SM i krankörning på lastbilsmässan i Jönköping.
Close
SM i krankörning ställde höga krav på träffsäkerhet. I hytten på den här bilden sitter kranföraren Lars Andersson från Bengtsfors.
Close

Ett lyft i mästarklass

Trä en elstolpe genom ett bildäck utan att nudda. Stapla reglar och däck utan att de välter. Så fort som möjligt. I helgen var det SM i krankörning på Elmia lastbil. Henrik Liljegren från Tuna kammade hem segern – för tredje gången.

Den som var på lastbilsmässan i Jönköping förra veckan kanske såg en elstolpe åka upp och ner och fram och tillbaks i luften. Det var helt i sin ordning – SM i krankörning pågick större delen av lördagen.

Tävlande skulle lyfta upp stolpen och trä den genom ett däck utan att nudda kanterna. För varje streck på stolpen som gick igenom nålsögat blev det tio sekunders avdrag från den tid det verkligen tog. Sedan samma sak en gång till, fast nu genom ett mindre däck.

Nästa och sista tävlingsmomentet: Stapla reglar på en hög och ovanpå den lägga fyra däck på varandra – och få dem att ligga kvar. För varje däck – räknat från däck nummer två – plockade den som lyckades få allt att ligga kvar hem tio sekunders avdrag.

Henrik Liljegren från Tuna utanför Vimmerby gjorde allt på kortast tid och kammade hem SM-segern – för tredje gången. Tid: 4:08 minuter.

– Det känns bra, säger Henrik Liljegren. Det var ju det som var målet. Första gången jag vann var 2010. 2012 försökte jag försvara titeln men kom tvåa. 2014 vann jag – och nu vann jag igen.

Borde det här inte vara ett argument för att höja lönen?

– Haha, jo det borde ju vara det. Det har jag inte pratat om.

Tänker du försvara titeln nästa gång?

– Ja det är väl tanken! Det är en rolig grej. Och det handlar om taktik där uppe i hytten, det är mycket att titta och fundera på. Man kan klara banan på många olika sätt.

På delad andra plats kom Andreas Olsson från Herrljunga och Henrik Liabäck från Mullsjö med 4:48 minuter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.