktionsnedsättning.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.