Debatt

Släpp in facket i skolan

Gymnasieelever i klassrum
Close
Bara tio procent av eleverna på de högskoleförberedande programmen får information från LO om vad som gäller på arbetsmarknaden, skriver debattörerna.
Close

Debatt. Gå fram till en 19-åring och fråga om hen vet vad ett kollektivavtal är. Fråga också om arbetslöshetsförsäkring, den svenska modellen, anställningsformer, anställningsgrad, uppsägningstid, semester, arbetsmiljö, arbetstider eller om hen vet skillnaden mellan att jobba vitt eller jobba svart. Chansen att våra blivande arbetskamrater har koll på sin framtids kanske viktigaste frågor är minimal.

Varför är det så?

Att gå från att vara elev, förhoppningsvis omhändertagen av föräldrar och skolan, till att bli inkastad på den svenska arbetsmarknaden kan upplevas som en stor förändring. Men in på arbetsmarknaden ska vi alla så småningom, vare sig vi studerar vidare eller inte. Vare sig vi blir arbetstagare eller arbetsgivare.

I det lilla perspektivet handlar det om oss som individer. Vi måste tidigt lära oss vilka rättigheter och skyldigheter vi har på arbetsmarknaden. Vi måste lära oss detta för att till varje pris undvika att bli utnyttjade och utbytta på en marknad där djungelns lag frodas.

I det stora perspektivet handlar det om att ge oss förutsättningar att bevara och vidareutveckla vårt gemensamma samhällsbygge. Ett samhällsbygge som ska ge välfärd åt många, inte bara några få. Ett fantastiskt samhällsbygge som drivs av kuggar i ett hjul, eller pjäser på en spelplan. Ett arv från tidigare generationer, väl värt att bevara.

Hur kommer det sig?

Men om vi återgår till den stora frågan. Hur kommer det sig att den genomsnittliga 19-åringen inte förstår grundläggande arbetsmarknadsbegrepp, trots att hen nyligen har tagit studenten?

2011 ändrades skolans läroplan, efter en proposition av regeringen Reinfeldt. Det innebär bland annat att yrkesprogrammen inte längre ger högskolebehörighet. Resultatet av reformen blev att fler elever valde att gå högskoleförberedande program.

För vem vill egentligen stänga dörren till karriärmöjligheter när man är 16 år gammal?

När man går ett yrkesprogram får man förhoppningsvis besök av ett fackförbund under sin studietid. Vanligtvis det förbund som organiserar anställda i de yrken som studierna leder till. Även Svenskt Näringsliv har möjligheten att besöka skolorna. Det är bra att eleverna får information och kunskap om de två parterna på arbetsmarknaden. Det är mindre bra att detta oftast bara sker på de krympande yrkesförberedande programmen.

Tio procent får info

De högskoleförberedande programmen följer samma läroplan, där det uttryckligen står att arbetsmarknadens parter har viktiga roller när det kommer till att informera elever om arbetslivet. Många av dessa elever kommer också att bli arbetstagare inom några år, varav många i helt vanliga arbetaryrken. Trots detta får bara tio procent av eleverna på de högskoleförberedande programmen information från LO om vad som gäller på arbetsmarknaden.

Någonstans på vägen brister det. Arbetsmarknadens båda parter står till skolornas förfogande men bjuds inte in. Rektorer och lärare måste börja utnyttja möjligheten till klassrumspresentationer från arbetsmarknadens parter även på studieförberedande program. För det lilla perspektivets skull, men framför allt för det stora perspektivets skull.

Tilläggas bör också att LO:s information är gratis för skolan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    30 oktober, 2019

    Det är inte bara högern som gått i den här riktningen. I den nya läroplanen nästa år, har allt som rör arbetsrätt tagits bort. Anledningen är att antalet timmar i samhällskunskapen inte räcker till.
    Antar att man idag tycker genusvetenskap o annat är viktigare.

Lästips:

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi svaret.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.