EU-parlamentet i plenum. Foto: Europaparlamentet
Close
EU-parlamentet i plenum.
Close

Förslag för bättre villkor drogs tillbaka

Gigjobb. Europas plattformsarbetare snuvade på bättre villkor. Nu är det upp till Belgien att försöka få till nytt avtal.

Just som EU såg ut att lagstifta om bättre villkor för Europas miljontals plattformsarbetare drogs det färdigförhandlade förslaget tillbaka. Spanien, ansvarig för uppgörelsen under sitt EU-ordförandeskap, hade inte förankrat den.

När medlemsländerna sedan granskade överenskommelsen sa 12 av 27 nej. Bland dem Sverige. Ansvarigt stadsråd, biträdande arbetsmarknadsministern Paulina Brandberg, vill inte kommentera vad man är kritisk till i förslaget. Men en anonym regeringstjänsteman uppger för Transportarbetaren att Sverige dels invände mot den så kallade presumtionen – hur arbetstagarbegreppet ska definieras. Dels mot de föreslagna kriterierna för om en person är anställd eller egenföretagare – om en plattformsarbetare uppfyllde två av fem kriterier skulle hen genom en företrädare (facket) eller myndighet kunna hävda en anställning. Uppdragsgivaren hade då att bevisa motsatsen – plattformsbolagen vill göra alla till egenföretagare för att slippa ansvar och kostnader. Enligt EU-kommissionen är 5,5 miljoner av unionens gigarbetare i dag felaktigt klassificerade som egenföretagare och går miste om rättigheter och socialt skydd som anställda har.

Svenska EU-parlamentarikern, socialdemokraten Ilan De Basso är nöjd med att direktivet föll och förutsätter att de svenska ståndpunkterna tas med i ett eventuellt nytt förslag.

– Som det står nu går det på tvärs emot hur vi organiserat arbetsmarknaden i Sverige.

Han försvarar partsmodellen på samma grunder som LO.

– LO har tagit fram en plan för att bringa ordning och reda inom gigekonomin. Jag förväntar mig nu att gigföretagen sträcker ut handen till svensk fackföreningsrörelse.

Men gigarbetare finns i hela EU, totalt 28 miljoner. Nästa år beräknar kommissionen att de är 43 miljoner.

Lämnas inte de i sticket när du och övriga svenska socialdemokrater i parlamentet säger nej till direktivet?

– Jag ifrågasätter inte behovet att förbättra arbetsvillkoren för gigarbetarna. Frågan är hur vi gör det? Det är ett område som växer över tid och vi har inte råd att låta det vara vad det är i dag. Och i de EU-länder där parterna sköter det här ska det göras på nationell nivå.

Den första januari tog Belgien över EU-ordförandeskapet efter Spanien och vill få till en ny överenskommelse. Men det är bråttom. EU-valet i juni gör att ett nytt avtal måste vara klart i början av mars. Ilan De Basso utesluter inte att Belgien klarar det, men att avtalet då kommer vara väsentligt annorlunda än det som föll i december.

– Jag är nöjd över att förhandlingarna återupptas och hoppas på en bättre överenskommelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.