”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.
Close
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.
Close
Månadens medlem

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Det var hundintresset som fick Moa Petersdotter att söka sig till bevakningsbranschen.

– Jag ville ha ett jobb där jag kunde ha med hunden. Jag drev eget ett tag, gick ut med andras hundar och höll kurser i min lokala brukshundklubb. Men hunddagis var inte riktigt min grej, så jag bestämde mig för att bli väktare, säger hon.

Jura har ett särskilt halsband på sig när hon är på jobbet. Då vet hon att hon ska jobba. Foto: Pernilla Ahlsén
Jura har ett särskilt halsband på sig när hon är på jobbet. Då vet hon att hon ska jobba. Foto: Pernilla Ahlsén

Då hade Moa precis skaffat Jura, en malinois, som passar bra både som tävlingshund och väktarhund. Men innan Jura kunde utbildas till väktarhund fick hon genomgå ett lämplighetstest hos polisen.

Där tittar de på hur hunden reagerar i olika situationer.

Måste vara stabil

– Den ska ha bra lek- och kamplust och klara av att kampa i konstiga miljöer, på hala golv och i skramliga trappor. Hunden måste vara stabil och kunna hantera sina känslor. Om den blir skrämd måste den kunna hantera det och inte fly till skogs. Och när man visar att det som skrämmer hunden inte är farligt, ska den kunna avreagera på det och inte ha kvar några rädslor, säger Moa.

Hon jobbar natt och med Jura vid sin sida kan hon jobba ensam och ändå gå rond på utsatta ställen.

– De kunder som anlitar väktare med hund vill att hunden ska synas för att det är avskräckande. Vi jobbar ofta utomhus, på byggen till exempel, där de har problem med obehöriga inne på området. Där är hunden ett respektingivande arbetsredskap, säger Moa.

När hon är ledig tränar de. De tävlar i en gren som innehåller lydnad, skydd, spår och uppsökande av föremål och personer. Det är förmågor som behövs både på tävlingar och i väktartjänsten.

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Jura. Foto: Pernilla Ahlsén
Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och Jura. Foto: Pernilla Ahlsén

Schemalagd utbildning

Som hundförare på Securitas har Moa åtta timmar schemalagd utbildning med hundinstruktör varje månad. Där tränar de med andra väktarhundar och försöker återskapa realistiska situationer.

– Men jag och Jura tränar mycket mer utöver det. De flesta hundförare är hundnördar ut i fingerspetsarna och gillar att träna mycket. Det krävs nästan för att det ska funka. Eftersom vi har utbildningskraven på oss så lägger vi ner mycket mer tid på jobbet än vanliga väktare som inte har hund, säger Moa.

En väktare får använda sig av sin väktarhund i nödvärn eller för att skydda någon annan, men hittills har hon aldrig hamnat i en situation där det har behövts.

– Men Jura säger till om någon står bakom ett hörn eller innanför en dörr så att jag kan vara beredd på det. Det är det som gör henne till min största trygghet. Jag blir sällan överraskad, säger Moa.

”Oslagbart jobb”

Hon har jobbat som väktare med väktarhund i tre år nu och trivs väldigt bra.

– Om man är så hundintresserad som jag är så är det här ett oslagbart jobb. Jag måste lägga otroligt mycket tid på hunden för att kunna tävla och det skulle vara svårt om jag hade ett vanligt nio till fem-jobb, så det här passar oss väldigt bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Locket på är inte lösningen

Krönika. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Säkerhetskontrollerna går mycket snabbare

Bevakning. I somras invigdes en ny säkerhetskontroll på Arlandas terminal 5. Kaoset, som utbröt på grund av underbemanning efter pandemin, uteblev. Mer personal är på plats. Kontrollerna går snabbare och någon oro inför en väntad julrusch märks inte bland flygplatskontrollanterna.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Dyrtider
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.

Mhamed Åkahim, Mahmond Idris Alamin och Mahmut Muzappar. Foto: Johm Antonsson

Hjälper du polisen, taxichaufför?

Enkät. Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.

Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.