Avarnklubbens styrelse i Gävle
Close
Mats Andersson är ledamot i klubbstyrelsen på Avarn i Gävle. Lotta Hassel är klubbordförande och Julia Lundqvist sekreterare. Emma Olson, ledamot, jobbade som ordningsvakt under intervjun och kunde bara komma loss för fotografering.
Close
Månadens klubb

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Lotta Hassel ler bakom glasögonen. Hon är ordförande i Transportklubben på bevakningsföretaget Avarn i Gävle.

Lotta och Mats Andersson har varit med sedan klubben startades för elva, tolv år sedan. Båda ingår i klubbstyrelsen, tillsammans Julia Lundqvist och Emma Olson.

Vilken är den viktigaste frågan som klubben drivit genom åren?

– Arbetsmiljön, säger Mats Andersson och de andra nickar.

För några år sedan var skyddsvästar i fokus. I dag gäller diskussionerna saker som knivskyddshandskar och kroppsburna kameror.

Bakgrunden är förstås att jobbet som väktare och ordningsvakt blivit tuffare. Både Mats och Lotta jobbar ibland som biljettkontrollanter i kollektivtrafiken.

Mats visar ett filmklipp när en grupp kontrollanter tar hand om en resenär som vägrat lösa rätt sorts biljett, och som sedan blir våldsam.

– Det är omöjligt att göra ett sådant ingripande så att det ser bra ut på film. I dag räknar vi alltid med att bli filmade av allmänheten så fort något händer, förklarar Lotta Hassel.

På den fackliga prioriteringslistan finns även tryggheten i själva anställningen. I hela branschen är det vanligt med ”behovare”, som får rycka in på mer eller mindre lösa boliner.

– Vi har drivit behovsfrågan i alla år och det har blivit bättre, säger Mats Andersson. Men fortfarande är omkring en tredjedel av personalen hos oss behovare.

I klubben finns också en förståelse för Avarns situation. Marginalerna i branschen är små och bolagens tjänster upphandlas nästan alltid till lägsta pris.

– En tappad kund betyder ofta varsel om uppsägningar. Jag har själv blivit varslad flera gånger, säger Lotta Hassel.

Villkoren gör att förutsättningarna för det fackliga arbetet skiljer sig en del, jämfört med många andra yrkesgrupper. Det mesta av jobbet i Avarnklubben utförs på ledig, obetald tid.

Ett konkret mål för klubbstyrelsen är att öka medlemsantalet. På Avarn finns ett 30-tal ­kollektivare och alla är inte med i facket. Ännu.

Julia Lundqvist säger:

– Många unga tror att facket är ”någon annan”, och vet inte vad vi gör. Vi jobbar på att ändra den bilden. Tyvärr får dagens elever nästan ingen information från skolan om fackets roll på arbetsmarknaden.

Vad är det bästa med väktarjobbet?

– Kollegorna! säger Julia.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.