Nenad Milosevic
Hallå där!

Nenad Milosevic

… 25 år, låtsnickrare från Helsingborgsavdelningen, tillika yngsta ombudet på Transports kongress.

Hur fick du idén att göra en alldeles egen Transport-låt?

– ”Upp till kamp” finns ju, men jag tyckte att förbundet behövde något nytt, modernt och svängigt. Vi i den nya generationen också. Varför inte göra en låt som våra medlemmar kan spela, tänkte jag. Men inte bara de, andra också. Jag har gjort text och musik själv och fått hjälp av nära vänner med studio och produktion, så det har inte kostat Transports medlemmar en krona.

Har du hållit på med musik tidigare?

– Ja, jag rappade, men så började jag jobba på lager inom bemanning när jag var 18 år och engagerade mig fackligt, så jag la musiken på hyllan. Men nu tyckte jag det var dags. Vi får vi en ny kamplåt, som passar alla åldrar, unga som gamla ska kunna svänga i takt till låten. Det kan bli en ”summer hit” för transportarbetarna.

Vad vill du med din låt?

– Framföra fackets budskap. Alla älskar musik så det är rätt sätt att nå fram. ”Ensam är man svag, men tillsammans är vi starka” är en slinga i låten. Jag beskriver hur alla delar i förbundet behövs och går hand i hand. Hur vi samverkar och måste fortsätta satsa och utvecklas. Jag tar också upp Transports historia och hur förbundet grundades 1897 av Charles Lindley. Jag har mitt hjärta hos Transport och där kommer det att stanna.

Hur reagerade Helsingborgsavdelningen när du gjorde en låt?

– De trodde först det var på skoj, men sen älskade de den. Kollegorna sa: ”Det här är najs. Det blir kanon, så fortsätt. Det här kan du!

Du jobbar på ett bemanningsbolag, men vad har du för fackliga uppdrag?

– Jag är ungdomsansvarig på avdelning 14 i Helsingborg, sitter i representantskapet, som ersättare i avdelningsstyrelsen och som ordinarie ledamot i studiekommittén. Är en positiv person och försöker förgylla kollegornas vardag.

Hur började ditt fackliga engagemang?

– Jag jobbade för ett bemanningsbolag på en terminal där vi inte hade några hjälpmedel. Vi lyfte pallar för hand, snittade 17 ton per dag. Var och en hade en ö med 680 pallar framför sig, och skulle vara färdig till lunch. Förbundets organisatör Ahmed Mansour arbetade också där och på hans initiativ började vi organisera oss för att få en bättre arbetsmiljö med hjälpmedel, som truckar, och skapa en bättre arbetsplats.

– Vi hade fler kollegor som var hemma och sjukskrivna än på jobbet, så det var riktigt illa. Men tillsammans med avdelningen ökade vi organisationsgraden från en medlem till att alla var med. Vi gick från hårda förhandlingar till en sundare samverkan med företaget, och då började ledningen lyssna på oss.

När ska du framföra Transport-låten?

– På kongressmiddagen på onsdag, många kommer nog att bli förvånade. Men refrängen är enkel att lära sig så jag hoppas att alla ska sjunga med. Lite nervöst är det, men det ska bli jättekul!

Vad tycker du om kongressen?

– Den är väldigt svängig. Det pendlar mycket fram och tillbaka med många röstningar och voteringar och är väldigt lärorik. Jag hoppas få vara med på många fler. En vacker dag kanske jag står där själv som förbundsordförande… Det gäller att steg för steg kämpa mot sitt mål.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens klubb
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.