Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster
Close
”Använd din handenhet på rätt sätt när du läser av streckkoder. Fusk kan leda till att du blir av med jobbet”, varnar bevakningsombudsman Jerker Nilsson.
Close

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Som central ombudsman inom säkerhetsbranschen har Jerker Nilsson förhandlat och fått kännedom om några fall, där väktare inte utfört sitt arbete korrekt.

I normala fall ska väktaren gå sin rond och läsa av streckkoden på plats med medhavd handenhet.

Det visar att kontrollen är gjord och arbetet utfört.

Nu har Transport kontaktats av några bevakningsbolag som kunnat visa att enskilda väktare fotat av streckkoden hos kunden med mobilen. Detta i syfte att skanna av koden utan att besöka kunden.

– En person kan till exempel stanna kvar i bilen och rikta handenheten mot streckkoden i mobilen utan att gå in, säger Jerker Nilsson.

Han nämner ett annat fall där en väktare markerade ankomst, hoppade över ronderingen på tre timmar, men skannade ändå av att arbetet var utfört.

Jerker Nilsson betonar att beteendet inte är utbrett. Det handlar om två, tre fackliga ärenden under det senaste året. Han lyfter frågan i förebyggande syfte eftersom de anställda han känner till antingen sagts upp av personliga skäl eller fått avsked (sparken).

Avsked innebär att personen får gå på dagen utan lön. Den som sägs upp får däremot jobba kvar med lön under uppsägningstiden och sedan sluta.

Jerker Nilssons budskap är:

– Gör du så här tar du en kalkylerad risk att skiljas från din anställning. Vi vill varna innan fler till äventyrs börjar slarva med koderna.

Efter händelserna har Transport kontaktat arbetsledare på olika vaktbolag i syfte att sprida informationen. Den ges också på alla utbildningar hos kursarrangören Bya (Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

Att tvingas sluta låter som ett hårt straff? Borde jag inte få en skriftlig varning först, om jag är ärlig och erkänner att jag gjort fel?

– Det är självklart upp till arbetsgivaren. Men i den här typen av förhandlingar jobbar vi som fackliga representanter i uppförsbacke när det gäller att försöka rädda jobb, svarar Jerker Nilsson.

– Det hjälper heller inte din sak att uppge att fler kollegor på samma bolag slarvar med att läsa av koderna, om det nu skulle råka vara så.

Facket kan granska vad en anställd fått för instruktioner, om hen förstått och följt dem, förklarar han.

– Men säg att något händer som exempelvis ett inbrott i en kunds lokaler och det visar sig att väktaren, som kunden betalat för, inte var där. Då kan arbetsgivaren hävda att man lidit skada, vilket alltså är ett skäl till uppsägning eller avsked, säger Jerker Nilsson.

Skadan kan bestå i att kunden vill bryta avtalet med säkerhetsbolaget eller vägra betala för en tjänst som inte utförts. Dessutom påverkas bevakningsföretagets trovärdighet.

– Väljer kunden att bryta avtalet drabbar det också dina kollegor, säger Jerker Nilsson.

I de här fallen kan arbetsgivaren också hävda att en person misskött sig grovt, vilket kan vara grund för att skiljas från sin tjänst, enligt lagen om anställningsskydd (LAS). I synnerhet om säkerhetsföretaget kan visa att en anställd medvetet brutit mot kända regler.

– Med dagens teknik har arbetsgivare stora möjligheter att utreda ifall man misstänker att någon missköter sitt arbete, så använd din handenhet på rätt sätt. Fuska inte, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Arbetsmiljö. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.