”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.
Close
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.
Close
Månadens medlem

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Det var hundintresset som fick Moa Petersdotter att söka sig till bevakningsbranschen.

– Jag ville ha ett jobb där jag kunde ha med hunden. Jag drev eget ett tag, gick ut med andras hundar och höll kurser i min lokala brukshundklubb. Men hunddagis var inte riktigt min grej, så jag bestämde mig för att bli väktare, säger hon.

Jura har ett särskilt halsband på sig när hon är på jobbet. Då vet hon att hon ska jobba. Foto: Pernilla Ahlsén
Jura har ett särskilt halsband på sig när hon är på jobbet. Då vet hon att hon ska jobba. Foto: Pernilla Ahlsén

Då hade Moa precis skaffat Jura, en malinois, som passar bra både som tävlingshund och väktarhund. Men innan Jura kunde utbildas till väktarhund fick hon genomgå ett lämplighetstest hos polisen.

Där tittar de på hur hunden reagerar i olika situationer.

Måste vara stabil

– Den ska ha bra lek- och kamplust och klara av att kampa i konstiga miljöer, på hala golv och i skramliga trappor. Hunden måste vara stabil och kunna hantera sina känslor. Om den blir skrämd måste den kunna hantera det och inte fly till skogs. Och när man visar att det som skrämmer hunden inte är farligt, ska den kunna avreagera på det och inte ha kvar några rädslor, säger Moa.

Hon jobbar natt och med Jura vid sin sida kan hon jobba ensam och ändå gå rond på utsatta ställen.

– De kunder som anlitar väktare med hund vill att hunden ska synas för att det är avskräckande. Vi jobbar ofta utomhus, på byggen till exempel, där de har problem med obehöriga inne på området. Där är hunden ett respektingivande arbetsredskap, säger Moa.

När hon är ledig tränar de. De tävlar i en gren som innehåller lydnad, skydd, spår och uppsökande av föremål och personer. Det är förmågor som behövs både på tävlingar och i väktartjänsten.

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Jura. Foto: Pernilla Ahlsén
Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och Jura. Foto: Pernilla Ahlsén

Schemalagd utbildning

Som hundförare på Securitas har Moa åtta timmar schemalagd utbildning med hundinstruktör varje månad. Där tränar de med andra väktarhundar och försöker återskapa realistiska situationer.

– Men jag och Jura tränar mycket mer utöver det. De flesta hundförare är hundnördar ut i fingerspetsarna och gillar att träna mycket. Det krävs nästan för att det ska funka. Eftersom vi har utbildningskraven på oss så lägger vi ner mycket mer tid på jobbet än vanliga väktare som inte har hund, säger Moa.

En väktare får använda sig av sin väktarhund i nödvärn eller för att skydda någon annan, men hittills har hon aldrig hamnat i en situation där det har behövts.

– Men Jura säger till om någon står bakom ett hörn eller innanför en dörr så att jag kan vara beredd på det. Det är det som gör henne till min största trygghet. Jag blir sällan överraskad, säger Moa.

”Oslagbart jobb”

Hon har jobbat som väktare med väktarhund i tre år nu och trivs väldigt bra.

– Om man är så hundintresserad som jag är så är det här ett oslagbart jobb. Jag måste lägga otroligt mycket tid på hunden för att kunna tävla och det skulle vara svårt om jag hade ett vanligt nio till fem-jobb, så det här passar oss väldigt bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Frank Karlsson:
    20 augusti, 2024

    Låter som ett yrke som skulle vara fantastiskt att få jobba med.

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.