”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.
Close
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.
Close
Månadens medlem

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Det var hundintresset som fick Moa Petersdotter att söka sig till bevakningsbranschen.

– Jag ville ha ett jobb där jag kunde ha med hunden. Jag drev eget ett tag, gick ut med andras hundar och höll kurser i min lokala brukshundklubb. Men hunddagis var inte riktigt min grej, så jag bestämde mig för att bli väktare, säger hon.

Jura har ett särskilt halsband på sig när hon är på jobbet. Då vet hon att hon ska jobba. Foto: Pernilla Ahlsén
Jura har ett särskilt halsband på sig när hon är på jobbet. Då vet hon att hon ska jobba. Foto: Pernilla Ahlsén

Då hade Moa precis skaffat Jura, en malinois, som passar bra både som tävlingshund och väktarhund. Men innan Jura kunde utbildas till väktarhund fick hon genomgå ett lämplighetstest hos polisen.

Där tittar de på hur hunden reagerar i olika situationer.

Måste vara stabil

– Den ska ha bra lek- och kamplust och klara av att kampa i konstiga miljöer, på hala golv och i skramliga trappor. Hunden måste vara stabil och kunna hantera sina känslor. Om den blir skrämd måste den kunna hantera det och inte fly till skogs. Och när man visar att det som skrämmer hunden inte är farligt, ska den kunna avreagera på det och inte ha kvar några rädslor, säger Moa.

Hon jobbar natt och med Jura vid sin sida kan hon jobba ensam och ändå gå rond på utsatta ställen.

– De kunder som anlitar väktare med hund vill att hunden ska synas för att det är avskräckande. Vi jobbar ofta utomhus, på byggen till exempel, där de har problem med obehöriga inne på området. Där är hunden ett respektingivande arbetsredskap, säger Moa.

När hon är ledig tränar de. De tävlar i en gren som innehåller lydnad, skydd, spår och uppsökande av föremål och personer. Det är förmågor som behövs både på tävlingar och i väktartjänsten.

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Jura. Foto: Pernilla Ahlsén
Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och Jura. Foto: Pernilla Ahlsén

Schemalagd utbildning

Som hundförare på Securitas har Moa åtta timmar schemalagd utbildning med hundinstruktör varje månad. Där tränar de med andra väktarhundar och försöker återskapa realistiska situationer.

– Men jag och Jura tränar mycket mer utöver det. De flesta hundförare är hundnördar ut i fingerspetsarna och gillar att träna mycket. Det krävs nästan för att det ska funka. Eftersom vi har utbildningskraven på oss så lägger vi ner mycket mer tid på jobbet än vanliga väktare som inte har hund, säger Moa.

En väktare får använda sig av sin väktarhund i nödvärn eller för att skydda någon annan, men hittills har hon aldrig hamnat i en situation där det har behövts.

– Men Jura säger till om någon står bakom ett hörn eller innanför en dörr så att jag kan vara beredd på det. Det är det som gör henne till min största trygghet. Jag blir sällan överraskad, säger Moa.

”Oslagbart jobb”

Hon har jobbat som väktare med väktarhund i tre år nu och trivs väldigt bra.

– Om man är så hundintresserad som jag är så är det här ett oslagbart jobb. Jag måste lägga otroligt mycket tid på hunden för att kunna tävla och det skulle vara svårt om jag hade ett vanligt nio till fem-jobb, så det här passar oss väldigt bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Biljettkontroll i busväder

Bevakning. I snålblåst eller sol. Väktarna som kontrollerar biljetter i Östergötland är ute varenda dag och ser till att resenärerna betalar.

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.