Trivselnivån är hög, tycker förarna Kim Landström (som också är skyddsombud) och Eric Vigren. Foto: Lilly Hallberg
Close
Trivselnivån är hög, tycker förarna Kim Landström (som också är skyddsombud) och Eric Vigren
Close
Månadens klubb

God sammanhållning i ny klubb

Vikbolands Taxi. Två dagar före strejken blev avblåst konstituerades Transportklubben på taxibolaget i Västervik. Men det har varit på gång länge och i dag är så gott som alla med. Stämningen bland färdtjänstförarna är påfallande god.

Folk kommer och går i personalrummet hos Vikbolands Taxi. Förare får uppdrag, några stannar och pratar jobb med kollegor före hemgång, andra om helger och hundar. På taxiföretaget i Västervik jobbar närmare 40 anställda som kör samhällsbetald trafik.

– Vi är ett bra team, det är inget tjafs här. Sammanhållningen är väldigt god, säger klubbordförande Stefan Melin.

Men det är inte perfekt. Och nyvalde klubbordföranden är väl medveten om att flera kollegor tyckte att Transport skulle drivit sina krav än längre, till strejk:

– Man vill ha lön för det jobb man gör, det handlar om hur arbetet värderas. Och med tanke på att det knappast blir någon reallönehöjning. Jag hade nog hoppats på lite bättre själv… Samtidigt får man förstå att det inte går att driva lönekraven hur långt som helst, arbetsgivare måste ju också gå runt, säger Stefan.

Styrelsen i nybildade klubben, från vänster: Stefan Melin, Niklas Johansson och Stina Svensson. Arbetsplatsen i Västervik var ett av sex taxibolag i landet som varslades om strejk.
Styrelsen i nybildade klubben, från vänster: Stefan Melin, Niklas Johansson och Stina Svensson. Arbetsplatsen i Västervik var ett av sex taxibolag i landet som varslades om strejk. Foto: Lilly Hallberg

Något som väcker irritation är utlägg av körningar i början och slutet av arbetspassen. Många har vänt sig till Stina Svensson i styrelsen efter att hon mejlat till ledningen om flexsystemet, som innebär att en förare kan behöva vara på plats för hämtning exakt det klockslag arbetstiden börjar – eller får en körning i slutet av ett pass, som gör det omöjligt att hinna exempelvis att tanka inom ordinarie tid.

– Det är irriterande att inte kunna planera och veta om man kan lämna eller hämta på dagis, säger Stefan.

En av förarna uttrycker uppskattning över att Stina lyft frågan, ”hon har koll”. Själv tycker hon att jobbet i den mindre kommunen ofta är ”som semester” jämfört med att köra i Linköping som tidigare.

– Det finns många fördelar här, men jobbet kan också bli tungt. Som vid sjukresor med bår, säger Stina Svensson.

Trafikledarna har ändå blivit bättre på att ge förarna de hjälpmedel och resurser som behövs, påpekar andra. Att man kan gå till chefen i samlad trupp, i stället för en och en, är en viktig funktion för klubben. Det är det flera som tar upp. Några tar upp att det kanske vore bra om ”de från avdelningen” stöttade lite mer nu i uppstartsfasen.

– Jag tror att det kan vara medvetet att de lägger över mycket på oss, att det handlar om att vi ska lyfta oss själva, säger Niklas Johansson i klubbstyrelsen.

Han har lång erfarenhet av att köra samhällsbetald trafik och är sedan tidigare ordförande i Västervikssektionen, en av fem sektioner i Transports avdelning 4 Östergötland. Så det föll sig bäst att dela på ansvaret och Stefan tog ansvaret som klubbordförande. ”Stina är den som bestämmer” säger en annan kollega om klubbstyrelsens tredje ledamot.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.