Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
Bidhu Bhushan Das jobbar som bud i Sverige. Han vet att han tjänar in pengar till pensionen, men tycker att det behövs mer information om hur han ska få ut pengarna om han inte bor i Sverige när han går i pension.
Close

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Bidhu Bhushan Das kom till Sverige från Bangladesh för tre år sedan.

– Jag planerar att stanna kvar, men ingen vet hur det blir i framtiden, säger han när vi ses på Odenplan i centrala Stockholm strax före lunch i slutet av november.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp
Pensionspengar från Sverige vore till stor nytta när man blir gammal, tycker Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

Av en tidigare arbetsgivare har han fått information om att han tjänar in pengar till allmän pension i Sverige.

– Men jag vet inte hur jag ska göra för att få ut pengarna. Det finns ett informationsglapp, säger han.

Bidhu Bhushan Das talar bra engelska, men många av hans kollegor har svårt att kommunicera på svenska eller engelska.

Tror du att de känner till att de har rätt till pension om de skulle lämna landet?

– Många av mina kollegor vet inget om svensk pension. Vi är nya i Sverige och kan inte mycket om svenska lagar, säger han.

En person som har arbetat tre år i Sverige och haft en månadslön på 25 000 kronor har, enligt Pensionsmyndighetens förenklade beräkningar, tjänat ihop ungefär 700 kronor i månaden till sin allmänna pension – från pensionsåldern livet ut. Det är mycket pengar i Bangladesh, motsvarande nästan 7 000 kronor, säger Bidhu Bhushan Das.

– Det är till stor nytta när man blir gammal.

Sverige har inget så kallat konventionsavtal med Bangladesh. Om Bidhu Bhushan Das inte bor kvar i Sverige när det är dags för pension måste han därför själv ta kontakt med den svenska pensionsmyndigheten – alternativt se till att Skatteverket vet vilken adress det går att nå honom på.

Gaganderp Singh Dmillon. Foto: Kamilla Kvarntorp
För Gaganderp Singh Dmillon var det en nyhet att han har rätt till svenska pensionspengar om han flyttar ifrån Sverige. ”Det är användbara pengar”, säger han. Foto: Kamilla Kvarntorp

Gaganderp Singh Dmillon, som också jobbar som bud, kom från Indien för ett år sedan.

För honom var det en nyhet att han har rätt till svensk pension om han lämnar landet.

– Det är bra att jag får veta det nu. Och det är ju rimligt, varför skulle jag inte vara berättigad till svensk pension när jag jobbar här, säger han.

Sverige har konventionsavtal med Indien. Det betyder att han måste kontakta Indiens motsvarighet till Pensionsmyndigheten när han uppnår pensionsåldern. Den indiska myndigheten tar då kontakt med den svenska pensionsmyndigheten, som sedan betalar ut pensionen månadsvis livet ut.

– Det är användbara pengar, säger Gaganderp Singh Dmillon.

Vi träffar även tre bud från Pakistan som inte känner till att de har rätt till svenska pensionspengar om de har flyttat ifrån Sverige när de uppnår pensionsåldern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cevas Zalandolager i Brunna. Foto: Lilly Hallberg

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.