kollektivavtalets dag i Stockholm.
Close
Transport har samlat namn mot dumpade villkor och oschyst konkurrens i snart ett år. Här på kollektivavtalets dag i Stockholm.
Close

Fackens medborgarinitiativ når inte målet i Europa

En månad kvar tills en miljon européer skulle ha skrivit på för schysta villkor på vägarna. Antalet är uppe i runt 165 000. De nordiska EU-länderna och Belgien är ensamma om att ha klarat sina miniminivåer.

– Det är i alla fall ett tydligt budskap från oss i Norden att vi har sett problemen med oschyst konkurrens och usla villkor, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Och att vi kräver att något måste göras åt detta.

Det handlar om Fair transport Europe. Ett medborgarinitiativ som drogs i gång av fackförbund i Europa. Med hjälp av en miljon namnunderskrifter mot dumpningen av villkor på vägar, vatten och i luften skulle facken tvinga upp frågan om schysta villkor och schyst konkurrens på EU-politikernas bord.

Så här fungerar ett europeiskt medborgarinitiativ:

Politikerna i EU-kommissionen är tvungna att lyssna och överväga lagförslag om en miljon medborgare kräver det. Ytterligare en gräns finns för att politikerna ska tvingas ta upp frågan: I minst sju av 28 EU-länder måste en nationell undre gräns för antalet underskrifter nås.

Gränser som kampanjen realistiskt sett inte kommer att nå under de veckor som är kvar till slutdatum. Insamlingen har snart pågått i ett år – och en miljon namn är alltför långt borta.

– Medborgarinitiativ är både krångligt och svårt att genomföra, säger Magnus Falk. Det märks att det inte är meningen att EU-medborgarna ska kunna göra sina röster hörda på det här sättet.

När han räknar ihop de svenska underskrifterna blir antalet runt 18 000, flera tusen fler än minimigränsen för landet. Och insamlandet fortsätter: Till exempel vid nästa veckas Elmiamässa då transportare kommer att finnas på plats med datorn.

Utöver Sverige har bara Danmark, Finland och Belgien nått sina nationella minimigränser.

– De fackliga organisationerna nere i Europa har inte fått med sig sina medlemmar, säger Magnus Falk. Facken prioriterar uppenbarligen frågan olika i de olika länderna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.