Transports ordförande Lars Lindgren firar med tårta.
Close
En rejäl bit tårta – för att fira Sveriges första 15 000 underskrifte för schysta villkor på vägarna.
Close

En tårta för schysta villkor

I Sverige har över 15 000 personer har skrivit på för schysta villkor på vägarna. Totalt har medborgarinitiativet samlat 93 708 namn i Europa. Målet är en miljon underskrifter senast den 14 september. – En streetfighter ger sig aldrig, sa Transports ordförande Lars Lindgren när förbundet i dag firade att en första svensk gräns är nådd.

Transport samlar – tillsammans med flera svenska fack och en mängd fack från andra länder i Europa – namn mot dumpningen av villkor på vägar, vatten och i luften. Med en miljon människor i ryggen ska facken tvinga upp frågan om schysta villkor och schyst konkurrens på EU-politikernas bord.

Så här fungerar ett europeiskt medborgarinitiativ:

Politikerna i EU-kommissionen är tvungna att lyssna och överväga lagförslag om en miljon medborgarna skriver under. Ytterligare en gräns finns för att politikerna ska tvingas ta upp frågan: I minst sju av 28 EU-länder måste en nationell undre gräns för antalet underskrifter nås.

Och det är där Sverige är i dag. Som andra land i Europa har Sverige nått sitt minimimål: 15 000 underskrifter. Danmark var först.

– Avdelningarna har gjort ett bra jobb, sa Lars Lindgren. Bara på uppsökeriveckan senast fick vi in över 3 000 namn.

Samtidigt har Transport satt ett betydligt högre internt mål på 75 000 svenska underskrifter.

– Med lite rabatt har vi 55 000 kvar nu, sa han och skar sig en bit av den Fair transport Europe-märkta tårtan som serverades på förbundskontoret i dag, tisdag.

Han konstaterar samtidigt att det är långt kvar till en miljon underskrifter, oavsett om Sverige når sitt andra mål.

– Men en streetfighter ger sig aldrig. Och för övrigt kommer vi att alltid att kunna använda våra svenska underskrifter när vi ska påverka riksdag och regering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.