I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.
Close
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.
Close
Arbetsplats: Ullared

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Fast det finns att göra. Normalt får vi släppa in högst 7 000 besökare åt gången i varuhuset. På grund av corona är det begränsat till 3 000. Det är vår uppgift att hålla koll på att reglerna följs, säger Stefan Gustafsson, väktare och huvudskyddsombud på Securitas.

Det är en vanlig torsdag i maj. Fast ändå inte. Vid Gekås är den stora parkeringen full närmast den gulmålade köpladan. Lite längre bort finns tusentals lediga p-platser. Inne är köerna korta, nästan obefintliga, till provrum och utgångskassor.

– Det har gått ner väldigt, väldigt mycket. Gissningsvis är det 70–80 procent färre besökare nu än normalt, förklarar Stefan Gustafsson.

Hans kollega Sofie Ljungblad instämmer med en nick. De bemannar ingången där väktarna är stationerade. Uppdraget att sköta bevakningen har i många år legat hos Securitas.

Under köpintensiva helger kunde kötiden tidigare vara 2-2,5 timmar bara för att komma in på varuhuset. Nu är det lätt att hitta parkering.
Under köpintensiva helger kunde kötiden tidigare vara 2-2,5 timmar bara för att komma in på varuhuset. Nu är det lätt att hitta parkering. Foto: Jan Lindkvist

Någon höjer kanske på ögonbrynen åt att Gekås bara har väktare på plats, inga ordningsvakter.

– Så har det i vart fall varit under de sex år jag jobbat här, säger Stefan Gustafsson.

Han berättar att vid högsäsong är uppåt 25 väktare stationerade vid Gekås och butikerna som ligger intill. Lugna dagar, på dagtid, är fem, sex personer i tjänst samtidigt. Vid högtryck – speciellt lördagar på höstkanten – kan omkring 15 väktare vara på plats. Det är då de beryktade köerna uppstår.

– Folk står i timmar och väntar på att få komma in. Den längsta kö vi haft var 1,4 kilometer och sträckte sig ända bort till campingen. Den värsta kötid jag upplevt var runt fyra timmar. Attraktiva helger handlar det annars om 2–2,5 timmar innan man släpps in.

Både Stefan Gustafsson och Sofie Ljungblad beskriver jobbet som intressant och varierat, med många möten med människor. Väktarna sköter upplåsning och stängning, tar hand om snattare, larm och stök på campingen. Viss parkeringsövervakning ingår. Och att hjälpa kunder till rätta.

– Det jag kommer att minnas mest är nog alla sjukfall vi tar hand om, säger Sofie.

Snatterier förekommer, bekräftar Stefan Gustafsson med ett litet diplomatiskt leende. Fast han vill inte gå in på detaljer. Inte annat än att polis måste rekvireras från Varberg, Falkenberg eller Kungsbacka – med lång väntetid för den gripne.

Stefan Gustafsson är fackligt aktiv och huvudskyddsombud för Transport. Sofie Ljungblad har jobbar ett drygt år på Securitas. Både gillar jobbet på Gekås. ”Det är omväxlande”, säger Stefan Gustafsson.
Stefan Gustafsson är fackligt aktiv och huvudskyddsombud för Transport. Sofie Ljungblad har jobbar ett drygt år på Securitas. Både gillar jobbet på Gekås. ”Det är omväxlande”, säger Stefan Gustafsson. Foto: Jan Lindkvist

Stefan Gustafsson går ut på en ronderingsvända bland glassätare och fullastade kundvagnar. Inte så få besökare drar två vagnar per näsa.

Efter de sex åren på Gekås har han slutat förundra sig. Samma sak gäller Sofie Ljungblad, som snart fått ihop 13 månader:

– Folk kommer inte bara hit för att handla billigt. Gekås har blivit en attraktion i sig. En sorts upplevelse. Besökare kommer från hela Norden. Och från Polen, Tyskland. Det kan gå rätt livat till på campingen.

Den som inte vill campa kan bo på hotell, motell, stugor eller på vandrarhemmet i anslutning till varuhuset.

Vid receptionen kommer en kund fram och frågar vart man går för att byta inköpa varor:

– Det är nog den vanligaste frågan vi får, säger Sofie när besökaren lämnat disken.

Vilket kundmöte har etsat sig fast mest i bakhuvudet?

Stefan Gustafsson säger:

– Det är nog kvinnan som absolut ville behålla Gekås kundkorg när hon handlat klart. Jag sa nej och hon hotade med att skriva ett protestbrev till varuhusledningen.

Som skyddsombud har Stefan Gustafsson haft en del att jobba med. En ny, mer ergonomisk kunddisk och ett fallskydd vid flaggstängerna på taket är två exempel. Det ingår i väktarnas uppgifter att hissa och hala flaggorna.

Och nu under pandemin?

– Det fungerar bra, tycker jag. Vi har fått skyddshandskar och visir. De allra flesta besökarna förstår och respekterar bestämmelserna om högst 3 000 kunder samtidigt. Det är få som knorrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Moa. Foto: Pernilla Ahlsén

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Microsofts serverhallar i Gävle

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.