Avtalsrörelsen

Han startar avtalsrörelsen med kurs i konflikter

Konflikthantering. Hälften av Transports kollektivavtal löper ut den sista mars. Förhandlingar om nya löner och villkor är på väg att rulla i gång. Inför detta har ordföranden och kassörer i fackets avdelningar trimmats i konfliktkunskap. Kent Palmqvist är en av dem som har gjort sig beredd på strejk eller blockad.

– Det är ju vi som axlar ledarrollen och samlar krafterna i avdelningen, men också ute i våra sektioner och klubbar, säger Kent Palmqvist, ordförande i avdelning 9 i Örebro.

Han berättar om tredagarskursen på Rönneberga kursgård, och att det inte alls känns avlägset med konflikter i årets avtalsrörelse:

– Dels finns det krav på arbetsgivarsidan om sänkta ingångslöner, säger han. Dels har vi ingen samordning inom LO den här gången.

Inom Kent Palmqvists avdelning finns en hel del terminaler, den bransch som Transport lade storvarsel på i förra avtalsrörelsen 2013. Den gången kunde strejken blåsas av efter 45 minuter, när ett avtal tecknades.

– Det känns att verkligheten och en eventuell konflikt kommer närmare, säger han. Det gäller att vara väl förberedd.

Under kursen gick deltagarna igenom grunderna för strejk och blockad (och arbetsgivarnas svar lockout), men också Transports konflikthistoria. Fackets konflikthandbok studerades. Och deltagarna grupparbetade för att träna på hur en strejk eller blockad byggs upp och kopplas ihop lokalt, regionalt och centralt. En övning gick ut på att välja ut rätt arbetsplats att varsla på.

Och vilken typ av konflikt är effektivast för ett fackförbund som vill driva igenom sina krav, Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport?

– Det beror på. En snabb, effektiv och ganska billig variant är att ta ut förbundets samtliga medlemmar i strejk, säger han. En långvarig och ändå billig metod är nyanställnings- och övertidsblockad. Sedan finns det olika konfliktvarsel som passar bättre i olika yrkesgrupper.

Han berättar att det pågår överläggningar på kanslinivå med motparterna på både den privata och den kommunala sidan. Men att arbetsgivarna knappast kommer vara beredda att diskutera lönenivåer förrän industrin har slutit avtal.

Transport har 30 olika kollektivavtal. Hälften av dem löper ut den sista mars och de övriga kommer senare i år. Bevakningsbranschen och taxi ska bli klara före sommarsemestrarna medan flygets avtal går ut direkt efter sommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.