Förare dömd för grovt falsklarm

Åkeri. Samhällstjänst 160 timmar för falskt larm, grovt brott. Det blev domen för den lastbilschaufför som larmade om att hans fordon skenade på E20 norr om Alingsås.

Larmet om en ”skenande” lastbil på motorvägen ledde till en omfattande räddningsinsats i maj 2019. Nästan exakt två år senare kom Skaraborgs tingsrätts dom. En enig rätt har gjort bedömningen att chaufförens uppgifter, att lastbilen inte gick att bromsa och rusade okontrollerat, var falska. Men mannen slipper fängelse och döms i stället till samhällstjänst. Han ska också betala ersättning till brottsofferjouren då rätten bedömt brottet som grovt.

Att tingsrätten ser det falska larmet som ett grovt brott handlar om storleken på räddningsinsatsen: Ekipaget – lastbil med släp – eskorterades av polis och räddningstjänst i över en timme på E20 norrgående. Motorvägen röjdes på trafik och alla påfarter spärrades. Kostnaderna för Polisregion Väst beräknas till över 90 000 kronor.

Färden slutade utan att någon skadades, på en åker mellan Skara och Götene. Men trots omfattande undersökningar av lastbilen, både av Transportstyrelsen och fordonstillverkaren, hittades aldrig något fel som kunde förklara händelsen. Lastbilschauffören hade tidigare gjort en rad skaderapporter som väckt misstankar. I början av året väcktes åtal om falskt larm.

Skaraborgs tingsrätt har gått på åklagarens linje. Men rätten anser att det inte finns anledning att tro att den nu dömde mannen kommer att fortsätta med brottslig verksamhet. Dels för att han inte tidigare är dömd för likartade brott, dels för att det gått en viss tid sedan händelsen på E20. Därför kan straffet bli villkorligt.

Men en enig tingsrätt har också gjort bedömningen att brottet är så allvarligt att den villkorliga domen ska förenas med samhällstjänst. Något som den åtalade ställt sig positiv till.

Frivården ställde sig däremot tveksam till det lämpliga i att mannen utför samhällstjänst. Det på grund av oklarheter när det gäller hans psykiska mående. Frivården önskade vänta på svar från en så kallad paragraf 7-undersökning, en liten sinnesundersökning, innan ställning togs. Det invände försvaret mot. Och tingsrätten slår i domen fast att det inte finns något i mannens personliga förhållanden som talar emot att han skulle klara att utföra samhällstjänst.

Mannen döms också för en hastighetsöverträdelse, som förhandlades i samma rättegång. Det då han körde i över 130 kilometer i timmen på en 80-sträcka i Göteborg sommaren 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Dom: Ringhals stoppade inte Transports skyddsombud

Ringhals. Tingsrätten i Varberg anser inte att Ringhals stoppade Transports skyddsombud Andreas Ehm från att verka på kärnkraftverket. Ehm och Transports skadeståndskrav avslås och nu måste Transport stå för rättegångskostnaderna. – Vi ska nu analysera domen och se om vi kommer att överklaga till Arbetsdomstolen, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.