Arlandaklubben
Close
Dagis, vadå? På Arlanda rör sig otroligt mycket folk. Det är en ständig källa till sjukdom, berättar Aram Hassan Reza (ledamot), Filip Rydolw (ordförande) och Sabina Svensson (huvudskyddsombud). Andreas Lind (vice ordförande) och Elisabeth Lavér och Veronica Ytterberg (ledamöter) är inte med på bild.
Close
Månadens klubb

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

– Det är viktigt att vi syns och hörs, säger huvudskyddsombudet Sabina Svensson. Klubbordförande Filip Rydow fyller i:

– Vi är en stark klubb, så vi kan påverka.

Han nickar åt ledamoten Aram Hassan Reza som också sitter vid bordet i den nya klubblokalen.

– Aram är jäkligt vass på att rekrytera medlemmar och se till att de kommer i väg på facklig utbildning.

Det är inget märkvärdigt han gör, kontrar Aram.

– Visar att jag finns där, för deras skull. Alla har sina behov. En del är trötta, tycker att jobbet är tungt. Andra har problem hemma. Det kan ha blivit något missförstånd med chefen. I slutändan vill alla trygghet och stöd, någon att prata med.

– Men, tillägger han, vi har så många medlemmar att vi inte kan vara på alla platser samtidigt, tyvärr.

Arlandaklubbens maskot
Arlandaklubbens maskot.  Foto: Justina Öster

Därför ska klubben förbättra kommunikationen ytterligare, intygar Filip och Sabina – som tillsammans delar på den fackliga heltiden, 50 procent var. Fast ibland blir det mer. En kanal är den egna Facebook­gruppen, där de lägger upp bilder och berättar vad de gör. Fast alla gillar inte ny teknik och vill ha info på papper.

Förbättringar av arbetsmiljön är en ständigt pågående process. Kontrollanterna har besvär med allt från knän, armar och axlar till psykosociala problem. Den långa historien av benhinneinflammationer har däremot brutits. Lösningen var ergonomiska mattor på de hårda marmor- och betonggolven och gelédynor i arbetsskorna.

Annars handlar det om att utrustning går sönder och behöver bytas ut. Förra sommarens värmebölja ledde också till att klubben och ledningen gemensamt såg över ­ventilationen. Nya kylaggregat installerades och­ film sattes upp för fönstren.

– Samarbetet är bra både med Nokas och Swedavia, som äger lokalerna, säger Filip.

Tillbudsrapporteringen på intranätet och via en app är också en viktig fråga.

– Som på alla arbetsplats­er borde fler tillbud rapporteras. Däremot anmäls olycksfallen. Tillsammans med företaget tittar vi på hur vi ska få fler att rapportera om tillbuden, säger Sabina.

Här drar fack och arbets­givare åt samma håll, på­pek­ar Filip Rydolw.

– Det är viktigt för oss att ha statistiskt underlag om vi ska gå till ledningen och begära förbättringar. Det är som alltid: Finns händelser inte på papper så finns de inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Obehörig i varselväst stoppad bland planen

Bevakning. Säkerhetspersonal på Arlanda upptäckte tidigt på söndagsmorgonen en obehörig man i varselväst ute vid flygplanen. Mannen greps kort senare av polis och är nu misstänkt för sabotage.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.