Petro Burjak kör ofta själv till fronten med fordon som han skaffat från utlandet. Foto: Privat
Close
Petro Burjak kör ofta själv till fronten med fordon som han skaffat från utlandet.
Close

En rysk mina kostade honom båda benen och två fingrar

Mötet. Under många år körde Petro Burjak tunga lastbilar i hela Europa. I september 2022 förändrade en rysk stridsvagnsmina hans liv på ett dramatiskt sätt. På ont. Men i slutändan kanske lite på gott också.

Vi strålar samman på en bensinmack i Przemyśl i sydöstra delen av Polen, bara någon mil från den ukrainska gränsen. Klockan är tio på kvällen och den konvoj med humanitär hjälp från Göttingen i Tyskland, som Petro ska följa över gränsen, ska strax anlända.

Petro Burjak kommer körande i en vanlig automatbil. Han visar hur han hanterar gaspedalen med högra benet, eller rättare sagt med protesen som går upp till halva låret och även innefattar ett konstgjort knä.

– När protesfoten väl är på gaspedalen kan jag köra i stort sett normalt. Protesen på det vänstra benet, som går upp till halva underbenet och hanterar bromspedalen, fungerar utan problem, säger Petro Burjak.

Går gör han fortfarande med hjälp av kryckor.

Inte mycket hemma

Under sina 16 år som yrkeschaufför var han anställd av en ukrainsk, en litauisk och en polsk transportfirma. Det var inte mycket av familjeliv. Han var borta under fem, sex månader i taget och sedan en månad hemma med familjen – sin fru och två barn. År 2021 lyckades han spara ihop pengar till familjens egen lägenhet i utkanten av hemstaden Lviv.

Den 24 februari 2022 angrep Ryssland Ukraina och Petros liv tog en ny vändning.

– Jag var i Spanien med min lastbil och ringde direkt till min firma och sa att jag ska hem till Ukraina och anmäla mig som frivillig till försvarsstyrkorna.

Trots att han förlorat båda benen och flera fingrar på vänster hand har Petro Burjak inte givit upp. Foto: Tadeusz Rawa
Trots att han förlorat båda benen och flera fingrar på vänster hand har Petro Burjak inte givit upp. Foto: Tadeusz Rawa

Efter en kort utbildning i västra Ukraina skickades han till fronten som förare i en sappörtrupp (se fotnot i slutet av artikeln).

Under tre månader vid fronten klarade han sig utan större skavanker. Men så kom den 6 september 2022 och Petro Burjaks liv förändrades för alltid.

– Vi gjorde en rekognosering med två terrängbilar – i den första, som jag körde, satt vi fyra sappörer, och i den andra fyra pojkar från den militära underrättelsetjänsten. Min bil var från Storbritannien så jag satt bakom ratten på högra sidan.

Petro värst drabbad

När bilen körde på en rysk stridsvagnsmina, innehållande 9,6 kilo trotyl, med högra framhjulet var det Petro som drabbades värst. Explosionen sargade hans båda ben svårt och tog två fingrar på vänstra handen. Han fick dessutom ett djupt sår i halsen som skar av en halsartär.

Explosionen uppmärksammades av ett ryskt jaktflygplan. Piloten gjorde en extra sväng och började flyga in mot de åtta ukrainska soldaterna för att göra slut på dem.

– Men han sköt aldrig. Hade nog fått slut på ammunition. Själv räddades jag av en soldat från den andra bilen som la ett provisoriskt förband på mina skador. De körde mig och de andra tre sappörerna, som alla hade kastats ut ur bilen av explosionen, till ett medicinskt center.

Därifrån flögs Petro med helikopter till ett sjukhus i Mykolajiv och efter några dagar till ett större sjukhus i Odessa.

– Under det första dygnet höll jag på att dö två gånger men räddades. På sjukhuset i Odessa var jag nära döden ytterligare två gånger, men räddades. Under sammanlagt tre veckor låg jag i koma.

Minneslucka

Mycket av det Petro berättar är egentligen vad andra berättat för honom.

– Jag har en minneslucka från två dagar före explosionen tills jag vaknade upp ur min koma i Odessa.

Minexplosionen tog även två fingrar på Petro Burjaks vänstra hand. Foto: Tadeusz Rawa
Minexplosionen tog även två fingrar på Petro Burjaks vänstra hand. Foto: Tadeusz Rawa

– De sa att jag gång på gång ställde två frågor direkt efter explosionen: Är mina pojkar vid liv? Ja, det är de. Har bilen gått åt helvete? Ja, det har den.

Efter flera operationer var resultatet följande: högra benet amputerat mitt på låret, vänstra benet amputerat mitt på underbenet, lillfingret och ringfingret på den vänstra handen borta, medan långfingret och pekfingret nästan var stela.

Petro flögs till ett rehabcenter i Tyskland där han fick sina första proteser och började lära sig att gå. Sedan förflyttades han till ett nyöppnat Superhumans center utanför Lviv där amputerade ukrainska soldater får proteser och rehabilitering. Där fick han ett nytt par proteser och lärde sig slutligen att gå, om än med hjälp av kryckor.

Ville hjälpa

Redan på sjukhuset i Odessa började han tänka på att han skulle vilja hjälpa sina kamrater vid fronten. De saknade ofta fordon och andra förnödenheter. Men hur? frågade han sig.

– Här är en telefon. Börja ringa, sa hans fru.

Och det gjorde han. Snart skaffade han sig ett brett kontaktnät av människor och institutioner beredda att hjälpa, i länder som Tyskland, Italien, Frankrike, USA. Så småningom registrerade han en välgörenhetsstiftelse.

Trots två benproteser kan Petro Burjak hantera gas- och bromspedaler i en automatbil. Foto: Tadeusz Rawa
Trots två benproteser kan Petro Burjak hantera gas- och bromspedaler i en automatbil. Foto: Tadeusz Rawa

– Jag kan ju bilar så jag har framför allt tagit in olika fordon. Bilar, minibussar, terrängfordon och brandbilar som jag sedan har skickat, ofta själv kört, till fronten. De kommer oftast fullastade med humanitär hjälp.

Petros verksamhet har uppmärksammats av ryssarna. Han visar en kort filmsnutt som någon från Ryssland skickat till hans mobil. Den visar hur ryska soldater avrättar en ukrainsk krigsfånge.

– De försöker att knäcka mig psykiskt. Men det kommer de aldrig att lyckas med, säger Petro Burjak.

Gåva från Göttingen

Konvojen från Tyskland anländer – det är två brandbilar och ett ambulansfordon, en gåva från staden Göttingen i centrala Tyskland. Det blir en timmes köande vid den polsk-ukrainska gränsen och sedan ett par timmars pappersexercis på själva gränsen.

Klaas Kunst är chef för avdelningen för internationellt samarbete inom Göttingens stadsförvaltning och ledare för hjälpkonvojen.

– Det var en snabb och spontan aktion. Vi blev kontaktade av en ukrainsk kvinnlig psykolog, Taisilia Stachovska, som bor i Göttingen och som var i kontakt med Petro. Göttingens borgmästare, Petra Broistedt, beslutade att skänka två brandbilar och ett ambulansfordon, säger Klaas Kunst.

Stort hjärta

Också Göttingens invånare visade ett stort hjärta och på några få dagar kunde alla tre fordon fyllas med humanitär hjälp – kläder, sovsäckar, desinfektionsmedel, masker, djurfoder och annat. Alla de sju personerna i konvojen, varav fyra brandmän från Göttingens frivilliga brandkår, ställde upp som frivilliga. De tog ledigt från sina jobb och körde nästan i sporrsträck 1 200 kilometer från Göttingen till Lviv.

En av dem heter Phillipp Kockars, en yrkeschaufför som under flera år körde ett avfallshanteringsfordon.

– Det var ett tungt jobb. Det nuvarande jobbet är mycket bättre, säger han.

Tyskar och ukrainare framför brandbilarna från Göttingen (Petro Burjak står längs ut till vänster). Foto: Tadeusz Rawa
Tyskar och ukrainare framför brandbilarna från Göttingen (Petro Burjak står längs ut till vänster). Foto: Tadeusz Rawa

Phillipp Kockars är nämligen personlig chaufför åt stadens borgmästare Petra Broistedt.

Varför kom du hit?

– Det kändes i hjärtat att jag ville göra en insats. Så det var en självklarhet, säger Phillipp Kockars.

Ochtyrka

Så småningom anländer Olga Kuzmenko, medlem i stadsfullmäktige i Ochtyrka, en stad i nordöstra Ukraina. Det är dit alla fordon och all humanitär hjälp ska åka.

En liten extra gåva från Göttingen – lokalt öl och korv. Foto: Tadeusz Rawa
En liten extra gåva från Göttingen – lokalt öl och korv. Foto: Tadeusz Rawa

– Redan den 24 februari 2022 försökte en rysk militärkolonn inta Ochtyrka. Men en bataljon på 400 personer lyckades stoppa ryssarna som till slut fick vända. Staden blev aldrig ockuperad, säger Olga Kuzmenko.

Ryssarna hämnades genom att intensivbomba och beskjuta staden. I dag är allt till större delen återuppbyggt men hjälpbehovet är fortfarande stort.

Det är dags för ett känslofyllt avsked.

– Tack för att ni kom. För oss är det viktigt inte bara med den materiella hjälpen utan att någon ute i världen tänker på oss, säger Petro och Olga.

– Tack för att ni kämpar och försvarar inte bara ert eget land utan även oss, säger Klaas.

Drömmer om bilverkstad

Petro visar ett fält, tätt bevuxet med gräs och buskar.

– Här äger jag en liten tomt. Min dröm är att bygga en bilverkstad och kunna ta hand om de fordon som jag tar till Ukraina från utlandet. Kostnaden skulle vara ungefär hundratusen dollar. Som jag naturligtvis inte har. Men hoppet dör sist, säger Petro.

Vad ska du göra när det blir fred?

– Samma som nu. Det blir kanske lite annan profil på all humanitär hjälp, mera inställd på att återuppbygga landet.

Vad är det som gör att du orkar med allt?

– Det är mina pojkar som är kvar vid fronten. Och min familj, säger Petro Burjak.

 

Fotnot: Sappör är en ingenjörssoldat med uppgift att utföra befästningsarbeten eller röjningsarbeten för att underlätta och förbereda de stridande förbandens framryckning.  Källa: Förvaltningshistorisk ordbok

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.