I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).
Close
I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).
Close

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Bakom kravet på förändring står fem eniga taxichaufförer. Alla fem ingick i den fackliga förhandlingsdelegation som i februari drev fram ett nytt kollektivavtal för landets taxi- och färdtjänstförare.

Ett avtal som gruppen beskriver som en delseger:

– De flesta förarna jag pratat med är ganska nöjda med uppgörelsen. Och glada över att slippa strejka. Det finns en stark lojalitet mot resenärerna, de som skulle ha drabbats, säger Niklas Johansson, färdtjänstförare från Västervik.

Kollegan Peter Taleryd, fackligt aktiv i Örnsköldsvik, fyller i:

– I vårt område är kollegorna nöjda med avtalets lönehöjningar. Men det finns också en besvikelse. Här uppe ville man verkligen ta fajten den här gången.

Utdragen process

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för chaufförerna som kör privattaxi, färdtjänst och andra samhällsbetalda resor startade redan i början av december. Processen blev utdragen. Det krävdes varsel om stridsåtgärder innan Transport till slut fick igenom samma lönehöjningar som andra yrkesgrupper fått i avtalsrörelsen.

Under förhandlingarna fördes intensiva diskussioner i den fackliga delegationen. Både med hela gruppen närvarande, men också parallellt – bland de yrkesaktiva förarna.

Resonemangen handlade om branschens problem och negativa utveckling de senaste tre decennierna. Sannolikt kommer idéerna som bollades att resultera i ett särskilt taxiprojekt, som Transport drar i gång.

Men förargruppen riktar också ett upprop direkt till landets taxichaufförer. Sven-Åke Österberg, färdtjänstförare från Vetlanda, är facklig veteran och ingick i avtalsdelegationen. Han har kämpat länge för en förändring:

– Vi hade väldigt positiva diskussioner i avtalsdelegationen. Det gäller både mellan oss förare och med Transports ledning. Det kändes som att förbundet lyssnade. Som starten på något nytt.

– Samtidigt ska vi inte sticka under stol med att vi hade större förväntningar inför årets avtalsrörelse.

Bort med procentlöner

Vilka konkreta förändringar behövs för att villkoren ska bli acceptabla för landets taxiförare?

Överst på förargruppens lista står: Bort med procentlönen! Ett lönesystem som gör att många gamla, sjuka, funktionshindrade och skolbarn körs på rakt ackord.

– Förargruppen anser att procentkörningen måste förbjudas i lag, om det inte går att förhandla bort den i avtalsrörelsen, säger Ronnie Persson, förare från Värmland.

Sedan kommer ett batteri med krav där prioriteringen inte är huggen i sten. Som att:

  • Storhelgs-ob, vanligt ob och övertidsersättningen måste kunna betalas ut samtidigt.
  • Inför färdskrivare för taxitrafik. Helst för all yrkesmässig trafik, även budbilar. Dagens system med tidbok fungerar inte.
  • Vid byte av entreprenör, efter en offentlig upphandling, ska chaufförerna ha rätt att följa med över till det nya företaget. Inte som i dag, vara tvungna att söka om sina jobb och i sämsta fall bli provanställda efter många år i yrket.

Taggade

Marcus Larsson, från Skellefteå, ingick också som yrkesaktiv chaufför i avtalsdelegationen. Han beskriver förargänget som rejält taggat efter avtalsrörelsen. De interna resonemangen har fortsatt även efteråt.

Sven-Åke Österberg säger:

– Vi har flera konkreta idéer. Bland annat startar vi en taxiförarkommission. En grupp för att samla taxiförare över hela landet. Vi måste hjälpas åt på ett mer konkret sätt. Om drygt två år börjar nya avtalsförhandlingar. Då ska vi vara väl förberedda och föra fram våra gemensamma krav.

– Vår tanke är att förändringarna måste komma underifrån. Från de yrkesaktiva som länge fått känna av problemen med ackordskörning, lönedumpning och dåliga upphandlingar.

Peter Taleryd inflikar:

– Nyckelfrågan är att fånga upp missnöjet. Få förarna att bli lite förbannade. Varför ska taxichaufförer ha sämre villkor än alla andra? Jämför vi med andra LO-grupper ligger vi skrämmande långt efter.

– Lönerna är 3 000–4 000 kronor under snittet i LO. För de som kör på procentlön är gapet ännu större. Här snackar vi minst 6 000–7 000 kronor i skillnad.

Arbetsmiljön

Ronnie Persson påpekar att ett viktigt arbete är att kartlägga taxibranschen i hela landet. Inte minst när det gäller arbetsmiljön:

– Rasterna är en sån sak. Förarna måste få de raster de har rätt till. I dag finns ingen instans som kontrollerar det. Toabesöken är också en stor fråga. Vissa dagar rullar det på hela tiden och man sitter och håller sig. Det är direkt skadligt för kroppen.

På problemsidan lyfter förarna också fram den ”organiserade ansvarsflykt” som satt sin prägel på hela branschen. Chaufförerna är nästan alltid anställda hos åkerier, små eller stora. Inte hos de beställningscentraler eller länstrafikbolag som i hög grad styr både trafiken och förarnas arbete och arbetsmiljö.

Ronnie Persson säger:

– Hos oss är det Värmlandstrafik som dikterar villkoren. Skulle jag kräva att få min lagstadgade rast blir det ett jäkla liv. Vi måste tillbaka till en ordning där det är arbetsgivaren som har ansvaret och leder och fördelar arbetet. Det är ju faktiskt så det står i kollektivavtalets inledande paragraf.

Hur ska den nya taxiförarkommissionen arbeta?

Sven-Åke Österberg säger:

– Det är något helt nytt. Vår tanke är att Transports kommande taxiprojekt tar tag i de större frågorna. Som att påverka politikerna för nödvändiga lagändringar och bättre offentliga upphandlingar.

– I förarkommissionen kan vi vara pådrivare. En referensgrupp. Antagligen behöver vi bilda lokala grupper över hela landet också. Det specifika är att kommissionen ska drivas av förarna själva.

I många städer har taxibranschen blivit en inkörsport för personer som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Många är ”nysvenskar”, som inte går med i facket.

Hur ska det förändras?

– I den här avtalsuppgörelsen höjs månadslönerna och garantilönen med nästan 1 400 kronor. Vi hade aldrig nått dit om det inte funnits en fackförening. Ska vi åstadkomma en förändring, är det upp till förarna, säger Peter Taleryd.

Sven-Åke Österberg fyller på:

– Många svarar reflexmässigt att det är för dyrt att vara med i facket. Det är ett missförstånd. Det gäller att utnyttja fackets möjligheter. Medlemskapet ger kunskap och inflytande. Och inte minst trygghet.

– Vi uppmanar alla förare att hänga på och hjälpa till i vår kamp för de villkor vi är värda.

Genrebild taxi i Stockholm
Taxiförarnas löner höjs med totalt 1 399 kronor. Foto: Lilly Hallberg

Här är lönerna i nya taxiavtalet

Taxi. Den 12 februari tecknades ett nytt avtal för taxichaufförerna. Förarnas löner höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Den första höjningen gäller från den 1 februari 2021.

  • Förare som kör på månadslön får då 773 kronor mer i månaden. Höjningen gäller i alla tariffer i avtalet.
  • Anställda som har procentlön får samtidigt höjd garantilön. Den räknas upp med ett lägre belopp, 626 kronor.

Nästa lönelyft kommer den 1 juli 2022. Då höjs garantilönen med 773 kronor för procentlöneförarna. Chaufförer med månadslön får en mindre ökning, 626 kronor.

Båda grupperna får alltså samma lönehöjning – totalt 1 399 kronor.

 

Här är lönerna som gäller i dag:

Garantilönen för den som kör på procent ska vara minst:

  • 21 049 kronor i månaden i Stockholm.
  • 20 279 kronor i månaden i övriga Sverige.

I båda fallen gäller beloppen vid normalt heltidsarbete, oftast 38,25 timmar per vecka.

Om föraren jobbar mer eller mindre än 38,25 timmar i veckan ska garantilönen i stället beräknas per arbetad timme.

Timgarantin är då minst:

  • 126,50 kronor per timme i Stockholm.
  • 121,87 kronor per timme i övriga landet.

 

Fler och fler förare kör på månadslön, med rätt till ob- och övertidsersättning.

I och med det nya avtalet ska den nya lönen vara:

  • För nyanställd förare: lägst 24 597 kronor. Eller 147,82 kronor i timmen. (Gäller när heltid är 38,25 timmar per vecka.)
  • Efter två år i yrket: lägst 25 078 kronor. Eller 150,71 kronor per timme. (Gäller vid heltid, 38,25 timmar per vecka.)

Chaufförer som själva håller med kläder har rätt till ”beklädnadsersättning”. Den ska vara minst 5,27 kronor per arbetat pass.

Ny semesterlön är 1 181 kronor per betald semesterdag.

Den som jobbar mycket natt har rätt till en extra ersättning efter 14 nattpass under en och samma kalendermånad. För varje nattpass, utöver 14, ska arbetsgivaren betala ut 13,98 kronor. Nattpass betyder att arbetet pågår efter klockan 24.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    26 mars, 2021

    Bra! Procentlönerna i taxibranschen är, och har alltid varit, ett gissel. För att inte prata om de s.k. "fasta priserna", som ofta tillämpas i storstäderna och som gör att förare tvingas att utföra uppdrag i extremt långsamgående rusningstrafik för skorpsmulor i nettolön. Jag blir bara gladare och gladare när jag ser att det nu händer saker!

Lästips:

”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.