Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB
Close
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv).
Close
Miljardmissen

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Statistik från Pensionsmyndigheten visar att över 75 000 personer som är 68 år och äldre inte har tagit ut sin allmänna pension. Det är människor som inte längre är folkbokförda i Sverige. Totalt ligger nästan 6,5 miljoner kronor allmän pension och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns en okänd summa tjänstepension att hämta, därför att bolagen inte kan hitta kunder som har lämnat landet när det är dags för pension.

Renée Andersson är utredare på LO med ansvar för tjänstepension. Hon konstaterar att de som arbetar tillfälligt i landet måste få information om sin pension medan de fortfarande är kvar i Sverige.

– Det är ett problem att alla inte får ut sin tjänstepension. Det är jätteviktigt att vi ser till att så många som möjligt får information om sina rättigheter. Men det är en utmaning att nå ut till alla som jobbar här tillfälligt, säger hon.

Både fack och arbetsgivare

Vems ansvar är det att informera tillfälligt anställda om deras rätt till pension?

– När det gäller den kollektiv­avtalade tjänstepensionen vilar ett stort ansvar både på den fackliga organisationen och på arbetsgivaren att se till att alla anställda får den informationen, säger Renée Andersson.

För ungefär två år sedan bildade därför LO, PTK och arbetsgivarna på den privata sidan det gemensamma informationsbolaget Avtalat. Här finns information på svenska, engelska, spanska, polska och arabiska om pension både till arbetstagare och arbetsgivare som vill informera anställa om deras rättigheter.

Kan facket göra mer för att de som arbetar tillfälligt i Sverige och bara talar sitt modersmål flytande inte ska missa sin pension?

– Alla LO:s förbund har försäkringsinformatörer. De finns ute på arbetsplatserna och informerar anställda om de försäkringar och pensioner som ingår på arbetsplatser där det finns kollektivavtal, säger Renée Andersson.

Inte lägga på lönen

Hon förklarar att LO inte vill att arbetsgivarna lägger på ett belopp på lönen i stället för att betala ut tjänstepension.

– Att betala ut pengarna som lön känns väldigt osäkert, eftersom vi inte har någon möjlighet att kontrollera att den kommer den anställda till del.

Kan arbetsgivarna göra mer för att de som arbetar tillfälligt i Sverige ska få ut sin pension?

– De har ett jättestort ansvar, det är ju de som dagligdags träffar de anställda. Man kan fundera över om de som har anställda med andra modersmål än svenska ska tillhandahålla information om pensioner på fler olika språk, säger Renée Andersson på LO.

Den enskildes ansvar

Svenskt Näringslivs försäkringsexpert, Ingvar Backle, svarade skriftligt på Transportarbetarens frågor om missade pensionspengar.

Hur ser Svenskt Näringsliv på att de som har jobbat tillfälligt i Sverige men inte bor kvar i landet när du uppnår pensionsåldern inte alltid får ut sin pension?

– Om de har varit anställda av en svensk arbetsgivare har ju denne betalat in avgifter kopplade till den anställdes utbetalda lön, så naturligtvis tycker vi att den enskilde ska få ut pension grundat på de inbetalningarna.

Vems ansvar är det att se till att de som jobbar här tillfälligt får ut den pension som de har rätt till?

– Det måste självklart ligga på den enskilde. Har man arbetat i andra länder än det där man är bosatt när man kan/vill ta ut sin pension är det ju bara den enskilde som vet. Att lägga ansvaret på någon annan fungerar inte eftersom folkbokför­ing håller en högst blandad kvalitet i världens olika länder. Om någon annan tredje part skulle åläggas att söka ”world wide” är risken ändå överhängande att många individer inte skulle hittas.

Transportarbetaren har sökt socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Collage med mans- och kvinnosilhuetter på bakgrund av tusenlappar.

Sök LO-stipendium för ökad jämställdhet

Facklig feminism. LO vill uppmuntra fler fackligt aktiva kvinnor och män att engagera sig för ökad jämställdhet och allas lika värde och rätt i arbetslivet.

Transport slutar skicka ut almanackor

Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.