Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB
Close
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv).
Close
Miljardmissen

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Statistik från Pensionsmyndigheten visar att över 75 000 personer som är 68 år och äldre inte har tagit ut sin allmänna pension. Det är människor som inte längre är folkbokförda i Sverige. Totalt ligger nästan 6,5 miljoner kronor allmän pension och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns en okänd summa tjänstepension att hämta, därför att bolagen inte kan hitta kunder som har lämnat landet när det är dags för pension.

Renée Andersson är utredare på LO med ansvar för tjänstepension. Hon konstaterar att de som arbetar tillfälligt i landet måste få information om sin pension medan de fortfarande är kvar i Sverige.

– Det är ett problem att alla inte får ut sin tjänstepension. Det är jätteviktigt att vi ser till att så många som möjligt får information om sina rättigheter. Men det är en utmaning att nå ut till alla som jobbar här tillfälligt, säger hon.

Både fack och arbetsgivare

Vems ansvar är det att informera tillfälligt anställda om deras rätt till pension?

– När det gäller den kollektiv­avtalade tjänstepensionen vilar ett stort ansvar både på den fackliga organisationen och på arbetsgivaren att se till att alla anställda får den informationen, säger Renée Andersson.

För ungefär två år sedan bildade därför LO, PTK och arbetsgivarna på den privata sidan det gemensamma informationsbolaget Avtalat. Här finns information på svenska, engelska, spanska, polska och arabiska om pension både till arbetstagare och arbetsgivare som vill informera anställa om deras rättigheter.

Kan facket göra mer för att de som arbetar tillfälligt i Sverige och bara talar sitt modersmål flytande inte ska missa sin pension?

– Alla LO:s förbund har försäkringsinformatörer. De finns ute på arbetsplatserna och informerar anställda om de försäkringar och pensioner som ingår på arbetsplatser där det finns kollektivavtal, säger Renée Andersson.

Inte lägga på lönen

Hon förklarar att LO inte vill att arbetsgivarna lägger på ett belopp på lönen i stället för att betala ut tjänstepension.

– Att betala ut pengarna som lön känns väldigt osäkert, eftersom vi inte har någon möjlighet att kontrollera att den kommer den anställda till del.

Kan arbetsgivarna göra mer för att de som arbetar tillfälligt i Sverige ska få ut sin pension?

– De har ett jättestort ansvar, det är ju de som dagligdags träffar de anställda. Man kan fundera över om de som har anställda med andra modersmål än svenska ska tillhandahålla information om pensioner på fler olika språk, säger Renée Andersson på LO.

Den enskildes ansvar

Svenskt Näringslivs försäkringsexpert, Ingvar Backle, svarade skriftligt på Transportarbetarens frågor om missade pensionspengar.

Hur ser Svenskt Näringsliv på att de som har jobbat tillfälligt i Sverige men inte bor kvar i landet när du uppnår pensionsåldern inte alltid får ut sin pension?

– Om de har varit anställda av en svensk arbetsgivare har ju denne betalat in avgifter kopplade till den anställdes utbetalda lön, så naturligtvis tycker vi att den enskilde ska få ut pension grundat på de inbetalningarna.

Vems ansvar är det att se till att de som jobbar här tillfälligt får ut den pension som de har rätt till?

– Det måste självklart ligga på den enskilde. Har man arbetat i andra länder än det där man är bosatt när man kan/vill ta ut sin pension är det ju bara den enskilde som vet. Att lägga ansvaret på någon annan fungerar inte eftersom folkbokför­ing håller en högst blandad kvalitet i världens olika länder. Om någon annan tredje part skulle åläggas att söka ”world wide” är risken ändå överhängande att många individer inte skulle hittas.

Transportarbetaren har sökt socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar, pengar, pengar…

Ledare. Pengar. Det är det som får världen att snurra om man ska tro den gamla musikdängan Liza Minelli sjöng. Och visst styr pengar det mesta. Till exempel styr det arbetskraftsinvandringen, om man får stanna i landet eller inte.

Transports förhandlingsdelegation för Hamn och stuveriavtalet.

”Oerhört kärvt läge”

Hamn. Transports förhandlingar för hamn- och stuveriavtalet har startat. Förhandlingsdelegationen är samlade på Näringslivets hus i Stockholm och parterna står långt ifrån varandra.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.