Trivselnivån är hög, tycker förarna Kim Landström (som också är skyddsombud) och Eric Vigren. Foto: Lilly Hallberg
Close
Trivselnivån är hög, tycker förarna Kim Landström (som också är skyddsombud) och Eric Vigren
Close
Månadens klubb

God sammanhållning i ny klubb

Vikbolands Taxi. Två dagar före strejken blev avblåst konstituerades Transportklubben på taxibolaget i Västervik. Men det har varit på gång länge och i dag är så gott som alla med. Stämningen bland färdtjänstförarna är påfallande god.

Folk kommer och går i personalrummet hos Vikbolands Taxi. Förare får uppdrag, några stannar och pratar jobb med kollegor före hemgång, andra om helger och hundar. På taxiföretaget i Västervik jobbar närmare 40 anställda som kör samhällsbetald trafik.

– Vi är ett bra team, det är inget tjafs här. Sammanhållningen är väldigt god, säger klubbordförande Stefan Melin.

Men det är inte perfekt. Och nyvalde klubbordföranden är väl medveten om att flera kollegor tyckte att Transport skulle drivit sina krav än längre, till strejk:

– Man vill ha lön för det jobb man gör, det handlar om hur arbetet värderas. Och med tanke på att det knappast blir någon reallönehöjning. Jag hade nog hoppats på lite bättre själv… Samtidigt får man förstå att det inte går att driva lönekraven hur långt som helst, arbetsgivare måste ju också gå runt, säger Stefan.

Styrelsen i nybildade klubben, från vänster: Stefan Melin, Niklas Johansson och Stina Svensson. Arbetsplatsen i Västervik var ett av sex taxibolag i landet som varslades om strejk.
Styrelsen i nybildade klubben, från vänster: Stefan Melin, Niklas Johansson och Stina Svensson. Arbetsplatsen i Västervik var ett av sex taxibolag i landet som varslades om strejk. Foto: Lilly Hallberg

Något som väcker irritation är utlägg av körningar i början och slutet av arbetspassen. Många har vänt sig till Stina Svensson i styrelsen efter att hon mejlat till ledningen om flexsystemet, som innebär att en förare kan behöva vara på plats för hämtning exakt det klockslag arbetstiden börjar – eller får en körning i slutet av ett pass, som gör det omöjligt att hinna exempelvis att tanka inom ordinarie tid.

– Det är irriterande att inte kunna planera och veta om man kan lämna eller hämta på dagis, säger Stefan.

En av förarna uttrycker uppskattning över att Stina lyft frågan, ”hon har koll”. Själv tycker hon att jobbet i den mindre kommunen ofta är ”som semester” jämfört med att köra i Linköping som tidigare.

– Det finns många fördelar här, men jobbet kan också bli tungt. Som vid sjukresor med bår, säger Stina Svensson.

Trafikledarna har ändå blivit bättre på att ge förarna de hjälpmedel och resurser som behövs, påpekar andra. Att man kan gå till chefen i samlad trupp, i stället för en och en, är en viktig funktion för klubben. Det är det flera som tar upp. Några tar upp att det kanske vore bra om ”de från avdelningen” stöttade lite mer nu i uppstartsfasen.

– Jag tror att det kan vara medvetet att de lägger över mycket på oss, att det handlar om att vi ska lyfta oss själva, säger Niklas Johansson i klubbstyrelsen.

Han har lång erfarenhet av att köra samhällsbetald trafik och är sedan tidigare ordförande i Västervikssektionen, en av fem sektioner i Transports avdelning 4 Östergötland. Så det föll sig bäst att dela på ansvaret och Stefan tog ansvaret som klubbordförande. ”Stina är den som bestämmer” säger en annan kollega om klubbstyrelsens tredje ledamot.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.