”För lite betalt för reklamutdelning”

180 kronor för att dela ut reklam till 300 hushåll. Är det rimligt? Mamman till den 16-åriga reklamutdelaren har reagerat och anser att dottern jobbar gratis. Svensk direktreklam tycker att betalningen är generös.

Den 16-åriga tjejen, som vi kan kalla Emelie, har delat ut reklam utanför Umeå i 1,5 år. Ibland är det inte så mycket att sortera, men ibland är det 2 500 trycksaker som ska hanteras. Som mest har det vägt över 100 kilo, säger mamman. Det innebär att allt inte får plats i vagnen och Emelie måste gå flera vändor. Till detta kommer uppackning och avrapportering. Och vräker snön ner tar det ännu längre tid. Ändå är ersättningen alltid densamma.

– Företaget säger att hon springer för sakta och sorterar för långsamt. De tycker hon ska sortera lika fort som ett tidningstryckeri. Tänk själv, sortera 2 500 artiklar på en timme?

Ersättningen på 180 kronor per pass är på tok för låg och innebär
i praktiken gratisarbete, anser mamman.

– Betalning för fyra, fem timmar vore mer rimligt, säger hon.

Carina Scherdin, regionledare och tillfällig platschef i Umeå för Svensk direktreklam, säger att de har mätt hur mycket tid rundan bör ta. Inkluderar man uppackning, sortering, nedpackning i vagn och avrapportering, så hamnar hela arbetspasset på 2 timmar och 40 minuter.

– Och det får hon betalt för oavsett hur mycket trycksaker det är, säger Carina Scherdin. Den anställda får ett schablonbelopp för sorteringen på en timme och fem minuter. Har hon inget att sortera får hon ändå betalt. Vi tycker att vi uppfyller avtalet på alla punkter och har egentligen ingenting att tillägga.

Emelie gick med i facket i våras. Transports ombudsman Mikael
Danielsson i Umeå vill att  hon ska göra en egen tidmätning av sin arbetsinsats. Efter det kan Emelie eventuellt begära en ny mätning från företaget  och då justera ersättningen.

– Dessutom är hon behovsanställd, men vi anser att hon ska ha en
garanterad behovsanställning eftersom hon jobbar så mycket. Förra året blev det 51 helger, säger han.

Men någon garanterad behovsanställning är inte aktuell, enligt Carina Scherdin.

– För det måste man enligt avtalet vara 20 år eftersom det är att betrakta som en fast anställning, säger hon.

Själv har Emelie inte reagerat på den låga ersättningen. Men hon är ung och oerfaren och vet ju inte heller vad som borde vara rimligt, påpekar mamman som driver det hela. Det är också det som gör att ungdomar och nyanlända är extremt lätta att utnyttja, säger hon.

– Jag hade nog drivit den här saken även om min dotter inte fortsatt dela ut reklam. Det här är ju ett samhällsproblem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.