Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster
Close
”Använd din handenhet på rätt sätt när du läser av streckkoder. Fusk kan leda till att du blir av med jobbet”, varnar bevakningsombudsman Jerker Nilsson.
Close

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Som central ombudsman inom säkerhetsbranschen har Jerker Nilsson förhandlat och fått kännedom om några fall, där väktare inte utfört sitt arbete korrekt.

I normala fall ska väktaren gå sin rond och läsa av streckkoden på plats med medhavd handenhet.

Det visar att kontrollen är gjord och arbetet utfört.

Nu har Transport kontaktats av några bevakningsbolag som kunnat visa att enskilda väktare fotat av streckkoden hos kunden med mobilen. Detta i syfte att skanna av koden utan att besöka kunden.

– En person kan till exempel stanna kvar i bilen och rikta handenheten mot streckkoden i mobilen utan att gå in, säger Jerker Nilsson.

Han nämner ett annat fall där en väktare markerade ankomst, hoppade över ronderingen på tre timmar, men skannade ändå av att arbetet var utfört.

Jerker Nilsson betonar att beteendet inte är utbrett. Det handlar om två, tre fackliga ärenden under det senaste året. Han lyfter frågan i förebyggande syfte eftersom de anställda han känner till antingen sagts upp av personliga skäl eller fått avsked (sparken).

Avsked innebär att personen får gå på dagen utan lön. Den som sägs upp får däremot jobba kvar med lön under uppsägningstiden och sedan sluta.

Jerker Nilssons budskap är:

– Gör du så här tar du en kalkylerad risk att skiljas från din anställning. Vi vill varna innan fler till äventyrs börjar slarva med koderna.

Efter händelserna har Transport kontaktat arbetsledare på olika vaktbolag i syfte att sprida informationen. Den ges också på alla utbildningar hos kursarrangören Bya (Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

Att tvingas sluta låter som ett hårt straff? Borde jag inte få en skriftlig varning först, om jag är ärlig och erkänner att jag gjort fel?

– Det är självklart upp till arbetsgivaren. Men i den här typen av förhandlingar jobbar vi som fackliga representanter i uppförsbacke när det gäller att försöka rädda jobb, svarar Jerker Nilsson.

– Det hjälper heller inte din sak att uppge att fler kollegor på samma bolag slarvar med att läsa av koderna, om det nu skulle råka vara så.

Facket kan granska vad en anställd fått för instruktioner, om hen förstått och följt dem, förklarar han.

– Men säg att något händer som exempelvis ett inbrott i en kunds lokaler och det visar sig att väktaren, som kunden betalat för, inte var där. Då kan arbetsgivaren hävda att man lidit skada, vilket alltså är ett skäl till uppsägning eller avsked, säger Jerker Nilsson.

Skadan kan bestå i att kunden vill bryta avtalet med säkerhetsbolaget eller vägra betala för en tjänst som inte utförts. Dessutom påverkas bevakningsföretagets trovärdighet.

– Väljer kunden att bryta avtalet drabbar det också dina kollegor, säger Jerker Nilsson.

I de här fallen kan arbetsgivaren också hävda att en person misskött sig grovt, vilket kan vara grund för att skiljas från sin tjänst, enligt lagen om anställningsskydd (LAS). I synnerhet om säkerhetsföretaget kan visa att en anställd medvetet brutit mot kända regler.

– Med dagens teknik har arbetsgivare stora möjligheter att utreda ifall man misstänker att någon missköter sitt arbete, så använd din handenhet på rätt sätt. Fuska inte, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Moa. Foto: Pernilla Ahlsén

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Microsofts serverhallar i Gävle

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.